Vanaf 1 januari 2015 is het niet langer toegestaan om reclame voor voedingsmiddelen te maken voor kinderen onder de 13 jaar. Nu ligt die grens nog op 7 jaar. De voedingsmiddelenfabrikanten zijn zelf met dit voorstel tot aanpassing naar de Stichting Reclamecode (SRC) gestapt, meldt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in MarketingOnline.

FNLI: levensmiddelenindustrie neemt verantwoordelijkheid
Wel blijft reclame voor jongere kinderen nog toegestaan voor producten die 'aan specifieke voedingskundige criteria voldoen'. Deze zijn op Europees niveau afgesproken. ‘Het gaat dan om maxima aan de calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten. Hierbij kan gedacht worden aan lightproducten, of groente en fruit. Deze uitzondering geldt niet voor reclame gericht op kinderen tot 7 jaar, voor die doelgroep blijven de huidige regels bestaan.’ Philip en Ouden, directeur van de FNLI, zegt dat de levensmiddelenindustrie met dit voorstel zich bewust toont van het feit dat 'op een verantwoorde wijze moet worden omgegaan met reclame gericht op kinderen’.

Consumentenbond: 'zoethoudertje'
In diverse media reageert vandaag de Consumentenbond op de Nieuwe Reclamecode Voedingsmiddelen. Volgens de Bond is het een 'zoethoudertje': 'Door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen'.

“Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk”, zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

'Zelfregulering werkt niet'
Combée voegt daar nog aan toe: "Al eerder is gebleken dat de levensmiddelenindustrie onvoldoende zelfregulerend vermogen heeft voor een adequate reductie van ongezonde kinderreclame. En nu blijkt wederom dat je de bescherming van kinderen niet kunt overlaten aan de industrie, die heeft hele andere belangen. Wij zullen daarom nogmaals bij de politiek aandringen op wettelijke maatregelen, de overheid moet snel en daadkrachtig ingrijpen." De Consumentenbond zit in het bestuur van de Stichting Reclame Code, maar heeft daarin geen bepalende stem. De Bond zal daarom zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).

Fotocredits: Donny Ray Jones
Dit artikel afdrukken