Vanaf nu kent Nederland de alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Daarin bundelen 12 verschillende organisaties, van de Consumentenbond en foodwatch tot de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, hun krachten.

Industrie zelf 'levert onvoldoende resultaat'
Dit brede samenwerkingsverband zegt te streven "naar een stevig pakket aan wettelijke maatregelen om de op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen. De Alliantie zal aandringen op wetgeving, omdat zelfregulering van de zijde van de voedingsindustrie slechts met kleine stapjes gaat en onvoldoende resultaat oplevert om kinderen echt te beschermen."

Bart Combée van de Consumentenbond legde gisteravond in De Monitor aan presentator Teun van de Keuken uit wat er volgens hem mis is:



allkindermarkt


Wettelijke maatregelen noodzakelijk
De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt dat ieder kind het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving, waarbij een gezond voedingspatroon de norm is.
De Alliantie dringt daarom aan op de volgende maatregelen:
· Het opstellen van heldere voedingscriteria: marketing gericht op kinderen mag uitsluitend voor voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid (dit zijn de voorkeursproducten binnen de basisproductgroepen van de Richtlijnen Voedselkeuze van het Voedingscentrum).
· Op kinderen gerichte marketingmethodes, zoals het gebruik van kinderidolen, animatiefiguren, winacties, spaaracties, prijsvragen, spelletjes en dergelijke, mogen alleen nog worden ingezet voor de bovengenoemde voorkeursproducten.

Kidsmarketing draagt bij aan overgewicht
In Nederland heeft één op de zeven kinderen overgewicht. Marketing gericht op kinderen draagt hier voor een groot deel aan bij: het is wetenschappelijk bewezen dat deze marketing voor producten met veel (verzadigd) vet en suiker kinderen sterk beïnvloedt.
De maatregelen die de Alliantie voorstelt, leveren een bijdrage aan het voorkomen van overgewicht bij kinderen en verkleinen het risico op het ontstaan van gewrichts- en psychische problemen, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en kanker op latere leeftijd.

Fotocredits: stopkindermarketing.nl
Dit artikel afdrukken