Wil je als voedingsproducent je producten speciaal bij kinderen onder de aandacht brengen, dan hoef je niet meer te investeren in dure televisiereclames of kleurige displaymaterialen.

Een veel effectievere manier is het ontwikkelen van online spelletjes. Dat blijkt uit een onderzoek van Australische en Nieuw-Zeelandse universiteiten, zo meldt RetailDetail.

Vrolijke spelletjes beïnvloeden latere keuzes
Diverse producenten hebben vrolijke, onschuldig lijkende spelletjes op het internet staan. Zo leert de Kellogg's tijger kinderen honkbal spelen, kun je met Nestlé Angry Birds spelen en leidt Paula de Koe kinderen rond op haar gekke boerderij. Voor hun onderzoek lieten de wetenschappers 477 kinderen het spelletje Froot Loops spelen. Daarbij leveren cornflakes meer punten op dan fruit. Na het spelen kregen de kinderen een ontbijt voorgezet met allerlei verschillende mogelijkheden. 65% van de kinderen greep meteen naar de Froot Loops.

"Het werkt beter dan televisiereclames", zegt Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam op RetailDetail. "Die zijn na 20 seconden voorbij, op internet wordt een kind veel langer vastgehouden." En het is veel goedkoper voor de adverteerder.

Verborgen verleiders
Niet alleen de spelletjes, ook de sociale media van de voedingsfabrikanten blijken 'verborgen verleiders' voor kinderen. Ouders hebben weinig zicht op de boodschappen en reclames die via de sociale media langskomen.
In de Europese Unie heeft 59% van de kinderen tussen 9 en 16 jaar een account op een sociaal netwerk. 'Juist die leeftijdscategorie blijkt extra gevoelig voor reclame via sociale media.

Onbewust
Gezondheidsexperts pleiten er dan ook steeds nadrukkelijker voor om de overheid paal en perk te laten stellen aan dit soort beïnvloeders. Juist omdat mensen zich er niet van bewust zijn, is het gevaar voor de verleiding te bezwijken levensgroot. Tim Smits van de KU Leuven legt uit hoe het werkt: "Toen een collega van mij kinderen een interview toonde met een voetballer die het gezicht was van een chips merk, had iedereen daarna ook meer zin in chips". Zonder dat iemand bewust de link wist te leggen.

Fotocredits: Kellogg's online spelletjes, via RetailDetail
Dit artikel afdrukken