De Wageningse onderzoekster Marjolein van der Glas liet recent tijdens de open dag van een food-technologiebedrijf het publiek ervaren dat de perceptie van smaak heel eenvoudig te beïnvloeden is. Ze kan tevens verklaren waarom het streven naar 'minder zout' en 'minder suiker' daardoor in het water valt.

'Minder zout' smaakt vanzelf flauwer
Van der Glas sprak vanuit haar ervaringen bij de WUR. Daar zijn de afgelopen jaren verschillende onderzoeken uitgevoerd om voedingsproducenten te helpen hun producten met andere ingrediënten gezonder of goedkoper te maken, of de textuur of smaak te verbeteren. Een loffelijk streven, dat echter maar al te vaak in het water valt omdat consumenten er niet aan willen. Als op een product vermeld staat dat het 'minder zout' of 'minder vet' bevat - en dus gezonder is - blijken de verkopen ervan te kelderen. In de praktijk toonde Van der Glas het onderliggende gedachtenpatroon feilloos aan: ze liet blokjes kaas proeven, waarbij sommige bordjes gelabeld waren met '2,2% minder zout'. Die kaas werd als 'flauwer' beoordeeld dan de gewone kaas. In beide gevallen ging het echter om precies dezelfde kaas.

'Minder' = minder smaak
Fabrikanten die hun producten gezonder maken, kunnen dus maar beter voor een andere manier kiezen om dat naar de consument over te brengen. 'Consumenten associëren producten met de omschrijving ‘minder zout’ of ‘minder suiker’ automatisch met ‘minder smaak’', schrijft EVMI. Smaak is eenvoudig te manipuleren, stelt Van der Glas. Ze verwijst daarvoor naar de 'Raad de Smaak'-actie van Lays chips. Consumenten moeten proeven welke smaak de chips in de roze, groene of gele zak hebben. “De roze kleur zal ongetwijfeld allerlei zoete suggesties opleveren en de groene kleur diverse Italiaans gekruide varianten. Ook dat zijn smaakillusies", stelt Van der Glas.

Positieve draai
Wat kan een fabrikant met dit nieuws? Hij moet niet alleen zeggen wat er 'minder' is, maar juist benadrukken dat de aanpassing een 'toevoeging' betekent die geen afbreuk doet aan de smaak. Dat kan heel eenvoudig, bijvoorbeeld door te stellen: 'Smaakvol met minder suiker’ of door uitgebreid aan te geven wat er met het product gedaan is: 'Deze kaas smaakt volvet maar bevat toch dertig procent minder vet. De eigenschappen van het product blijven behouden door meer eiwitten toe te voegen'.

Dat blijft een beetje politiek correct klinken. Consumenten kopen wat ze verwachten en niet het nieuwe met wat-minder-maar-toch-ook-wel-OK.

Fotocredits: torbakhopper HE DEAD
Dit artikel afdrukken