'Een biertje, dat is evenveel calorieën als een bruine boterham met kaas'. Tot zover reikt de 'kennis' van velen nog wel, maar hoeveel calorieën dat is en hoeveel er in andere dranken zitten, weten we niet.
Bij vaste voedingsmiddelen staat de caloriewaarde op het etiket, maar bij dranken, zeker in het café, is dat niet het geval. In een wereld waarin alcohol, van het 'biertje' tot het 'wijntje', gewoon zijn geworden, vinden gezondheidsexperts dat zorgelijk.
Calorielabels voor slimmere keuzes
De Britse non-profitorganisatie The Royal Society for Public Health vindt dat de EU calorielabels op alcoholhoudende dranken moet verplichten. In een videofilmpje laat de RSPH consumenten een pilsje, een stout (donker bier), een groot glas rode wijn en een donut op calorie-waarde rangschikken. Vrijwel iedereen doet dat op de gok en ... fout.
Het glas rode wijn heeft de meeste calorieën, meer nog dan de donut, en het pilsje de minste. Volgens de RSPH blijkt uit op hun kosten gedaan onderzoek dat 60 tot 80% van de Britten geen idee heeft van de calorieën in hun drankje, terwijl alcoholdrinkende Britten 10% van hun dagelijkse calorie-inname uit alcohol halen.
In het filmpje stelt Shirley Cramer, hoofd van de RSPH, dat het maar een kleine stap hoeft te zijn om consumenten beter te informeren. Juist omdat de caloriewaarde toch al op voedingsmiddelen staat, zouden consumenten daar prima mee uit de voeten kunnen. Tweederde van de Britten is dan ook voorstander van calorie-etikettering op drank, blijkt uit het onderzoek.
Cramer pleit daarom expliciet voor Europese regelgeving. Hoe de praktische uitwerking moet uitpakken laat ze in het midden. Ook wat het gaat kosten laat ze onbesproken.
Toch is dat geen sinecure. Eer iedere wijnboer de jaarlijkse wisselende caloriewaarde per cuvée heeft vastgesteld, of de bartender die van zijn cocktail, ben je heel wat hindernissen verder. Bovendien valt er niet veel te verwachten van een dergelijke 'droge' informatie-exercitie om de consument zijn gedrag te laten veranderen. Dan zijn wellicht ezelsbruggetjes als 'biertje = boterham' en 'rode wijn maakt dikker dan een donut' wat eenvoudiger . Zelfs als dat niet helemaal blijkt te kloppen.
Fotocredits: still uit BBC filmpje, via YouTube
Dit artikel afdrukken
Bij vaste voedingsmiddelen staat de caloriewaarde op het etiket, maar bij dranken, zeker in het café, is dat niet het geval. In een wereld waarin alcohol, van het 'biertje' tot het 'wijntje', gewoon zijn geworden, vinden gezondheidsexperts dat zorgelijk.
Calorielabels voor slimmere keuzes
De Britse non-profitorganisatie The Royal Society for Public Health vindt dat de EU calorielabels op alcoholhoudende dranken moet verplichten. In een videofilmpje laat de RSPH consumenten een pilsje, een stout (donker bier), een groot glas rode wijn en een donut op calorie-waarde rangschikken. Vrijwel iedereen doet dat op de gok en ... fout.
Het glas rode wijn heeft de meeste calorieën, meer nog dan de donut, en het pilsje de minste. Volgens de RSPH blijkt uit op hun kosten gedaan onderzoek dat 60 tot 80% van de Britten geen idee heeft van de calorieën in hun drankje, terwijl alcoholdrinkende Britten 10% van hun dagelijkse calorie-inname uit alcohol halen.
In het filmpje stelt Shirley Cramer, hoofd van de RSPH, dat het maar een kleine stap hoeft te zijn om consumenten beter te informeren. Juist omdat de caloriewaarde toch al op voedingsmiddelen staat, zouden consumenten daar prima mee uit de voeten kunnen. Tweederde van de Britten is dan ook voorstander van calorie-etikettering op drank, blijkt uit het onderzoek.
Cramer pleit daarom expliciet voor Europese regelgeving. Hoe de praktische uitwerking moet uitpakken laat ze in het midden. Ook wat het gaat kosten laat ze onbesproken.
Toch is dat geen sinecure. Eer iedere wijnboer de jaarlijkse wisselende caloriewaarde per cuvée heeft vastgesteld, of de bartender die van zijn cocktail, ben je heel wat hindernissen verder. Bovendien valt er niet veel te verwachten van een dergelijke 'droge' informatie-exercitie om de consument zijn gedrag te laten veranderen. Dan zijn wellicht ezelsbruggetjes als 'biertje = boterham' en 'rode wijn maakt dikker dan een donut' wat eenvoudiger . Zelfs als dat niet helemaal blijkt te kloppen.
Fotocredits: still uit BBC filmpje, via YouTube
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een welingelichte Italiaanse Europarlementarier vertelde me hierover "Over our dead bodies; no calorie labels on Italian wine!"
Natuurlijk. 'Maakt dikker dan een donut' op een fles Italian red wine staat veel leuker en veel makkelijker te realiseren.
Het heeft niet zoveel zin om iets op een etiket te zetten wat niet zo heel belangrijk is om te vermelden (en ook niet zo heel precies te meten overigens).
Toeval. Ik pak net een doosje Looije tomaten, kerstomaatjes (lekker, ook nu in november). Mijn oog valt op het achteretiket. In het groot staat daar 23 kcal per portie van 65 gram (ik moet bekennen dat ik er gemakkelijk 2 porties ineens van eet). Er blijkt natriumzout (0,1 gram) in te zetten (kan ik me voorstellen, want dat wordt gebruikt bij de teelt). Er zitten 3,6 grammen aan koolhydraten in (goh, zoveel? - denk ik dan) en er zit zelfs 0,2 gram vet in.
Het staat er gewoon op. Geen hond erom vraagt. En geen hond die het zou verwachten op tomaten. En ik weet zeker dat die tomaten in de zomer meer koolhydraten (suikers) bevatten dan nu.
Er kan best een gemiddelde op staan, als mensen zich maar bewust zijn van wat ze eten. Overigens: als het niet op het etiket komt, dan rekenen honderden Apps het binnenkort ook allemaal voor je uit op basis van wijze gemiddelden.
Doet niets af aan het feit dat het schattingen zijn die geen wezenlijke informatie geven.