Onder de naam 'Aldi stopt voorlopig niet met plofkip…' startte Wakker Dier dit weekend een campagne tegen de discounter Aldi. Daarmee willen de dierwelzijnsvechters het bedrijf dwingen mee te doen aan de welzijnsafspraken waartoe andere Nederlandse supers zich onderling verplicht hebben. Op basis daarvan zou uiterlijk in 2020 de plofkip uit de schappen verdwenen moeten zijn.

In het verleden richtte Wakker Dier zijn pijlen doorgaans tegen de duurdere supers. Die bieden meer keuze en bedienen een publiek dat niet alleen economisch gemotiveerd is bij het boodschappen doen.

Handen met ethische wroeging
De actie laat dan ook zien dat Wakker Dier de tijd rijp vindt om alle lagen van de bevolking te motiveren bij hun super om welzijnskip te vragen. De commercial toont aan het slot de handen van een Aldi-klant met een nerveuze ethische wroeging.



Zelf motiveert Wakker Dier de actie als volgt: "Bijna alle grote supermarkten in Nederland zetten binnenkort een klein stapje naar een beter leven voor de kip, behalve de Aldi. Daarom zijn wij gestart met een landelijke tv-campagne om consumenten te waarschuwen voor plofkip bij de Aldi."

Reactie op ACM
Tevens blijkt de actie een antwoord op de verwarring die is ontstaan na het negatieve oordeel van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) over de collectieve dierwelzijnsafspraken van de supermarkten. Wakker Dier schrijft: "De ACM verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ van de supermarkten in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn zo minimaal dat consumenten dat het extra geld niet waard vinden. Het is nog onduidelijk wat er nu met de afspraak gebeurt, maar de kans bestaat dat de Aldi hierdoor helemaal niet meer stopt met plofkip, ook niet in 2020."

Aangetekend moet worden dat Wakker Dier de inhoudelijke bevindingen van de ACM interpreteert. De kern van het oordeel van de ACM is strict juridisch. De Autoriteit kan op basis van Europese Mededingingsregels collectieve afspraken om aanbod te weren, niet goedkeuren zolang niet duidelijk is of daarmee het belang van de consument of maatschappelijke belangen zijn gediend. Omdat de ACM dat niet bewezen vindt, wijst de Autoriteit de afspraken af.
Wakker Dier speelt het verbeteren van dierwelzijn niet via een beroep op wetten en regels, maar via beïnvloeding van de publieke opinie en het orkestreren van imagoschade voor bedrijven die daar niet aan voldoen.

Fotocredits: Aldi, zo goed als een A-merk, maar veel goedkoper, Gene Hunt
Dit artikel afdrukken