Ahold, moeder van onder meer de Nederlandse formules Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, maakte vanmorgen zijn jaarcijfers bekend. Daaruit wordt zichtbaar dat het supermarktconcern prijsaanbiedingen moet doen om zijn omzet vast te houden en groei te kunnen realiseren.

Het toenemende aantal prijsaanbiedingen in Nederland (met name bij Albert Heijn) en de Verenigde Staten liet de operationele winstmarge vorig kwartaal dalen van 4,3 in 2013 naar naar 3,7 procent in 2014. Het bedrijfsresultaat daalde bijna 6 procent tot 302 miljoen euro. Ahold meldde vorige maand reeds dat de omzet in het vierde kwartaal met 8 procent is gestegen tot 8,1 miljard euro.

Stug vasthouden
Ahold behaalt het grootste deel van zijn omzet in de VS en past daar, net als in Nederland bij AH, een fors promotieprogramma toe. Daarbij komt dat het concern in de VS veel nieuwe winkels opent. Ook al stegen de grondstoffenprijzen, Ahold hield stug vast aan de promoties om geen marktaandeel of groeikansen prijs te geven.

Deze strategie liet de omzet over het boekjaar 2014 met 0,5% stijgen tot 32,8 miljard euro. De marge zakte daarentegen van 4,2 procent in 2013 naar 3,9 procent vorig jaar. Het totale bedrijfsresultaat daalde met 8 procent tot 1,3 miljard euro.

'Trots
Tijdens de presentatie gaf bestuursvoorzitter Dick Boer aan trots te zijn op het nieuwe XL-winkelconcept in Eindhoven. Die winkel is opgebouwd uit verschillende deelconcepten die modulair kunnen worden toegepast. De nieuwe modules worden getest in Eindhoven en vervolgens in verschillende en meer of minder uitgebreide combinaties toegepast in AH winkels. Dat moet 'nieuwe inspiratie en innovatie' geven aan de organisatie. “Het maakt het weer spannend”, zei Boer volgens De Levensmiddelenkrant.

Fotocredits: Kritiek op het personeelsbeleid van AH in 2013, Imaginary Museum Projects: News Tableaus
Dit artikel afdrukken