In de VS heeft voedselgigant Unilever een nieuwkomer op de mayonaise-markt voor het gerecht gedaagd. Volgens Unilever is Just Mayo een vorm van 'consumentenmisleiding' en veroorzaakt het 'serieuze en onherstelbare schade' voor Unilever en de hele mayonaisemarkt.
Unilever is eigenaar van marktleider Hellmann's. In de VS is mayonaise de meest verkochte smaakmaker, meer dan ketchup of sojasaus. In totaal geven Amerikanen er per jaar 2 miljard dollar aan uit, schrijft The Washington Post
Ei-vrij
Maar Hellmann's (Unilever) voelt zich bedreigd. De Californische start-up Hampton Creek ontwikkelde een eiloze, veganistische 'mayonaise', die ze 'Just Mayo' noemen en in een potje verpakken met op het etiket een gestileerd eitje. En daarin vind Unilever zijn aanleiding voor de rechtszaak. Volgens de Amerikaanse Food and Drug Adminstration moet mayonaise in ieder geval 'eierdooierbestanddelen' bevatten. De veganistische Just Mayo heeft die - uiteraard - niet.
Snelle groei
"Het gaat niet over het gebruik van het woord 'mayo'", zegt advocaat Michele Simon in het artikel. Het gaat om geld. Unilever ziet zijn marktaandeel slinken. Hampton Creek heeft een aantal grote financiers achter zich staan (waaronder Bill Gates) en heeft in een recordtijd een plekje op de schappen van meer dan 20.000 supermarkten, inclusief Walmart, weten te veroveren. Het bedrijf zoekt niet de veganistische of gezondheidsniche, maar mikt juist op het brede publiek: het positioneert zichzelf als gezond, goedkoop en goed voor iedereen. Dat doet het bedrijf door de eieren in de mayo te vervangen door Canadese gele erwten en nog andere eivrije producten te ontwikkelen, tot Just Scramble aan toe: een eiloze mix voor... scrambled eggs.
Unilever stelt in een verklaring dat het ze niet gaat om innovatie. "Het gaat om misleidende etikettering". Hampton Creek ziet in de rechtszaak "de mogelijkheid om te praten over de dingen die van belang zijn". En laat dat nu precies in hun (marketing)straatje passen.
Fotocredits: Hampton Creek, via Facebook
Dit artikel afdrukken
Unilever is eigenaar van marktleider Hellmann's. In de VS is mayonaise de meest verkochte smaakmaker, meer dan ketchup of sojasaus. In totaal geven Amerikanen er per jaar 2 miljard dollar aan uit, schrijft The Washington Post
Ei-vrij
Maar Hellmann's (Unilever) voelt zich bedreigd. De Californische start-up Hampton Creek ontwikkelde een eiloze, veganistische 'mayonaise', die ze 'Just Mayo' noemen en in een potje verpakken met op het etiket een gestileerd eitje. En daarin vind Unilever zijn aanleiding voor de rechtszaak. Volgens de Amerikaanse Food and Drug Adminstration moet mayonaise in ieder geval 'eierdooierbestanddelen' bevatten. De veganistische Just Mayo heeft die - uiteraard - niet.
Snelle groei
"Het gaat niet over het gebruik van het woord 'mayo'", zegt advocaat Michele Simon in het artikel. Het gaat om geld. Unilever ziet zijn marktaandeel slinken. Hampton Creek heeft een aantal grote financiers achter zich staan (waaronder Bill Gates) en heeft in een recordtijd een plekje op de schappen van meer dan 20.000 supermarkten, inclusief Walmart, weten te veroveren. Het bedrijf zoekt niet de veganistische of gezondheidsniche, maar mikt juist op het brede publiek: het positioneert zichzelf als gezond, goedkoop en goed voor iedereen. Dat doet het bedrijf door de eieren in de mayo te vervangen door Canadese gele erwten en nog andere eivrije producten te ontwikkelen, tot Just Scramble aan toe: een eiloze mix voor... scrambled eggs.
Unilever stelt in een verklaring dat het ze niet gaat om innovatie. "Het gaat om misleidende etikettering". Hampton Creek ziet in de rechtszaak "de mogelijkheid om te praten over de dingen die van belang zijn". En laat dat nu precies in hun (marketing)straatje passen.
Fotocredits: Hampton Creek, via Facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als het in de Vs het zelfde geregeld is als in NL dan mag je de naam mayonaise ook niet gebruiken voor producten die niet voldoen aan bepaalde voorwaarden.
In NL en Belgie is dit geregeld in de Warenwet en de warenwetgeving.
Een van de eisen is het gebruik van minimaal 7,5% eigeel.
Bij dit nieuws maakte ik een poll om het helder te krijgen: willen we echte mayo of vinden we nepmayo helemaal geen probleem
Vroeger wilde Nederland liever naakt dan namaakwol, tegenwoordig mag avocadodip zonder avocado nog steeds niet. Hoe zit het met 'just mayo' en 'gehackt'?
Dick, is deze draad vervangen door de andere over Just mayo?
Hier staat het nieuws; in de andere vindt de meningsvorming plaats.
Quoot: Unilever stelt in een verklaring dat het ze niet gaat om innovatie. "Het gaat om misleidende etikettering".
Ja, daar weet Unilever alles van, misleidende etikettering! Of heb ik het mis en kwam de slogan "Goed voor hart en bloedvaten" van een ander bedrijf?
Hoe was dat spreekwoord ook al weer? Iets met een splinter en een balk... Of was het een pot en een ketel? Wat gij niet wilt dat u geschiedt... Unilever moet ik niet!