Voedselbanken Nederland gaat met maaltijdsoepen de toenemende armoede te lijf, verwerkt restjes en helpt mensen aan zinvol werk. Het nieuwste project heet Souprise. De start werd vanmiddag gevierd met de uitreiking van een kop soep aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken.

De sociale werkers zeggen het zelf zo:

Nederland krijgt een Europese primeur: eind deze week wordt in Amsterdam gestart met de productie van heerlijke en voedzame maaltijdsoepen op basis van retourstromen voedsel. Het project Souprise is een initiatief van Voedselbanken Nederland en de social Enterprise “Soupalicious” en lijkt een doeltreffend wapen in de strijd tegen voedselverspilling en armoede. Staatsecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal op 23 januari de eerste kop soep in ontvangst nemen. Als het proefproject slaagt, zal binnen drie jaar elke klant van de voedselbank de Souprise maaltijdsoep ontvangen als vast onderdeel van het wekelijkse voedselpakket.

Invriezen en verdelen
Het werk van de voedselbanken in Nederland is gebaseerd op twee pijlers: het bieden van directe voedselhulp aan de armste mensen en het voorkomen van verspilling van goed voedsel.
Deze twee pijlers zijn verankerd in het project Souprise. In de Schermer (Noord Holland) wordt door vrijwilligers van Stichting Manna-Schermer wekelijks duizenden kilo’s verse groenten ingezameld die anders verspild worden. Nu al worden de voedselpakketten van klanten in de regio wekelijks rijkelijk voorzien van deze verse groente. Gezien het ruime aanbod aan groenten zullen nu ook verse groenten worden aangeleverd ten behoeve van de productie van soep. Het zal elke week een verrassing zijn welke groenten worden aangeleverd, vandaar de naam SOUPRISE. De soepen zullen worden ingevroren en verdeeld over klanten van de voedselbank in de regio.

Voedselbanken Nederland ontving in oktober 2014 een subsidie van het Ministerie van Sociale zaken voor een proefproject in Noord-Holland. Het is de ambitie van Voedselbanken Nederland om het project, indien succesvol, uit te breiden naar de andere provincies, zodat landelijke dekking ontstaat. Ze hoopt hier mee het nog steeds groeiende aantal klanten van de 157 voedselbanken te voorzien van tenminste één voedzame en gezonde maaltijd in de vorm van maaltijdsoep per week in aanvulling op het wekelijks variërende voedselpakket. Naar de huidige stand krijgen circa 85.000 personen in 35.000 gezinnen wekelijks zo’n voedselpakket. De
ambitie met Souprise komt bij landelijke dekking neer op de productie en distributie van miljoenen liters Souprise-soep per jaar.

Elke kop maakt een nieuwe mogelijk
Soupalicious is een sociale en multiculturele onderneming waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onder leiding van een topteam de lekkerste biologische maaltijdsoepen bereiden.
Deze soepen worden verkocht in het eigen restaurant, maar ook aan bedrijven, instellingen en particulieren. De productiekosten voor de Souprise-soep ten behoeve van de voedselbanken worden betaald uit de winst van Soupalicious. Dit betekent dat elke kop Soupalicious een kop Souprise mogelijk maakt.


Fotocredits: Soupaliciuous
Dit artikel afdrukken