In het jongste nummer van het personeelsblad van Albert Heijn, AHá, stelt de nieuwe topman Wouter Kolk zich voor aan de AH-medewerkers in het land. Kolk kiest het eigen personeelsblad om voor het eerst iets te zeggen over zijn visie op de toekomstige koers van AH.

Wouter Kolk trad 1 februari jl. aan als opvolger van Sander van der Laan.

Waardering uitspreken
Aandacht voor mensen en het (weer) laten horen van waardering blijkt van belang. Kolk vindt Albert Heijn een 'mensenbedrijf' waar gepassioneerde medewerkers met veel kennis hard werken. Die mensen verdienen dat zij daar ook waardering voor krijgen. "Albert Heijn is ook: altijd maar hard doorwerken en soms te weinig aandacht hebben voor succes. Ik had daar een gesprek over met een supermarktmanager die dat beaamde. We zien dat producten er mooi uitzien of dat mensen hun werk goed doen, maar we spreken het niet uit. Terwijl je een enorm verschil kunt maken door het wel te zeggen. Dat zouden we vaker moeten doen", zegt Kolk in Distrifood.

Ondernemerschap, slagvaardigheid, zelfredzaamheid
Daarnaast is er Kolk veel aan gelegen weer 'ondernemerschap' terug in de winkels te brengen "Ik kijk er naar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel. Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie".
Dat lijkt te passen bij Kolks stijl van leidinggeven. Hij omschrijft zichzelf als een coach, die er op vertrouwt dat zijn medewerkers om kunnen gaan met de ruimte die ze krijgen. "En [ik] ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid", besluit Kolk.

Harry Piekema, de acteur-manager die 10 lang het virtuele gezicht van de AH winkels was en in december van de buis ging, lijkt te worden opgevolgd door de echte winkelmanagers.

Fotocredits: Wouter Kolk, Ahold
Dit artikel afdrukken