Deze week maakte de luxe horlogefabrikant TAG Heuer bekend dat het de Apple Watch en andere slimme horloges er niet met de buit van de wearable revolutie vandoor laat gaan. Mogelijk markeert dat het moment waarop de techniek echt doorbreekt.

Patroonherkenning
Een slim horloge laat je communiceren met je slimme mobiel, maar het laat je straks ook alles registeren wat je eet, hoe je beweegt, slaapt en leeft en verbindt die gegevens met elkaar. Nieuwe technologie maakt het zelfs mogelijk om zonder in je aderen te prikken via het glas aan de onderkant van je smart watch je bloedwaarden te meten. Als een paar honderd miljoen mensen dat gaan doen, hebben gezondheidswetenschappers opeens de droom van hun leven. Ze krijgen dan de beschikking over zoveel data dat ze geen ouderwets medisch onderzoek meer hoeven te doen zoals nu, maar simpelweg aan patroonherkenning kunnen gaan doen. Wie zich zus-en-zo gedraagt en dit-en-dat soort meetwaarden laat zien, heeft een kans van x% dat hem of haar dit binnen zoveel tijd overkomt als hij/zij niet y of z doet.

De verkopen vertienvoudigen
Uiteraard kan je wearable ook meteen de dokter bellen als je iets overkomt. Dat kan het ding straks, naarmate die data groeien het steeds slimmer wordt, zelfs al een paar uur van tevoren. Soreon Research berekende dat door dit soort mogelijkheden al over 5 jaar 1 miljoen levens gespaard kunnen worden. In 2014 zullen in totaal zo'n 10 miljoen slimme horloges worden verkocht. Naar verwachting zal dat aantal in de komende jaren vertienvoudigen naar 100 miljoen per jaar, een markt in de orde van grootte van $41 miljard.

Een deel van jezelf
Voor de luie lekkerbek gaat een wereld open. De smart watch houdt bij hoe hij of zij lekker maar ook gezond kan eten. Hij gaat adviseren wat je zou kunnen eten. Jij kiest en iemand maakt het voor je en bezorgt het aan huis of ergens waar je bent. En toch word je er juist niet moddervet van. Je gaat je er zelfs beter van voelen en loopt minder kans op diabetes II of een hartinfarct.

Op Forbes beschrijft Anthony Wing Kosner waarom de Apple Watch je grootste vriend gaat worden omdat het ding je geen dingen gaat voorschrijven, maar je gaat helpen om betere keuzen te maken uit jezelf. Dat wil Apple ook, schrijft hij, want de Apple Watch is het meest 'persoonlijke ding' dat het bedrijf ooit heeft gemaakt. Het wordt deel van jezelf. Daarom zal het een succes worden, denkt Wing Kosner. Het laat ons de beslissing en schrijft niet voor en daarom doen we wat moet zonder dat vervelend te vinden.

Onze vraag: wil jij zo'n ding en waarom of waarom juist niet?



Fotocredits: Apple Watches, Forbes
Dit artikel afdrukken