Hoewel de officiële cijfers nog moeten komen, is nu al duidelijk dat Albert Heijn het afgelopen jaar slechter dan de markt heeft gepresteerd, schrijft het FD vandaag in een uitgebreide analyse door Wouter Keuning. We weten op basis van cijfers uit diverse bronnen dat de supermarktbranche als geheel een nulgroei heeft gerealiseerd. Jumbo, Plus en Lidl hebben al gemeld dat zij een groei in hun autonome omzet hebben bereikt, oplopend tot 3%. Albert Heijn zal naar verwachting bij de publicatie van de omzetcijfers aanstaande donderdag dan ook een autonome omzetdaling moeten rapporteren. Van onder, van boven en van opzij hebben ze allemaal geprofiteerd van 'iets' bij AH. 'Een lek' noemt Keuning dat.

Slecht Kerstrapport
Op verschillende fronten blijkt Albert Heijn niet goed meer te scoren. Prijkte de supermarkt jarenlang bovenaan de ranglijsten in het traditionele 'Kerstrapport' van GfK en Foodmagazine, dit jaar eindigt de grootgrutter op een dertiende plaats (van de 18). Dit jaar werd voor het eerst niet alleen het imago, maar ook de prestaties beoordeeld, schrijft het FD. Vier ketens blijken op beide aspecten slecht te scoren - waaronder Albert Heijn.

Drie oorzaken voor de teruggang
Analisten en marktonderzoekers wijzen naar een aantal oorzaken voor de huidige situatie. Daaronder zijn de toegenomen concurrentie aan de onderkant van de markt door met name Lidl. Consumenten zijn prijsbewust geworden en winkelen bij Lidl is inmiddels bon ton, of zelfs 'avontuurlijk'. Daar staat tegenover dat Albert Heijn er niet in slaagt de prijsperceptie bij de consument aan te passen, ondanks vele prijsverlagingen. De klant denkt dat hij bij AH duurder uit is, ook al is dat niet zo. Daar valt niet tegenaan te verlagen.

Ook is er inmiddels een kloof ontstaan tussen 'het gezellige en sfeervolle imago dat Albert Heijn in commercials uitdraagt en de sfeer in de winkels'. De winkels zijn 'koud en afstandelijk' geworden, zeker in vergelijking met de beleving die een aantal - zo niet alle - van de concurrenten bieden.

In de derde plaats raakt Albert Heijn niet alleen omzet kwijt aan zijn directe concurrenten, ook geeft de consument in bredere zin minder geld aan eten en drinken uit binnen de super. Mensen laten steeds meer eten thuis bezorgen en geven ook meer uit aan eten en drinken buiten de deur. Analist Marco Gulpers van ING: "Stel dat mensen vroeger 60% van alles wat ze uitgaven aan eten en drinken, besteedden bij Albert Heijn, dan kan dat nu makkelijk 50% zijn."

Ook in 'beleving'
Albert Heijn zit niet bij de pakken neer. 'Het bedrijf is al enige tijd bezig een gepast antwoord te formuleren op alle ontwikkelingen. Zo werden onder meer het broodschap, het wijnschap en het biologische assortiment aangepakt en werden op het hoofdkantoor nieuwe mensen aangenomen om naast prijs ook in te gaan zetten op beleving', schrijft het FD.

Fotocredits: Albert Heijn Kanaleneiland, koopzondag, Maurits90 via Wikimedia
Dit artikel afdrukken