Je kunt maar beter geen boodschappen doen op een lege maag. Je koopt dan meer dan nodig is. En dat geldt niet alleen voor eten.

De Volkskrant meldt dat shoppen op met een hongerig gevoel ervoor zorgt dat je meer geld uitgeeft. Ook aan niet eetbare waar.

Honger maakt hebberig
Wetenschappers van The Chinese University of Hong Kong en de Universiteit van Minnesota waren benieuwd of honger hebberiger maakt. Om dit uit te vinden voerden ze meerdere experimenten uit. Mensen met en zonder honger kregen plaatjes van zowel eten als niet eetbare dingen te zien en moesten vervolgens aan te geven hoe graag ze iets wilden hebben.

De onderzoekers rangschikten de antwoorden op 'iets leuk vinden' en 'er behoefte aan hebben'. De respondenten bleken niet-eetbare producten niet leuker te vinden als ze honger hadden. Voor etenswaren was dit wel het geval. Pasta vonden ze er lekkerder uitzien, als ze honger hadden. Niettemin bleek de 'behoefte' - en dus de trigger om te kopen - bij hongerige proefpersonen groter voor zowel food als non-food.

Paperclips
Bij een ander experiment mochten de proefpersonen aangeven hoeveel paperclips ze nodig hadden. Hongerige proefpersonen bleken meer paperclips te willen hebben dan mensen zonder honger, terwijl geen van beide groepen de paperclips echt nodig had.

Om te kijken of de koopbehoefte ook groter is als mensen er zelf voor moeten betalen, voerden de wetenschappers tot slot een controle-experiment uit. Ze ondervroegen mensen die net gewinkeld hadden en keken wat die voor aankopen hadden gedaan. Ze kwamen tot de conclusie dat mensen die honger hadden meer geld hadden uitgegeven aan niet-eetbare producten, dan mensen die met een gevulde maag gingen winkelen.

Het lijkt dan ook verstandig iets te eten voordat je gaat winkelen. Dat voorkomt de aanschaf van overbodige spullen en etenswaren.

Overigens blijkt uit ander recent onderzoek dat mensen betere complexe keuzes op de langere termijn maken op een lege maag. Een beetje honger zet je blijkbaar op scherp rond zaken die je niet meteen kunt verzilveren.

Het onderzoek waarop de Volkskrant zich baseert, is gepubliceerd in PNAS

Fotocredits: 'designer subculture', tub wanders
Dit artikel afdrukken