Resistente E. coli-bacteriën op bijvoorbeeld kip komen waarschijnlijk niet via het eten van vlees in onze darmen terecht.

Tot die conclusie komt een groep onderzoekers van het Utrechts Medisch Centrum (UMC) op basis van een gedetailleerde genetische analyses van E. colistammen. Het resultaat van hun onderzoek werd gepubliceerd in PLOS Genetics.

Geen besmetting via vlees
Tot op heden werd gedacht dat mensen via voeding worden besmet met E.coli-bacteriën De onderzoekers pasten voor het eerst nieuwe sequencing technieken toe (Multi-Locus Sequence Typing) waarmee de genenopbouw van de ziekteverwekkers zeer gedetailleerd kan worden beschreven. Ze stelden vast dat de E-coli bacteriën die van pluimveevlees afkomstig zijn, geen genetische verwantschap vertonen met hun collega's die in mensen worden aangetroffen. Op basis van die constatering moet de gedachte dat kippenvlees ons kan infecteren met E-coli's worden afgeschoten als een wilde hypothese uit het tijdperk waarin nog onvoldoende precies naar de E-coli's kon worden gekeken.

Wel door contact en 'overspringen'
Niettemin stellen de onderzoekers dat hun data laten zien dat er bij mensen wel degelijk E-coli's worden gevonden die uit pluimvee afkomstig zijn. Ze gaan er vanuit dat die worden overgedragen in het directe contact tussen dier en boer en vervolgens tussen boer en andere mensen. Het overspringen van genen in de vorm van mobiele stukjes DNA is, zegt journalist en darmbacteriekenner Jop de Vrieze op nu.nl, een gangbaar verschijnsel onder bacteriën.

Poep en bodem
Veterinaire deskundigen reageren veelal gereserveerd op de suggestie dat het eten van vlees een belangrijke oorzaak zou zijn voor de overdracht van resistente bacteriën. Zij wijzen op een andere bron met een niet minder brede verspreiding: mest. Bovendien stellen ze dat we rekening moeten houden met een opbouw van een belangrijk reservoir antibiotica resistente bacteriën in bodems die bemest zijn met poep afkomstig van met antibiotica behandelde dieren.

E. coli-bacteriën zijn alleen bedreigend voor verzwakte mensen met een verlaagde weerstand of als de bacteriën zich in open wonden kunnen nestelen. Wel kunnen de bacteriën na een jarenlang sluimerend bestaan toeslaan bij verzwakking van het gestel door ziekte of uitputting. Bij resistente stammen kan de patiënt niet behandeld worden met antibiotica. In dat geval kunnen wel levensbedreigende situaties ontstaan.

Fotocredits: An E. Coli Cucumber, Surian Soosay