Amerikaans onderzoek suggereert dat de hoeveelheid fastfood die kinderen eten gekoppeld is aan schoolprestaties, meldt Science Daily
Cohort
Onderzoekers van de Ohio State University en de University of Texas deden een landelijke studie waarbij ze gegevens van 11.740 schoolkinderen gebruikten. De groep kinderen maakte deel uit van het ‘Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort’ en werd al vanaf de kleuterschool gevolgd. In de vijfde en achtste klas (vergelijkbaar met groep 7 en de 2e klas van de middelbare school in Nederland), bekeken de onderzoekers wat de leerlingen aten met hun cijfers voor lezen, wiskunde en exacte vakken.
Voor matige fastfoodies bleef wiskunde lastig
De onderzoekers ontdekten dat hoe vaker kinderen fastfood aten in de vijfde klas, hoe kleiner hun vooruitgang was in lezen, wiskunde en exacte wetenschappen. "Scholieren die 4 tot 7 keer per week fastfood aten, scoorden in de achtste klas zo’n 20 procent lager op alle tests in vergelijking met studenten die geen fastfood aten", aldus Kelly Purtell, hoofdauteur van het artikel dat verscheen in Clinical Pediatrics. De schoolkinderen die 1 tot 3 keer per week fastfood aten in de vijfde klas hadden zich, vergeleken met de niet-fastfood-eters, maar voor één vak minder verbeterd namelijk wiskunde.
Gecorrigeerde resultaten
De wetenschappers corrigeerden na hun onderzoek voor verschillende factoren die de gevonden effecten ook kunnen verklaren, zoals sociaaleconomische status, hoeveelheid tv-kijken en andere voeding die de scholieren aten. Bovendien namen de onderzoekers factoren in de vroege kindertijd mee door te kijken naar het verschil tussen twee testen. "We gingen zover we konden om andere factoren uit te sluiten." zegt Purtell. De conclusie bleef echter overeind.
Veel fastfood
Volgens de onderzoekers was de fastfoodconsumptie van de scholieren hoog. Van de groep deelnemende schoolkinderen at namelijk 29% geen fastfood in de week voor de test. 51% van de leerlingen at 1 tot 3 keer, 10% at 4 tot 6 keer en nog eens 10% at elke dag fastfood in die week. Een slechte zaak want fastfood bevat weinig voedingsstoffen en werkt overgewicht in de hand. Hoewel Purtell benadrukt dat de studie geen oorzakelijke verband tussen de consumptie van fastfood en een lagere leerprestatie kan aantonen, is het niet uitgesloten dat de gevolgen van een ongezond eetpatroon verder reiken dan onze buik alleen.
Fotocredits: ‘Taking a Test’, Renato Ganoza
Dit artikel afdrukken
Cohort
Onderzoekers van de Ohio State University en de University of Texas deden een landelijke studie waarbij ze gegevens van 11.740 schoolkinderen gebruikten. De groep kinderen maakte deel uit van het ‘Early Childhood Longitudinal Study-Kindergarten Cohort’ en werd al vanaf de kleuterschool gevolgd. In de vijfde en achtste klas (vergelijkbaar met groep 7 en de 2e klas van de middelbare school in Nederland), bekeken de onderzoekers wat de leerlingen aten met hun cijfers voor lezen, wiskunde en exacte vakken.
Voor matige fastfoodies bleef wiskunde lastig
De onderzoekers ontdekten dat hoe vaker kinderen fastfood aten in de vijfde klas, hoe kleiner hun vooruitgang was in lezen, wiskunde en exacte wetenschappen. "Scholieren die 4 tot 7 keer per week fastfood aten, scoorden in de achtste klas zo’n 20 procent lager op alle tests in vergelijking met studenten die geen fastfood aten", aldus Kelly Purtell, hoofdauteur van het artikel dat verscheen in Clinical Pediatrics. De schoolkinderen die 1 tot 3 keer per week fastfood aten in de vijfde klas hadden zich, vergeleken met de niet-fastfood-eters, maar voor één vak minder verbeterd namelijk wiskunde.
