Dat constateert het Belgische boerenblad Vilt.
In Nederland en België maken we ons druk over het mestoverschot. Dat zorgt voor aantasting van het milieu door onder meer de depositie van stikstof. Onpopulaire wettelijke maatregelen moeten er voor zorgen dat boeren het milieu en de natuur minder schaden.
Uit statistische gegevens van Eurostat blijkt echter dat Europa kampt met een tekort aan meststoffen. Terwijl wij te veel hebben, hebben andere landen juist te weinig.
Nutriëntenbalans
Stikstof en fosfor zijn de basisnutriënten die planten nodig hebben om te groeien. In Nederland, België, Cyprus, Malta en Noorwegen is meer dan genoeg mest beschikbaar om in de nutriëntenbehoefte te voorzien. In andere landen zorgen boeren er voor dat ze bijmesten met kunstmest of wisselteelt (met vlinderbloemige gewassen, die stikstof binden in de bodem). Daarmee houden ze hun meststoffenbalans op peil. Bij iedere oogst wordt er immers mét de gewassen weer stikstof van het land afgevoerd. Die komt niet meer terug omdat wij onze ontlasting ergens anders doen en via de riolering wegspoelen..
Voor Letland, Litouwen en Bulgarije is de balans nog nét positief. De landbouwproductie in Roemenië heeft te lijden onder 'onderbemesting', schrijft Vilt. Daar vertoont de stikstofbalans een tekort van 6,8 kilo stikstof per hectare en is het fosfortekort nog groter.
'Stikstof- en fosforefficiëntie verbeterd'
De Eurostatcijfers laten zien dat Europa de afgelopen jaren verstandiger met stikstof is gaan omspringen. Het overschot is gedaald van 59 kilo stikstof per hectare in 2000 naar 48 kilo stikstof in 2011. In diezelfde periode is het fosforoverschot teruggelopen van 5 naar 1 kilo per hectare - daar zijn aan- en afvoer vrijwel met elkaar in balans. Vilt zegt het zo: 'de stikstofefficiëntie is in dezelfde periode met 12 procent verbeterd, en de fosforefficiëntie met 27 procent.'
Hoewel een hogere stikstof- en fosforefficiëntie in heel Europa tot tevredenheid stemmen, betekent dat nog steeds dat in sommige landen de bodemvruchtbaarheid structureel aangetast wordt door een te lage aanvoer van stikstof en fosfor. Behalve in Roemenië is dat ook het geval in Estland, Bulgarije en Hongarije. In die landen hebben politieke en economische veranderingen in de jaren '80 en '90 tot een drastisch verminderd gebruik van meststoffen geleid.
EU wil inzetten op terugwinnen van fosfor
In landen met een grote veestapel zijn er juist problemen met een teveel aan meststoffen. Uitspoeling van nutriënten naar oppervlakte- en grondwater en ammoniakemissies zijn serieuze bedreigingen voor het milieu. Met het oog op de eindige wereldvoorraad fosfor, die zich ook nog eens buiten Europa bevindt, 'wil de EU inzetten op de verbetering van technieken om fosfor te recupereren uit bijvoorbeeld mest en rioolslib', besluit Vilt.
Fotocredits: 'Manure fertilizer', eutrophication&hypoxia
Dit artikel afdrukken
In Nederland en België maken we ons druk over het mestoverschot. Dat zorgt voor aantasting van het milieu door onder meer de depositie van stikstof. Onpopulaire wettelijke maatregelen moeten er voor zorgen dat boeren het milieu en de natuur minder schaden.
Uit statistische gegevens van Eurostat blijkt echter dat Europa kampt met een tekort aan meststoffen. Terwijl wij te veel hebben, hebben andere landen juist te weinig.
Nutriëntenbalans
Stikstof en fosfor zijn de basisnutriënten die planten nodig hebben om te groeien. In Nederland, België, Cyprus, Malta en Noorwegen is meer dan genoeg mest beschikbaar om in de nutriëntenbehoefte te voorzien. In andere landen zorgen boeren er voor dat ze bijmesten met kunstmest of wisselteelt (met vlinderbloemige gewassen, die stikstof binden in de bodem). Daarmee houden ze hun meststoffenbalans op peil. Bij iedere oogst wordt er immers mét de gewassen weer stikstof van het land afgevoerd. Die komt niet meer terug omdat wij onze ontlasting ergens anders doen en via de riolering wegspoelen..
