Onder de naam 'Aldi stopt voorlopig niet met plofkip…' startte Wakker Dier dit weekend een campagne tegen de discounter Aldi. Daarmee willen de dierwelzijnsvechters het bedrijf dwingen mee te doen aan de welzijnsafspraken waartoe andere Nederlandse supers zich onderling verplicht hebben. Op basis daarvan zou uiterlijk in 2020 de plofkip uit de schappen verdwenen moeten zijn.
In het verleden richtte Wakker Dier zijn pijlen doorgaans tegen de duurdere supers. Die bieden meer keuze en bedienen een publiek dat niet alleen economisch gemotiveerd is bij het boodschappen doen.
Handen met ethische wroeging
De actie laat dan ook zien dat Wakker Dier de tijd rijp vindt om alle lagen van de bevolking te motiveren bij hun super om welzijnskip te vragen. De commercial toont aan het slot de handen van een Aldi-klant met een nerveuze ethische wroeging.
Zelf motiveert Wakker Dier de actie als volgt: "Bijna alle grote supermarkten in Nederland zetten binnenkort een klein stapje naar een beter leven voor de kip, behalve de Aldi. Daarom zijn wij gestart met een landelijke tv-campagne om consumenten te waarschuwen voor plofkip bij de Aldi."
Reactie op ACM
Tevens blijkt de actie een antwoord op de verwarring die is ontstaan na het negatieve oordeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de collectieve dierwelzijnsafspraken van de supermarkten. Wakker Dier schrijft: "De ACM verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ van de supermarkten in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn zo minimaal dat consumenten dat het extra geld niet waard vinden. Het is nog onduidelijk wat er nu met de afspraak gebeurt, maar de kans bestaat dat de Aldi hierdoor helemaal niet meer stopt met plofkip, ook niet in 2020."
Aangetekend moet worden dat Wakker Dier de inhoudelijke bevindingen van de ACM interpreteert. De kern van het oordeel van de ACM is strict juridisch. De Autoriteit kan op basis van Europese Mededingingsregels collectieve afspraken om aanbod te weren, niet goedkeuren zolang niet duidelijk is of daarmee het belang van de consument of maatschappelijke belangen zijn gediend. Omdat de ACM dat niet bewezen vindt, wijst de Autoriteit de afspraken af.
Wakker Dier speelt het verbeteren van dierwelzijn niet via een beroep op wetten en regels, maar via beïnvloeding van de publieke opinie en het orkestreren van imagoschade voor bedrijven die daar niet aan voldoen.
Fotocredits: Aldi, zo goed als een A-merk, maar veel goedkoper, Gene Hunt
Dit artikel afdrukken
In het verleden richtte Wakker Dier zijn pijlen doorgaans tegen de duurdere supers. Die bieden meer keuze en bedienen een publiek dat niet alleen economisch gemotiveerd is bij het boodschappen doen.
Handen met ethische wroeging
De actie laat dan ook zien dat Wakker Dier de tijd rijp vindt om alle lagen van de bevolking te motiveren bij hun super om welzijnskip te vragen. De commercial toont aan het slot de handen van een Aldi-klant met een nerveuze ethische wroeging.
Zelf motiveert Wakker Dier de actie als volgt: "Bijna alle grote supermarkten in Nederland zetten binnenkort een klein stapje naar een beter leven voor de kip, behalve de Aldi. Daarom zijn wij gestart met een landelijke tv-campagne om consumenten te waarschuwen voor plofkip bij de Aldi."
Reactie op ACM
Tevens blijkt de actie een antwoord op de verwarring die is ontstaan na het negatieve oordeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de collectieve dierwelzijnsafspraken van de supermarkten. Wakker Dier schrijft: "De ACM verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ van de supermarkten in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn zo minimaal dat consumenten dat het extra geld niet waard vinden. Het is nog onduidelijk wat er nu met de afspraak gebeurt, maar de kans bestaat dat de Aldi hierdoor helemaal niet meer stopt met plofkip, ook niet in 2020."
Aangetekend moet worden dat Wakker Dier de inhoudelijke bevindingen van de ACM interpreteert. De kern van het oordeel van de ACM is strict juridisch. De Autoriteit kan op basis van Europese Mededingingsregels collectieve afspraken om aanbod te weren, niet goedkeuren zolang niet duidelijk is of daarmee het belang van de consument of maatschappelijke belangen zijn gediend. Omdat de ACM dat niet bewezen vindt, wijst de Autoriteit de afspraken af.
Wakker Dier speelt het verbeteren van dierwelzijn niet via een beroep op wetten en regels, maar via beïnvloeding van de publieke opinie en het orkestreren van imagoschade voor bedrijven die daar niet aan voldoen.
Fotocredits: Aldi, zo goed als een A-merk, maar veel goedkoper, Gene Hunt
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat ken ik inderdaad. Maar we zijn nu een hoofdstuk verder. Ik vind het overigens vooral knap hoe ze met heel weinig middelen heel veel effect weten te sorteren. Dat komt ook omdat er een gevoel in de samenleving zit. Ze weten het effectief aan te spreken.
Dick, jij kent het commerciële krachtenspel toch wel ?
Wakker Dier is de enige club die dit in gang zet en houdt dankzij hun forse bankrekening. Andere partijen moeten wel mee dansen maar kijken ondertussen scherp hoe ze deze dans kunnen ontspringen zonder forse kapitaal injecties dan wel omzet- en/of imago verlies.
Wakker Dier kan mijn ug op. Ik koop mijn kip waar ik wil en dan let ik op de prijs, dus uit de diepvries van Aldi, zijn perfecte porties voor ons 2. Daarbij, Aldi is Duits, zouden ze een dergelijke actie dan niet daar horen te doen, ik neem aan dat dit soort besluiten en veranderingen vanuit hoofdkantoren moeten komen?
Oh ja, de echt prijsbewuste consument koopt zijn kip bij een turkse of marokkaanse slager, die is nog goedkoper. Ik doe dat soms, maar mijn kipfilet niet, omdat ze dan weer te groot naar mijn zin zijn voor ons 2
In die campagnes van Wakker Dier worden de beesten gehumaniseerd. Prima dat ze campagnes voeren maar laat mensen wel de keuze wat voor een vlees ze kopen. De supermarkten springen alleen maar in op de vraag en willen niet in een kwaad daglicht staan. Zo zullen ze geen paardenvlees in de schappen leggen omdat die aaibaar zijn.
Nog even en ze beginnen acties tegen de consumptie van insecten.
Een "plofkip" smaakt mij prima. Al moet ik zeggen dat een echte scharrelkip beter smaakt. Vlees smaakt naar wat het beest vreet.
Engelbert, zelfs een groot aantal supermarkten doet er aan mee. Die worden niet gesponsord.