Nancy Holten is een Nederlandse die in Zwitserland woont. Omdat ze een Facebook-community heeft opgericht om de Zwitserse koe van haar bel te bevrijden (dat onvermijdelijke geklingel en de schurende band vindt ze dierenmishandeling), is er een actie op gang gekomen om haar tot ongewenst persoon in het land te verklaren. Inmiddels is er een tweede Facebook-community opgericht: Nancy het land uit.
'Mestvork' en 'brandstapel'
De koe met de bel hoort bij Zwitserland zoals de Dam bij Amsterdam en misschien, zo hint Boerderij, als Zwarte Piet bij Nederland.
Holten vond dat geen beletsel om oude tradities aan de orde te stellen.
De tegenactie is fel. Commentaren als 'zo'n loeder hadden we vroeger met de mestvork weggejaagd' of 'zo eentje hoort op de brandstapel als een heks' zijn niet van de lucht. Inmiddels werden foto's van haar kinderen op Internet geplaatst en wordt ze persoonlijk bedreigd. Op de Zwitserse TV sprak ze zich daar op 2 januari in vloeiend Zwitser-Duits over uit. Het Grenchner Tagblatt noteert dat ze al die emotionele erupties "onder iedere waarde vindt, dat heb ik niet verdiend." Ze blijkt het meest geschrokken van de verspreiding van haar kinderen door haar tegenstanders. Die zijn inmiddels overigens weer van het Internet gehaald, maar Holten heeft wel haar nummer uit de telefoongids laten halen omdat de beschimpingen en bedreigingen gewoon doorgaan. Ze hoopt dat de emotie overwaait, zodat ze binnenkort haar energie weer echt aan dierenwelzijn kan besteden.
Wie aan de Zwitserse koebel komt, komt aan Zwarte Piet en bereikt de aandacht.
Niet de eerste
Holten is niet de eerste die de koeienbel aan de orde stelt. In Oostenrijk is het ding inmiddels verboden omdat het niet meer nodig is. Moderne middelen maken de oude reden om de koe een bel aan te binden overbodig. Het geklingel moest ze voor de boer gemakkelijk te vinden maken. Moderne GPS-technieken maken dat overbodig. Tegenstanders beweren echter dat de koeienbel ook bij vrij grazende Alpendieren onderdeel uitmaakt van de middelen die de dieren hebben om zich op elkaar te oriënteren. Verdwaalde dieren kunnen zo hun kudde gemakkelijk terugvinden, cq. dieren dwalen door het geklingel niet te ver van elkaar af.
Fotocredits: Facebook community Nancy Holten
Dit artikel afdrukken
'Mestvork' en 'brandstapel'
De koe met de bel hoort bij Zwitserland zoals de Dam bij Amsterdam en misschien, zo hint Boerderij, als Zwarte Piet bij Nederland.
Holten vond dat geen beletsel om oude tradities aan de orde te stellen.
De tegenactie is fel. Commentaren als 'zo'n loeder hadden we vroeger met de mestvork weggejaagd' of 'zo eentje hoort op de brandstapel als een heks' zijn niet van de lucht. Inmiddels werden foto's van haar kinderen op Internet geplaatst en wordt ze persoonlijk bedreigd. Op de Zwitserse TV sprak ze zich daar op 2 januari in vloeiend Zwitser-Duits over uit. Het Grenchner Tagblatt noteert dat ze al die emotionele erupties "onder iedere waarde vindt, dat heb ik niet verdiend." Ze blijkt het meest geschrokken van de verspreiding van haar kinderen door haar tegenstanders. Die zijn inmiddels overigens weer van het Internet gehaald, maar Holten heeft wel haar nummer uit de telefoongids laten halen omdat de beschimpingen en bedreigingen gewoon doorgaan. Ze hoopt dat de emotie overwaait, zodat ze binnenkort haar energie weer echt aan dierenwelzijn kan besteden.
Wie aan de Zwitserse koebel komt, komt aan Zwarte Piet en bereikt de aandacht.
Niet de eerste
Holten is niet de eerste die de koeienbel aan de orde stelt. In Oostenrijk is het ding inmiddels verboden omdat het niet meer nodig is. Moderne middelen maken de oude reden om de koe een bel aan te binden overbodig. Het geklingel moest ze voor de boer gemakkelijk te vinden maken. Moderne GPS-technieken maken dat overbodig. Tegenstanders beweren echter dat de koeienbel ook bij vrij grazende Alpendieren onderdeel uitmaakt van de middelen die de dieren hebben om zich op elkaar te oriënteren. Verdwaalde dieren kunnen zo hun kudde gemakkelijk terugvinden, cq. dieren dwalen door het geklingel niet te ver van elkaar af.
Fotocredits: Facebook community Nancy Holten
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Elders op het net is te lezen dat Nancy Holten veganist is en eerder protesteerde tegen het klokgelui, 's ochtends vroeg, van de kerk in het dorp waar ze woont. Teringherrie.
Ik vermoed dat ze gelijk heeft. Wat de kerk betref zeker en wat de koe aangaat waarschijnlijk.
Inderdaad.
Deze redactie viel op dat elders op het Nederlandse net niet over het verbod in Oostenrijk wordt gesproken. Dat heeft dezelfde status als het gemeier in Nederland over kerkklokken uit de jaren '70 van de vorige eeuw vanuit kringen van goddelozen die ze niet meer wilden horen. Ik geloof overigens - maar kan het niet met onderzoek bewijzen - dat ze er inmiddels weer net zo bijhoren als vergeten groenten. Die kerkklokken. Nostalgie.
Dick, ze woont toch in Zwitserland?
Als ze tegen de Oosterijkse grens aan woont en het voor elkaar gekregen heeft dat daar de klokken/koebellen niet meer beieren dan heb ik toch iets gemist ;)
Jarno, dan heb je inderdaad onder een steen gelegen toen dit besluit uit de zomer van 2012 in Oostenrijk werd genomen. Het werd uitgesproken door een rechter, net zoals het in Nederland vroeger ging rond de teringherrie van Wouters kerkklokken.
Toch wel van belang wat nu het dominante argument is; het geluid of het te hoge gewicht voor de koe. Het eerste argument is te onderzoeken met decibel meters op bepaalde tijdstippen binnen de dag/nacht. Het 2e argument kunnen we testen door bloedmonsters te nemen van de koeien op momenten dat ze geen/wel een bel dragen. Deze monsters moeten de Zwitsers dan analyseren op o.a. stresshormoon en evt. andere objectieve criteria die en indicator zijn voor stress. Wel even onderzoeksbudget aanvragen bij de Zwitserse instanties die hiervoor willen gaan. Daarna Facebook in gaten houden en evt. op tijd vertrekken uit Zwitserland.