Frisdrankengigant Coca-Cola gaat vanaf volgende maand melk verkopen. Geen gewone melk, maar 'met minder suiker, meer eiwitten en lactosevrij', schrijft De Levensmiddelenkrant, en vooral: twee keer zo duur.
Fairlife: duurzaam, diervriendelijk, familiebedrijven
De melk krijgt de naam Fairlife. Volgens Sandy Douglas, senior vice-president, gaat de melk er voor zorgen dat het 'geld regent' - nadat enige tijd geïnvesteerd is in het bouwen van het merk. Douglas stelt dat de melk beter smaakt dan gewone melk en een hogere voedingswaarde heeft. Fairlife wordt gemaakt door 92 familiebedrijven - verenigd in de zuivelcooperatie Select Milk Producers - die duurzaam en diervriendelijk werken met 'hoogwaardige processen' en een 'eigen melkfilteringsproces'. Dat is andere koek dan de megamelkveehouderijen met soms wel meer dan 30.000 koeien die voor de bulk van Amerika's melk zorgen.
Premiumisering van melk
De marktintroductie van Fairlife gaat gepaard met 'ademloze' promotiematerialen die claimen dat de nieuwe melk 'melk zal brengen waar het nog nooit geweest is', schrijft The Independent. Maar het gaat dan ook om de 'premiumisering' van melk, stelt Coca-Cola.
Fotocredits: Coca-Cola
Dit artikel afdrukken
Fairlife: duurzaam, diervriendelijk, familiebedrijven
De melk krijgt de naam Fairlife. Volgens Sandy Douglas, senior vice-president, gaat de melk er voor zorgen dat het 'geld regent' - nadat enige tijd geïnvesteerd is in het bouwen van het merk. Douglas stelt dat de melk beter smaakt dan gewone melk en een hogere voedingswaarde heeft. Fairlife wordt gemaakt door 92 familiebedrijven - verenigd in de zuivelcooperatie Select Milk Producers - die duurzaam en diervriendelijk werken met 'hoogwaardige processen' en een 'eigen melkfilteringsproces'. Dat is andere koek dan de megamelkveehouderijen met soms wel meer dan 30.000 koeien die voor de bulk van Amerika's melk zorgen.
Premiumisering van melk
De marktintroductie van Fairlife gaat gepaard met 'ademloze' promotiematerialen die claimen dat de nieuwe melk 'melk zal brengen waar het nog nooit geweest is', schrijft The Independent. Maar het gaat dan ook om de 'premiumisering' van melk, stelt Coca-Cola.
Fotocredits: Coca-Cola
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dutch Design Week 2014:
(Hoe onttrek je drinkwater uit Coca-Cola)
"Netherlands-based multidisciplinary artist Helmut Smits has developed a device for "a world in which drinking water can be harder to come by than Coca-Cola."
Wellicht is voor de Colamelk redesign nodig.
(Ook in ons land zijn de flessen Cola drinks soms goedkoper dan de bronwaters; maar dat is een ander probleem.)
Ik heb er natuurlijk helemaal geen verstand van, maar als dit lukt dan hebben in Nederland (waar we binnen een paar jaar verzuipen in de melk) m.i. wat mensen zitten slapen.
Kijk op fairlife.com en je snapt direct wat marketting is ( dat wisten we al van coca- cola natuurlijk). Melk filteren met soft-filters (?) en je haalt het vet en de lactose eruit en het eiwit en calcium blijven achter. Zo simpel is dat en dat systeem kenden het NIZO en onze eigen Royal Friesland Campina nog niet (of ligt het genuanceerder?) Het mag duidelijk zijn dat de plaatjes met een fles Cola met alle suikerklontjesequivalenten ervoor ook de Coca Cola Company aan het denken hebben gezet en dan is het erg hoopgevend voor de mondiale melkveehouderij dat ze nu melk op hun netvlies hebben. Als het inhoudelijk "echt" genoeg is tenminste. Ook melden ze dat ze de uitstoot van methaan reduceren door het op te vangen en er de melktrucks op te laten rijden, promotie hoeven ze niet meer te leren dat is duidelijk.
Coca Cola belichaamt de typisch Amerikaanse benadering van hun voedingsmiddelen: "Wat Noeder natuur kan, kunnen wij beter." Dit zal de zoveelste marketing blunder worden van Coca Cola. Goed lesmateriaal. Amerika geldt als knutselland bij uitstek voor wat betreft voedingsmiddelen. Voor een voedingsmiddelentechnoloog een paradijs maar voor de doorsnee consument een obese ramp.
Welke verziekte geesten halen het in hun knar om knutselmelk te verzinnen die niets aan de gezondheid toevoegt.
De enige melk die er toe doet is en blijft is rauwe melk met alle voedingsstoffen van niet onthoornd vee dat buiten graast. Een minuutje de kook erover en slempen maar. Is dit moeilijk te bekomen dan is melk met het Demeter keur een uitstekende tweede.
Alle andere melk– ook biologische – is onvolwaardig.