Nederlanders blijken twee gevoelens te hebben bij voedselverspilling: onverschilligheid en machteloosheid. SIRE besloot er iets aan te doen.
2014 was in Nederland het Jaar tegen de Voedselverspilling. Er gebeurde van alles, maar dat bleef veelal onder de radar van het brede publiek. Daar wilde SIRE verandering in brengen.
SIRE staat voor Stichting Ideële Reclame. Iedereen kent SIRE van de inmiddels meer dan 100 campagnes die sinds de stichting sinds de oprichting in1967 maakte. Wat niet iedereen zich realiseert, is dat het geen overheidsinstelling is, maar een onafhankelijke stichting die op initiatief van de communicatiebranche ontstaan is. Leden en deelnemers zetten zich belangeloos in om 'de campagnes te voeren die bijdragen aan een betere samenleving'. SIRE kan 'via de massamedia een scala van ideeën en idealen onder de aandacht brengen'.
50 kilo per jaar per persoon
'Voedselverspilling' blijkt daarvoor gewichtig genoeg. Wereldwijd gaat 30% van al het geproduceerde voedsel verloren. In opkomende markten veelal kort na de oogst, maar in westerse landen vooral bij de consument. Nederlanders gooien met elkaar jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel thuis weg. Zo'n 50 kilo per persoon per jaar, laat dit infographic-filmpje zien.
Dat strookt niet met de gedachte van 73% van de Nederlanders dat zij minder verspillen dan de rest van Nederland. Confronteer je Nederlandse consumenten met dit soort gegevens, dan stuit je op een muur van 'onverschilligheid en machteloosheid', zei SIRE-campagneleider Hans Peters dinsdag bij de aftrap van de campagne.
Onverschilligheid
Die onverschilligheid gaat SIRE te lijf met een heuse 'kliekjescommercial'. Uit tientallen bestaande, oude en nieuwe, 'iconische' reclamespots is één nieuwe gemaakt. Die moet het publiek op een leuke, aansprekende manier bewust maken van de verspillingsproblematiek. De commercial leunt op iconen als Martine Bijl, Pietje Pitamientje, Peer Mancini, Harry Piekema en nog vele anderen. Kijk zelf maar:
Machteloosheid
Het tweede struikelblok voor veel consumenten is dat ze niet goed weten hoe ze minder kunnen verspillen. Daarvoor ontwikkelde SIRE de website kliekipedia.nl. Uniek aan de site is dat de consument rechtstreeks per 'restjesingrediënt' inspiratie kan opdoen om er iets lekkers van te maken. Uiteraard barst kliekipedia van de informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Bekende Nederlanders laten in video's zien wat zij met kliekjes uit hun koelkast aan lekkers tevoorschijn kunnen toveren. En de bonus: net als bij Wikipedia kan iedereen ook zijn of haar eigen recept toevoegen. Zo kunnen we elkaar helpen met oplossingen om zuinigheid met eten tot levensstijl en misschien wel cultuur te verheffen.
Politiek
Staatssecretaris Sharon Dijksma kwam in eigen persoon naar de kick-off omdat verspilling ook hoog op haar politieke agenda staat. Zij vertelde over de vele initiatieven die inmiddels al gestart zijn, al dan niet in het kader van de door haar in het leven geroepen Alliantie Verduurzaming Voedsel. Ze onderstreepte dat het 'broodnodig' is het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling bij de consument te vergroten 'om de vaart er in te houden'. Niet alleen in Nederland, ook daarbuiten. Daar wil ze de kennis die in agroland Nederland is opgebouwd delen, zodat voedselverspilling juist bij de 'bron', het begin van de keten, aangepakt wordt.
Met geen woord repte de staatssecretaris over het sluipende probleem van de overproductie. We gooien dan wel veel weg, maar we maken ook nog altijd te veel. Het is die overproductie (aan varkens, eieren, tomaten en paprika's) die maakt dat de prijzen nagenoeg voortdurend onder druk staan, en ons eten zo heerlijk goedkoop is. Met reële kosten en inspanning geproduceerd voedsel is op die manier al 'waardeloos' nog voordat het zelfs maar geoogst of geslacht wordt. Is het een wonder dat we het zo makkelijk weggooien?
Fotocredits: SIRE
Dit artikel afdrukken
SIRE staat voor Stichting Ideële Reclame. Iedereen kent SIRE van de inmiddels meer dan 100 campagnes die sinds de stichting sinds de oprichting in1967 maakte. Wat niet iedereen zich realiseert, is dat het geen overheidsinstelling is, maar een onafhankelijke stichting die op initiatief van de communicatiebranche ontstaan is. Leden en deelnemers zetten zich belangeloos in om 'de campagnes te voeren die bijdragen aan een betere samenleving'. SIRE kan 'via de massamedia een scala van ideeën en idealen onder de aandacht brengen'.
