In Groot-Brittannië speelt momenteel een fikse controverse over leveranciersvoorwaarden. Volgens de Europese regelgeving mag een afnemer een betalingstermijn van maximaal 60 dagen in acht nemen. De grote Britse voedingsmiddelenfabrikant 2 Sisters (o.m. kipproducten voor de huismerken van Asda, Tesco, Lidl, Sainsbury's, Aldi en Marks & Spencer) zou geprobeerd hebben deze termijn ruim te verdubbelen tot 134 dagen. Bij betaling binnen 90 dagen zou 2 Sisters zichzelf een betalingskorting toekennen van 3%.

Dat is 'beyond unreasonable', zegt één van de leveranciers op BBC News Business. De onthulling komt nog geen twee weken nadat een andere fabrikant, Premier Foods, beticht was van omstreden 'pay-to-stay' praktijken. Leveranciers moesten betalen om te mogen blijven leveren. Premier Foods reageerde daarop net als 2 Sisters: de regeling was verkeerd begrepen, maar het bedrijf zou in ieder geval zijn manier van handelen 'vereenvoudigen'.

Maximaal 134 dagen
In een document dat in handen is van nieuwszender Newsnight staat dat 2 Sisters pas hoeft te betalen op de laatste werkdag van de derde maand nadat goederen geleverd zijn. Betaalt het bedrijf binnen die termijn, dan mag het 3% op de betaling inhouden. Als de leverancier daar niet mee akkoord gaat, hoeft 2 Sisters pas na vier maanden te betalen, met soms nog een extra twee weken respijt waardoor de standaardbetaaltermijn tot 134 dagen op kan lopen. De zaak kwam aan het licht doordat een leverancier weigerde met de voorwaarden in te stemmen en in de plaats daarvan naar Newsnight stapte.

'Openingsbod'
Het verweer van 2 Sisters is dat dit voorstel slechts als openingsbod in de onderhandelingen bedoeld was. In het afgelopen jaar zou de gemiddelde betalingstermijn 49 dagen zijn geweest. Het bedrijf stelt in een verklaring: "Uiteindelijk kan de leverancier er voor kiezen geen zaken met ons te doen op voorwaarden die hij niet passend acht. Wij houden ons aan de standaard zakelijke betalingsprotocollen waarbij een betaling langer dan 60 dagen op zich kan laten wachten zolang dit maar expliciet in het contract is vastgelegd."
De Britse minister van Business, Matthew Hancock, zegt in een commentaar dat "het lastig te begrijpen is hoe een dergelijk contract toepasselijk of juist kan zijn als startpunt in de onderhandelingen".

Helft van de winstmarge
Volgens professor Karel Williams (Manchester Business School) kost een 3% korting een leverancier de helft van zijn winstmarge. In de huidige markt kan je dat makkelijk de kop kosten.

In Nederland deden in 2013 leverancierskortingen bij onder andere Albert Heijn en Jumbo stof opwaaien onder het publiek dat zich verontwaardigd toonde. In een Britse journalistieke analyse kwam onlangs naar voren dat supermarkten hun te geringe winstmarge afwentelen op hun leveranciers. Die blijken het op hun beurt weer te doen naar de hunne.

Fotocredits: merken van de 2 Sisters Food Group, www.2sfg.com
Dit artikel afdrukken