De Britse TV-kok en personality Jamie Oliver wordt het boegbeeld van een campagne om consumenten 'misvormde' groenten en fruit te laten kopen. Daarmee doet ook Engeland eindelijk wat met onder meer kromme komkommers en scabreuze aubergines en peentjes met een piemeltje.
Schoonheidsideaal
Lelijke groenten - appels met een vlekje, kromme komkommers of bultige knollen - zijn al jaren een doorn in het oog van iedereen die zich bezighoudt met voedselverspilling. Tot 2009 was er binnen de EU zelfs regelgeving die het aanbieden van mislukte groenten en fruit verbood, waardoor tonnen voedsel als 'afval' afgeschreven moesten worden. Boeren konden hun mislukte exemplaren tegen een fractie van de waarde als veevoer afschrijven. Maar ook na het afschaffen van dit verbod bleven mislukte groenten en fruit ondergeschoven kindjes. Volgens de boeren omdat de supermarkten vast bleven houden aan stricte, hoog-technische specificaties, volgens de supermarkten omdat klanten er gewoon niet aan wilden, schrijft The Guardian.
Tegen voedselverspilling
Vanaf eind deze maand gaat de Britse supermarktketen Asda, de op-een-na-grootste van het VK, in een pilot mislukte groenten verkopen. Jamie Oliver steunt het initiatief van harte. Asda gaat de groenten en fruit apart verpakt en voorzien van het motto Beautiful on the Inside aanbieden voor een 30% lagere prijs. Daarmee wil de supermarkt zijn klanten 'leren' dat er voordelen zitten aan het kopen van mislukte groenten en fruit en dat boeren daar beter van worden. Voor Oliver is het van belang dat mensen zich realiseren hoeveel groenten en fruit 'zomaar' verloren gaan. "Als ze zich maar half realiseerden hoeveel we samen eigenlijk weg gooien, dan zouden ze hun karretje vol laden met dit soort producten. Als het maar in het schap lag'', aldus Oliver op Boerderij.
Zoals Foodlog al eerder opmerkte: er is reeds overproductie in de groentemarkt zodat bijvoorbeeld de Nederlandse kastelers in grote problemen zijn gekomen. Als we meer van de tweede keuzen gaan eten én dat financieel aantrekkelijker maken, gaat het telers nog slechter. Met die vraag houden de anti-verspillingsmarketeers zich niet bezig.
Achterblijver
Overigens sluit Groot-Brittannië met dit initiatief achteraan in de rij aan. In Frankrijk kregen lelijke groenten en fruit begin vorig jaar al een merk en zijn bij verschillende supermarktketens (Intermarché, Auchan) al veel langer mislukte groenten en fruit te koop; een prijswinnende reclame-campagne begeleidt daar het feest. En ook in Nederland kwam Albert Heijn vorige maand met de mogelijkheid om een pakketje lelijkerds ('Buitenbeentjes') in huis te halen.
Fotocredits: lesgueulescassees.org
Dit artikel afdrukken
Schoonheidsideaal
Lelijke groenten - appels met een vlekje, kromme komkommers of bultige knollen - zijn al jaren een doorn in het oog van iedereen die zich bezighoudt met voedselverspilling. Tot 2009 was er binnen de EU zelfs regelgeving die het aanbieden van mislukte groenten en fruit verbood, waardoor tonnen voedsel als 'afval' afgeschreven moesten worden. Boeren konden hun mislukte exemplaren tegen een fractie van de waarde als veevoer afschrijven. Maar ook na het afschaffen van dit verbod bleven mislukte groenten en fruit ondergeschoven kindjes. Volgens de boeren omdat de supermarkten vast bleven houden aan stricte, hoog-technische specificaties, volgens de supermarkten omdat klanten er gewoon niet aan wilden, schrijft The Guardian.
Tegen voedselverspilling
Vanaf eind deze maand gaat de Britse supermarktketen Asda, de op-een-na-grootste van het VK, in een pilot mislukte groenten verkopen. Jamie Oliver steunt het initiatief van harte. Asda gaat de groenten en fruit apart verpakt en voorzien van het motto Beautiful on the Inside aanbieden voor een 30% lagere prijs. Daarmee wil de supermarkt zijn klanten 'leren' dat er voordelen zitten aan het kopen van mislukte groenten en fruit en dat boeren daar beter van worden. Voor Oliver is het van belang dat mensen zich realiseren hoeveel groenten en fruit 'zomaar' verloren gaan. "Als ze zich maar half realiseerden hoeveel we samen eigenlijk weg gooien, dan zouden ze hun karretje vol laden met dit soort producten. Als het maar in het schap lag'', aldus Oliver op Boerderij.
Zoals Foodlog al eerder opmerkte: er is reeds overproductie in de groentemarkt zodat bijvoorbeeld de Nederlandse kastelers in grote problemen zijn gekomen. Als we meer van de tweede keuzen gaan eten én dat financieel aantrekkelijker maken, gaat het telers nog slechter. Met die vraag houden de anti-verspillingsmarketeers zich niet bezig.
Achterblijver
Overigens sluit Groot-Brittannië met dit initiatief achteraan in de rij aan. In Frankrijk kregen lelijke groenten en fruit begin vorig jaar al een merk en zijn bij verschillende supermarktketens (Intermarché, Auchan) al veel langer mislukte groenten en fruit te koop; een prijswinnende reclame-campagne begeleidt daar het feest. En ook in Nederland kwam Albert Heijn vorige maand met de mogelijkheid om een pakketje lelijkerds ('Buitenbeentjes') in huis te halen.
Fotocredits: lesgueulescassees.org
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik weet vanaf het begin van dit soort acties niet zo goed wat ik er van moet denken. Aan de ene kant prima. Ik maak er al lang gebruik van. B-keus voor een lagere prijs (en per grotere hoeveelheid) kan ik soms goed gebruiken. Maar inderdaad... uiteindelijk gaat het voor de boer om de totale opbrengst van de oogst.
De supermarkt lijkt er goeie sier mee te (willen) maken. Het zou ook nog wel eens lucratiever kunnen zijn.
Waar doet me dit toch aan denken ....? Een nieuwe lifestyle-hype, zoiets als de bijvangstburgers van Wouter K ;-).
Niets op tegen hoor, eetbaar is eetbaar, vooral niet weggooien dus. Maar er wordt weer zo'n commercieel circus omheen gebouwd ten koste van de gangbare producten. Dat staat me nogal tegen.
Jullie vergeten de Nederlandse Kromkommer.
Dat commerciele circus schijnt ergens dan misschien toch nodig zijn? Waar ik mijn groente en fruit altijd koop zie ik niet eens misvormde groente, allemaal mooie rechte kmkommers bijv, als zij de keus hadden dat ik vor de helft ook kromme zou kunnen kopen, heel fijn, scheelt me toch in de knip, maar helaas bieden ze die keus gewoon niet. Als het via reclame(niet dat ik reclame kijk)zou aangebeoden worden, dan vraagt de klant ernaar en moeten de winkels wel. Als velen niet eens weten dat er ook kromme kommers zijn die goedkoper kunnen zijn, dan wordt er ook niet naar gevraagd.
Het is een mythe dat Europa ooit kromme komkommers zou verboden hebben. Ik heb ze hier op de markt altijd geweten.