Voor Letland, Litouwen en Bulgarije is de balans nog nét positief. De landbouwproductie in Roemenië heeft te lijden onder 'onderbemesting', schrijft Vilt. Daar vertoont de stikstofbalans een tekort van 6,8 kilo stikstof per hectare en is het fosfortekort nog groter.
'Stikstof- en fosforefficiëntie verbeterd'
De Eurostatcijfers laten zien dat Europa de afgelopen jaren verstandiger met stikstof is gaan omspringen. Het overschot is gedaald van 59 kilo stikstof per hectare in 2000 naar 48 kilo stikstof in 2011. In diezelfde periode is het fosforoverschot teruggelopen van 5 naar 1 kilo per hectare - daar zijn aan- en afvoer vrijwel met elkaar in balans. Vilt zegt het zo: 'de stikstofefficiëntie is in dezelfde periode met 12 procent verbeterd, en de fosforefficiëntie met 27 procent.'
Hoewel een hogere stikstof- en fosforefficiëntie in heel Europa tot tevredenheid stemmen, betekent dat nog steeds dat in sommige landen de bodemvruchtbaarheid structureel aangetast wordt door een te lage aanvoer van stikstof en fosfor. Behalve in Roemenië is dat ook het geval in Estland, Bulgarije en Hongarije. In die landen hebben politieke en economische veranderingen in de jaren '80 en '90 tot een drastisch verminderd gebruik van meststoffen geleid.
EU wil inzetten op terugwinnen van fosfor
In landen met een grote veestapel zijn er juist problemen met een teveel aan meststoffen. Uitspoeling van nutriënten naar oppervlakte- en grondwater en ammoniakemissies zijn serieuze bedreigingen voor het milieu. Met het oog op de eindige wereldvoorraad fosfor, die zich ook nog eens buiten Europa bevindt, 'wil de EU inzetten op de verbetering van technieken om fosfor te recupereren uit bijvoorbeeld mest en rioolslib', besluit Vilt.
Fotocredits: 'Manure fertilizer', eutrophication&hypoxia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er zijn dus maar een paar regio's met een mestoverschot waaronder NL en Vlaanderen.
Wat moeten we in die regio's doen? Bij alle veehouderijen in NL het mestoverschot frequent op halen, wellicht scheiden aan de bron om NH3 emissie te beperken. De vaste delen in de biogas installatie, het biogas omvormen tot een voor vrachtauto's bruikbare "LPG soort" ( deze techniek is beschikbaar). Uit het digestaat de bruikbare mineralen (deels) terug winnen (beschikbare techniek = omgekeerde osmose). Met de mineralen de aankoop ( en productie) van kunstmest terugdringen, het water kan geloosd worden op het oppervlakte water (en zelfs gedronken worden maar dat zal nog wel een stap te ver zijn). Met de restwarmte uit de biogasinstallatie het digestaat verder drogen en hygieniseren. Door evt. bijmengen van een deel van de teruggewonnen mineralen kan er een uitstekend product gemaakt worden voor aanvulling van de organische stof in de bodem in de genoemde gebieden met een tekort. Dit zal zo dicht mogelijk bij de productieregio zijn maar door drogen behoren de genoemde landen tot de mogelijkheden temeer er uit die regio's heel veel graan naar Nederland komt voor de veehouderij en zo kunnen transportkosten gereduceerd worden! Ik ben benieuwd wat de lezers van dit idee vinden!
Leuk idee, alleen in een m3 drijfmest zit lang niet genoeg energie in de vorm van biogas om zichzelf in te kunnen drogen. Hygieniseren is beter en dan op de boot naar oost duitsland of verder indien mogelijk.
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal, Engelbert. Zou het niet veel simpeler zijn om hier wat minder dieren te gaan houden en bijv. in Roemenië wat meer?
Zo simpel is dat niet Dick.B. Veehouderijen in Oost Europa op poten zetten houden in dat je daarnaast ook veterinaire en controlerende instanties in leven moet roepen.
Ik heb eens vernomen dat een Oost-Europees land, volgens mij Bulgarije, die vond dat ze beter regelmatig vrachtwagens met Nederlandse varkens konden laten komen om in de behoefte van varkensvlees te voorzien.
Eigen varkenshouderijen op poten zetten zagen ze niet zitten.
Moesten ze ook de begeleidende instanties in het leven roepen en daar pasten ze voor. Nederlands varkensvlees importeren was veel eenvoudiger.
Dus het is "eenvoudiger" om met varkens en stront naar Bulgarije te rijden dan daar een paar veterinaire en controlerende instanties op poten te zetten, Piet?