Wie kent het niet? Je opent je flesje bier - zelfs als het niet geschud is - en voor je het weet stroomt het schuim de fles uit.

Het euvel doet zich vooral voor bij speciale bieren zoals trappist en Duvel. Deze bieren hebben een hoog koolzuurgehalte. Dat is het gevolg van eiwitverbindingen (hydrophobin HFBI), 'afkomstig van schimmels die het graan tijdens de bloei besmetten, die het aanwezige koolzuur in het bier onstabiel maken', schrijft de Gazet van Antwerpen.

Hopolie
Dat is al langer bekend en dus oud nieuws. "Wij hebben echter voor het eerst ontdekt hoe dat in zijn werk gaat en een methode ontwikkeld om het probleem op te lossen”, zegt de Leuvense onderzoeker Guy Derdelinckx tegen de krant. Het eiwit verhindert het oplossen van koolzuur in water. En dat is vrij eenvoudig op te lossen door een extract van vluchtige olieën uit hop toe te voegen, nog voor de gisting van het biermengsel. Het hopextract moet wel een (gepatenteerde) behandeling ondergaan voor het echt werkt. In wetenschappelijke kringen is veel belangstelling voor de vinding, die gepubliceerd werd in het vakblad Journal of Food Engineering.

Schuimwerend laagje in de nek van de fles
Brouwers zijn - uiteraard - ook zeer geïnteresseerd. Diverse brouwers zijn al aan het experimenteren. Derdelinckx gaat nog een stapje verder om schuimhatende bierliefhebbers tegemoet te komen: "We zijn nu ook bezig een fles te ontwikkelen waarin gebruik makend van hetgeen we ontdekten aan de binnenkant, met name in de nek van de fles, een laag is aangebracht die eveneens in staat is om bij het openen van het flesje het overlopen van schuim te verhinderen. Ook dit wordt momenteel in brouwerijen uitgetest”, citeert de krant.

Fotocredits: 'foaming beer', Roland Tanglao