Gecorrigeerde resultaten
De wetenschappers corrigeerden na hun onderzoek voor verschillende factoren die de gevonden effecten ook kunnen verklaren, zoals sociaaleconomische status, hoeveelheid tv-kijken en andere voeding die de scholieren aten. Bovendien namen de onderzoekers factoren in de vroege kindertijd mee door te kijken naar het verschil tussen twee testen. "We gingen zover we konden om andere factoren uit te sluiten." zegt Purtell. De conclusie bleef echter overeind.
Veel fastfood
Volgens de onderzoekers was de fastfoodconsumptie van de scholieren hoog. Van de groep deelnemende schoolkinderen at namelijk 29% geen fastfood in de week voor de test. 51% van de leerlingen at 1 tot 3 keer, 10% at 4 tot 6 keer en nog eens 10% at elke dag fastfood in die week. Een slechte zaak want fastfood bevat weinig voedingsstoffen en werkt overgewicht in de hand. Hoewel Purtell benadrukt dat de studie geen oorzakelijke verband tussen de consumptie van fastfood en een lagere leerprestatie kan aantonen, is het niet uitgesloten dat de gevolgen van een ongezond eetpatroon verder reiken dan onze buik alleen.
Fotocredits: ‘Taking a Test’, Renato Ganoza
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niks nieuws. De relatie voeding - geest is al veel vaker aangetoond. Zoals bij verschillende stoornissen. En ook bij cognitieve prestaties. Purtell lijkt slecht op de hoogte.
Persoonlijk kan ik het met cijfers beamen; een recente gedeeltelijke IQ-test bleek op de geteste onderdelen steevast 10 IQ-punten hoger te liggen dan een volledige IQ-test die 8 jaar geleden is afgenomen. Een marge van 5 punten kwam nog voor werd mij verteld, als je je dag niet had of ziek was, vergeleken met het top van je kunnen. Maar 10 punten was toch echt extreem, verklaarde degene die de tweede test afnam.
Qua voeding is er in ieder geval een correlatie te vinden: vroeger was het bijna altijd Brinta als ontbijt, 4 broodjes kaas tussen de middag en regelmatig een fatsoenlijke maaltijd maar ook elke week wel pizza, patat en pannenkoeken. Chips, koek en snoep was ook elke dag wel van de partij. Tsja, studentengewoonten. Je hebt dan nog steeds het idee dat je het wel goed doet, omdat je toch regelmatig goed eet.
Vanaf een jaar of 3 voor de tweede test werd het zoveel mogelijk onbewerkt en hoge kwaliteit voeding wat de pot ging schaffen, en dat zou dus best een flinke IQ-duit in het zakje gedaan kunnen hebben. Jammer dat ik daar pas na mijn studententijd achterkwam ;)
Pruimen, paarse AGF (vijgen!), bessen Otto - en studentenhaver ;).... zijn op hogere leeftijd nog belangrijker voor je cognitieve prestaties... zie een van mijn pagina's hierover.
dus kinderen die meer fast food eten scoren slechter. Hebben ze niet vergeten om uit te sluiten dat het omgekeerde ook het geval zou kunnen zijn? Namelijk dat domme kinderen meer fast food eten? En dat kinderen van intiligente ouders, met waarschijnlijk dito kinderen, minder fast food krijgen. Dan is die fast food geen oorzaak maar een gevolg en is het nest waar zij uitkomen de oorzaak van het verschil. Het omgekeerde komt ook voor. Bij mij thuis werd heel gezond gegeten, maar mijn schoolcarriere was niet wat je noemt flitsend.
Pieter, lees het stukje. Er werd gecorrigeerd voor sociale klasse. Voor domheid valt zelfs in de betere sociale klassen niet te corrigeren ;-)