50 kilo per jaar per persoon
'Voedselverspilling' blijkt daarvoor gewichtig genoeg. Wereldwijd gaat 30% van al het geproduceerde voedsel verloren. In opkomende markten veelal kort na de oogst, maar in westerse landen vooral bij de consument. Nederlanders gooien met elkaar jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel thuis weg. Zo'n 50 kilo per persoon per jaar, laat dit infographic-filmpje zien.
Dat strookt niet met de gedachte van 73% van de Nederlanders dat zij minder verspillen dan de rest van Nederland. Confronteer je Nederlandse consumenten met dit soort gegevens, dan stuit je op een muur van 'onverschilligheid en machteloosheid', zei SIRE-campagneleider Hans Peters dinsdag bij de aftrap van de campagne.
Onverschilligheid
Die onverschilligheid gaat SIRE te lijf met een heuse 'kliekjescommercial'. Uit tientallen bestaande, oude en nieuwe, 'iconische' reclamespots is één nieuwe gemaakt. Die moet het publiek op een leuke, aansprekende manier bewust maken van de verspillingsproblematiek. De commercial leunt op iconen als Martine Bijl, Pietje Pitamientje, Peer Mancini, Harry Piekema en nog vele anderen. Kijk zelf maar:
Machteloosheid
Het tweede struikelblok voor veel consumenten is dat ze niet goed weten hoe ze minder kunnen verspillen. Daarvoor ontwikkelde SIRE de website kliekipedia.nl. Uniek aan de site is dat de consument rechtstreeks per 'restjesingrediënt' inspiratie kan opdoen om er iets lekkers van te maken. Uiteraard barst kliekipedia van de informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Bekende Nederlanders laten in video's zien wat zij met kliekjes uit hun koelkast aan lekkers tevoorschijn kunnen toveren. En de bonus: net als bij Wikipedia kan iedereen ook zijn of haar eigen recept toevoegen. Zo kunnen we elkaar helpen met oplossingen om zuinigheid met eten tot levensstijl en misschien wel cultuur te verheffen.
Politiek
Staatssecretaris Sharon Dijksma kwam in eigen persoon naar de kick-off omdat verspilling ook hoog op haar politieke agenda staat. Zij vertelde over de vele initiatieven die inmiddels al gestart zijn, al dan niet in het kader van de door haar in het leven geroepen Alliantie Verduurzaming Voedsel. Ze onderstreepte dat het 'broodnodig' is het bewustzijn ten aanzien van voedselverspilling bij de consument te vergroten 'om de vaart er in te houden'. Niet alleen in Nederland, ook daarbuiten. Daar wil ze de kennis die in agroland Nederland is opgebouwd delen, zodat voedselverspilling juist bij de 'bron', het begin van de keten, aangepakt wordt.
Met geen woord repte de staatssecretaris over het sluipende probleem van de overproductie. We gooien dan wel veel weg, maar we maken ook nog altijd te veel. Het is die overproductie (aan varkens, eieren, tomaten en paprika's) die maakt dat de prijzen nagenoeg voortdurend onder druk staan, en ons eten zo heerlijk goedkoop is. Met reële kosten en inspanning geproduceerd voedsel is op die manier al 'waardeloos' nog voordat het zelfs maar geoogst of geslacht wordt. Is het een wonder dat we het zo makkelijk weggooien?
Fotocredits: SIRE
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sommige levensmiddelen kan je ook maar beter weggooien.
We hebben in Nederland voedsel in overvloed, het kost weinig, we leren niet meer ons bord leeg te eten of niet meer op te scheppen dan we opkunnen. Toch is het met name de prijs van een product die het weggooigemak bepaalt. Combineer dat met de in de ogen van de consument heilige THT-informatie en de weg naar de kliko is gauw gevonden. Het helpt een stuk als de prijs van eten omhoog gaat in combinatie met betere productkennis. Want iets van waarde gooi je niet gauw weg.
Hoewel de EU van plan was 2014 tot Jaar tegen de Voedselverspilling uit te roepen, blijkt dat er uiteindelijk toch niet van gekomen te zijn.
Dat er toch een Jaar tegen de Voedselverspilling geweest is, is dan ook te danken aan het initiatief van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, laat de FNLI ons weten. De Alliantie wilde met het puur Nederlandse initiatief het thema in de sector hoger op de agenda krijgen.
Klinkt misschien wat cynisch, maar voedselverspilling is een onuitroeibaar kwaad zolang wij verwende consumenten het heel gewoon blijven vinden alleen de beste kwaliteit tegen de laagste prijs te willen. Daar helpen zelfs de allerleukste Sire-spotjes niet tegen. Ik ben nog van de 'zuinige' generatie en zie het hoofdschuddend aan. En voorwaar, er komen andere tijden. Je zou er bijna op hopen.
De laatste alinea zegt metaan alles wat ik meteen dacht toen ik dit artikel las: overproductie. Het is allemaal leuk en aardig om alle ellende van deze wereld op het bord van de consument te gooien, maar er is ook nog zoiets als aanbod. Pak eerst de kant van (over)productie aan dan praten we verder.