De kerst-omzet bij de Nederlandse supermarkten is in de week vóór Kerstmis (week 51) slechts matig geweest. Dat meldt Distrifood op basis van cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. De omzet bleef steken op € 718 miljoen, ofwel 4,3% minder dan de omzet in de dezelfde week een jaar eerder - die kwam uit op € 750 miljoen.

Week 52 nog onbekend
Voor van een 'Kerstdip' gesproken kan worden, moeten ook de omzetcijfers van week 52 bekend worden. Omdat Kerstmis dit jaar op donderdag viel (vorig jaar op woensdag), telt die week een dag meer. 'Het is dus goed mogelijk dat consumenten hun kerstinkopen dit jaar naar de kerstweek (wk 52) hebben verschoven', schrijft Distrifood. Wat al wel duidelijk is, is dat met de tegenvallende omzet van week 51 de totale omzet voor heel 2014 weer onder het niveau van 2013 is gedoken. 'Tot en met wk 51 lopen supermarkten in vergelijking met vorig jaar ruim €17,5 miljoen achter'.

Nieuwe aanbieders oorzaak?
Het is niet duidelijk waar de teruglopende supermarktomzet aan is te wijten. De nog steeds voortsudderende crisis, de opkomst van andere aanbieders (lokale winkels met een bijzonder aanbod, Marqt, aan-huis-bezorgdozen) of een groeiend aandeel van het boodschappen doen via internet zouden allemaal kunnen bijdragen aan minder bezoek aan de supers, en dus dáár mindere omzetten.

Fotocredits: Polycart
Dit artikel afdrukken