In het jongste nummer van het personeelsblad van Albert Heijn, AHá, stelt de nieuwe topman Wouter Kolk zich voor aan de AH-medewerkers in het land. Kolk kiest het eigen personeelsblad om voor het eerst iets te zeggen over zijn visie op de toekomstige koers van AH.
Wouter Kolk trad 1 februari jl. aan als opvolger van Sander van der Laan.
Waardering uitspreken
Aandacht voor mensen en het (weer) laten horen van waardering blijkt van belang. Kolk vindt Albert Heijn een 'mensenbedrijf' waar gepassioneerde medewerkers met veel kennis hard werken. Die mensen verdienen dat zij daar ook waardering voor krijgen. "Albert Heijn is ook: altijd maar hard doorwerken en soms te weinig aandacht hebben voor succes. Ik had daar een gesprek over met een supermarktmanager die dat beaamde. We zien dat producten er mooi uitzien of dat mensen hun werk goed doen, maar we spreken het niet uit. Terwijl je een enorm verschil kunt maken door het wel te zeggen. Dat zouden we vaker moeten doen", zegt Kolk in Distrifood.
Ondernemerschap, slagvaardigheid, zelfredzaamheid
Daarnaast is er Kolk veel aan gelegen weer 'ondernemerschap' terug in de winkels te brengen "Ik kijk er naar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel. Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie".
Dat lijkt te passen bij Kolks stijl van leidinggeven. Hij omschrijft zichzelf als een coach, die er op vertrouwt dat zijn medewerkers om kunnen gaan met de ruimte die ze krijgen. "En [ik] ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid", besluit Kolk.
Harry Piekema, de acteur-manager die 10 lang het virtuele gezicht van de AH winkels was en in december van de buis ging, lijkt te worden opgevolgd door de echte winkelmanagers.
Fotocredits: Wouter Kolk, Ahold
Dit artikel afdrukken
Wouter Kolk trad 1 februari jl. aan als opvolger van Sander van der Laan.
Waardering uitspreken
Aandacht voor mensen en het (weer) laten horen van waardering blijkt van belang. Kolk vindt Albert Heijn een 'mensenbedrijf' waar gepassioneerde medewerkers met veel kennis hard werken. Die mensen verdienen dat zij daar ook waardering voor krijgen. "Albert Heijn is ook: altijd maar hard doorwerken en soms te weinig aandacht hebben voor succes. Ik had daar een gesprek over met een supermarktmanager die dat beaamde. We zien dat producten er mooi uitzien of dat mensen hun werk goed doen, maar we spreken het niet uit. Terwijl je een enorm verschil kunt maken door het wel te zeggen. Dat zouden we vaker moeten doen", zegt Kolk in Distrifood.
Ondernemerschap, slagvaardigheid, zelfredzaamheid
Daarnaast is er Kolk veel aan gelegen weer 'ondernemerschap' terug in de winkels te brengen "Ik kijk er naar uit om de flair en het ondernemerschap terug te brengen in de winkels, zodat de supermarktmanager weer echt de baas is van zijn winkel. Ik denk dat het goed is om wat slagvaardigheid terug te brengen in de organisatie".
Dat lijkt te passen bij Kolks stijl van leidinggeven. Hij omschrijft zichzelf als een coach, die er op vertrouwt dat zijn medewerkers om kunnen gaan met de ruimte die ze krijgen. "En [ik] ga uit van een grote dosis zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid", besluit Kolk.
Harry Piekema, de acteur-manager die 10 lang het virtuele gezicht van de AH winkels was en in december van de buis ging, lijkt te worden opgevolgd door de echte winkelmanagers.
Fotocredits: Wouter Kolk, Ahold
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Elke keer als het ergens 'wat' minder gaat wordt er geroepen dat er meer ondernemerschap getoond moet worden. Ook die nieuwe CEO van Albert Heijn, Wouter Kolk, roept dat nu weer. Word ik daar moe van? Ja, daar word ik moe van. Vooral als iemand het zegt die in zijn hele leven nog geen dag ondernemer is geweest. In zijn ogen is ondernemerschap waarschijnlijk dat managers nog harder gaan rennen voor hun baas.
De winkelmanager mag uitvoeren wat het hoofdkantoor bedenkt. En zo lang het hoofdkantoor vnl. in rendement en efficiency denkt en niet in 'toegevoegde klantenpassie' is het een PR verhaal.
Jan Peter #1, wat zou je willen dat hij zei voor je hem gelooft?
Hoe dan ook; het aanbod in de supermarkt is vergftigd met suiker, met de verkeerde vetten, met zout (en nog zo het een en ander). Het resultaat daarvan zie je alom: de klanten zijn massaal obees geworden, suikerziek, (darm)kankerpatient en dement en enzovoort. De curatieve geneeskunde dekt dit toe door een steeds meer geavanceerde behandeling van vroegtijdig doodziek geworden mensen. Hoe meer omzet en winst de supermarket boekt hoe meer de klant zijn geld heeft ingeleverd en zijn gezondheid.
Ach Dick #3 eigenlijk is alles een beetje goed. Behalve dit gedoe over ondernemerschap en die andere zin uit Distrifood die ook wat ergert: "Albert Heijn is ook: altijd maar hard doorwerken en soms te weinig aandacht hebben voor succes".
Maar misschien iets als dit: " We willen dat Albert Heijn weer terug komt in de winkel (en organisatie)".