Vanaf nu kent Nederland de alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Daarin bundelen 12 verschillende organisaties, van de Consumentenbond en foodwatch tot de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, hun krachten.
Industrie zelf 'levert onvoldoende resultaat'
Dit brede samenwerkingsverband zegt te streven "naar een stevig pakket aan wettelijke maatregelen om de op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen. De Alliantie zal aandringen op wetgeving, omdat zelfregulering van de zijde van de voedingsindustrie slechts met kleine stapjes gaat en onvoldoende resultaat oplevert om kinderen echt te beschermen."
Bart Combée van de Consumentenbond legde gisteravond in De Monitor aan presentator Teun van de Keuken uit wat er volgens hem mis is:
Wettelijke maatregelen noodzakelijk
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving, waarbij een gezond voedingspatroon de norm is.
De Alliantie dringt daarom aan op de volgende maatregelen:
· Het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum).
· Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten.
Kidsmarketing draagt bij aan overgewicht
In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hier voor een groot deel aan bij: het is wetenschappelijk bewezen dat deze marketing voor producten met veel (verzadigd) vet en suiker kinderen sterk beïnvloedt.
De maatregelen die de Alliantie voorstelt, leveren een bijdrage aan het voorkomen van overgewicht bij kinderen en verkleinen het risico op het ontstaan van gewrichts- en psychische problemen, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker op latere leeftijd.
Fotocredits: stopkindermarketing.nl
Dit artikel afdrukken
Industrie zelf 'levert onvoldoende resultaat'
Dit brede samenwerkingsverband zegt te streven "naar een stevig pakket aan wettelijke maatregelen om de op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen. De Alliantie zal aandringen op wetgeving, omdat zelfregulering van de zijde van de voedingsindustrie slechts met kleine stapjes gaat en onvoldoende resultaat oplevert om kinderen echt te beschermen."
Bart Combée van de Consumentenbond legde gisteravond in De Monitor aan presentator Teun van de Keuken uit wat er volgens hem mis is:
Wettelijke maatregelen noodzakelijk
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving, waarbij een gezond voedingspatroon de norm is.
De Alliantie dringt daarom aan op de volgende maatregelen:
· Het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum).
· Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten.
Kidsmarketing draagt bij aan overgewicht
In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hier voor een groot deel aan bij: het is wetenschappelijk bewezen dat deze marketing voor producten met veel (verzadigd) vet en suiker kinderen sterk beïnvloedt.
De maatregelen die de Alliantie voorstelt, leveren een bijdrage aan het voorkomen van overgewicht bij kinderen en verkleinen het risico op het ontstaan van gewrichts- en psychische problemen, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker op latere leeftijd.
Fotocredits: stopkindermarketing.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Stukje van een stukje dat vorig jaar verscheen in de Leeuwarder Courant:
"Het komt er eigenlijk op neer dat je je dood verveelt in het paradijs. Elk moment iets te eten en te drinken. Jaren geleden al eens onderzocht. We kenden toen gemiddeld 14 momenten op een dag, dat we iets aten of dronken. Het is nog meer geworden en kinderen is alle opwinding om een traktatie ontnomen. Want ze worden de hele dag door getrakteerd. Broodbeleg is versiering alsof het verjaardag is en veel voedsel ziet er uit als speelgoed. Altijd maar dat geluk, maakt dat je nooit geluk hebt, lief kind. En dat gun ik je nou juist, zei de vader de vecht voor zijn meisje. Tegen wat vecht hij dan? Vandaag tegen Danone.
Tegen het geniep van de melkfabriek.
Danone is een reus in zuivel en een meester in water met suiker. Zopas is weer een nieuw product geïntroduceerd. Een lachend speelgoedpoppetje. In het poppetje zit een beetje dunne yoghurt, rood geverfd met bietensap. Het heet drinkyoghurt, is voornamelijk water, maar de zogenoemde vaste stof bestaat voor het grootste deel uit suiker. Maar er zit kalk in en vitamine D, zal Danone schijnheilig verklaren in de rechtszaak die ik aan span omdat ze aan mijn kind komen. Klets niet. Het is snoepgoed en dient geen enkel doel.
Jawel, het is voor onderweg, zegt Danone. O, gut, leventje gered? Komt mijn kind om, onderweg als het geen speelgoedpopje met suikerwater leeg kan drinken? Edelachtbare, sluit ze op, het zijn niet gewoon kooplui in etenswaren, ze zoeken naar een gaatje. Een moment in het dagelijks leven van mijn kind waarop het eindelijk even niets hoeft. Dat moment willen ze haar afpakken. En ik kan het bewijzen. Ze zeggen het tegen de kruidenier die hun spullen moet slijten. ‘Danoontje drinkyoghurt geeft een impuls aan het kids zuivelsegment. Het trekt kinderen aan met een aantrekkelijke verpakking’. En dan komt het: ‘Danoontje creëert een nieuw consumptiemoment.’ Altijd houdt de handel vol dat alleen wordt aangeboden waar wij burgers om vragen. Maar mij komen de consumptiemomenten mijn neus uit en mijn kindje taalde niet naar zo een nieuw moment. En toch is het er. Moge het product faliekant mislukken en Danone over de kop gaan aan zijn momentenmakerij. Kom meid, we gaan fietsen met niks mee in de tas."
Lang leve het televisieloze bestaan! Wat scheelt dat een gemekker. Ik prijs me gelukkig met twee kinderen die alleen maar zeuren of ik toch alsjeblieft mandarijnen of druiven wil kopen :-)
En dan zijn er nog mensen in onze samenleving die geloven dat je je kind onrecht aandoet door geen kabelaansluiting te hebben...
Leuk Albert, dat hoor je niet vaak dat kinderen dat vragen.
Op de Kassawebsite was er ook zo'n poll of men vindt dat kinderreclame afgeschaft moet worden. Wat mij betreft schaffen ze alle reclames af, vooral die voor ongezonde en onnodige voeding voor niet alleen kinderen, maar ook voor volwassenen. Maak maar eens reclame voor de appels en peren die de super in de aanbieding heeft ipv bier, sappen en chips.
Als het aan de kijkertjes van het jeugdjournaal ligt dan gaat er geen verbod komen. In een enquête stemde 76 % van de bijna 5000 kinderen tegen.
Erg leuk voor die bijna 5000 kinderen van de hoeveel miljoen??? Maar het zijn nog steeds kinderen, hoeveel hebben die te zeggen? In dit geval toch niet veel.
Ooit een keer een moeder met kind op straat gehoord. Kind: "ik wil, ik wil" Mama:"niks ervan, je bent net 3 jaar, je hebt niks te willen". Zo, dacht ik, zo hoort het