Het nieuws dat te lichte kalfjes 'een spuitje' krijgen, schoot Joep en José van Drie, melkveehouders in Thesinge, in het verkeerde keelgat. Nederland moet het weer eens goed over zijn kalveren en de context van de boereneconomie hebben, vinden zij.
Als het kalfje niets meer waard is, gaat het de weg van het geitenbokje. Dat wordt op het erf doodgeslagen omdat het veel geld kost als het in leven moet blijven. Dat is jammer, want firma's als Van Drie en Denkavit hebben een sterk model voor de kalverhouderij ontwikkeld. Toch begint het te rammelen, zo blijkt.
Euthanasie is al praktijk
De subsidie op de kalveren valt weg en draait de klok terug. Dat zet een druk op de prijzen en zorgt ervoor dat te magere kalveren niet meer geaccepteerd om te worden gemest tot vleesdier.
Gisteren bleek naar aanleiding van ons bericht dat het euthanaseren van kalveren al langer praktijk is. De boer moet voor de kosten - €15 per afgekeurd en doodgespoten kalf - betalen. Als zijn inkomsten verder dalen, zal hij zijn kalfjes weer met de hamer de kop inslaan.
Wat wil Nederland voor zijn kalveren?
ABN Amro stelde onlangs voor de kosten van kalveren te laten betalen via de melk. Boerenvoorman Cees Romijn vond het spuitje wel begrijpelijk en deed verder niets met de nieuwe werkelijkheid die achter het nieuws steekt.
We ontvingen een spontane reactie per mail van het melkveehouders echtpaar Joep en José van Drie uit Thesinge. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid moet Nederland streven naar een 'voedselbeleid'. Maar wat moeten we met zulke abstracte woorden als er geen praktische uitweg kan worden gegevens aan de gevoelens van deze mensen?
Het ziet ernaar uit dat het tijd is het te hebben over de vraag hoe melkland Nederland met zijn kalveren om wil gaan als de zich ontwikkelende praktijk boeren tegen de borst stuit.
Geachte dames en heren,
Graag wil ik een reactie geven op bovengenoemd artikel. Het is een hele trieste constatering dat er dieren afgemaakt moeten worden omdat ze anders niet rendabel te krijgen zijn. Het is nog triester dat wij als veehouder daarbij met de rug naar de muur staan. Het is voor ons geen kwestie van keuzes maken, het is een kwestie van het probleem dat de consument gekweekt heeft, en op het bordje wordt gelegd van de veehouder.
Veel voor heel weinig. Het is erg jammer dat de basis van dit probleem verder niet benoemd wordt. De meeste veehouders houden van hun dieren, en doen er alles aan om hun dieren zo goed mogelijk te verzorgen en ze zo gezond mogelijk te houden. Een beest afmaken is alleen een optie wanneer een dier onnodig lijdt. Het is voor een veehouder nooit een optie om een dier af te maken omdat hij een te laag geboortegewicht heeft. Maar gemangeld tussen regelgeving, liefde voor zijn vak en de verwrongen Nederlandse moraal, worden dit soort oplossingen ons, de Nederlandse Veehouderij, opgedrongen vanuit de consument.
Er wordt heel snel een oordeel geveld omdat men alleen maar met de vinger naar een ander wijst, en deze wijst dan al heel snel naar de veehouder, terwijl de echte veroorzaker van dit probleem toch echt de consument zelf is, en in het verlengde hiervan de supermarktketens. Ze willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang, het moet goed en veel zijn, maar het mag niks kosten. Hoe naïef ben je als consument als je denkt dat een dier als ‘Euroknaller’ een goed leven heeft gehad? Maar de moraal wordt heel snel aangepast, wanneer het eigen ego, en vooral de eigen portemonnee, in het geding komt, en dan is ‘struisvogelpolitiek’ telkens weer de beste oplossing.
Wanneer u allen wilt oordelen, dan willen wij u van harte uitnodigen om eens in onze stal te komen kijken. Daar willen wij u graag laten zien hoe wij als veehouder met onze dieren omgaan, en hoe ver die liefde strekt. We kunnen dan onder het genot van een kopje koffie discussiëren over de andere kant van het verhaal, zodat alle kanten van het verhaal op een eerlijke en open manier belicht kunnen worden.
Het wordt de hoogste tijd dat de Nederlandse consument z’n eigen verantwoordelijkheid gaat dragen voor de voeding die hij/zij gebruikt. De rol van de consument is namelijk veel groter en sterker dan de rol van de veehouder, die als een soort kaatsenbal heen en weer geslingerd wordt door de maatschappij als het gaat om de moraal ten aanzien van dierwelzijn. Als er één groep is die zich niets, maar dan ook werkelijk niets aantrekt van dierwelzijn, dan is het wel de gemiddelde Nederlandse consument, die elke week z’n boodschappenkarretje weer vult bij de grote supermarktketens in dit land. Supermarktketens die alleen maar producten willen aanbieden voor de allerlaagste prijs. De laatste JUMBO-reclame is hier een sprekend voorbeeld van. De moestuin van de ‘tuinkabouter’ wordt belachelijk gemaakt, omdat Jumbo altijd alles vers verkoopt voor de allerlaagste prijs. Dit soort reclames zouden per direct verboden moeten worden.
Steek allemaal je hand eens in eigen boezem, voordat je oordeelt over een ander. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!!!!!
M.vr.gr.
Joep & José van Drie
Fotocredits: Joep en José van Drie
Dit artikel afdrukken
Euthanasie is al praktijk
De subsidie op de kalveren valt weg en draait de klok terug. Dat zet een druk op de prijzen en zorgt ervoor dat te magere kalveren niet meer geaccepteerd om te worden gemest tot vleesdier.
Gisteren bleek naar aanleiding van ons bericht dat het euthanaseren van kalveren al langer praktijk is. De boer moet voor de kosten - €15 per afgekeurd en doodgespoten kalf - betalen. Als zijn inkomsten verder dalen, zal hij zijn kalfjes weer met de hamer de kop inslaan.
Wat wil Nederland voor zijn kalveren?
ABN Amro stelde onlangs voor de kosten van kalveren te laten betalen via de melk. Boerenvoorman Cees Romijn vond het spuitje wel begrijpelijk en deed verder niets met de nieuwe werkelijkheid die achter het nieuws steekt.
We ontvingen een spontane reactie per mail van het melkveehouders echtpaar Joep en José van Drie uit Thesinge. Volgens de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid moet Nederland streven naar een 'voedselbeleid'. Maar wat moeten we met zulke abstracte woorden als er geen praktische uitweg kan worden gegevens aan de gevoelens van deze mensen?
Het ziet ernaar uit dat het tijd is het te hebben over de vraag hoe melkland Nederland met zijn kalveren om wil gaan als de zich ontwikkelende praktijk boeren tegen de borst stuit.
Geachte dames en heren,
Graag wil ik een reactie geven op bovengenoemd artikel. Het is een hele trieste constatering dat er dieren afgemaakt moeten worden omdat ze anders niet rendabel te krijgen zijn. Het is nog triester dat wij als veehouder daarbij met de rug naar de muur staan. Het is voor ons geen kwestie van keuzes maken, het is een kwestie van het probleem dat de consument gekweekt heeft, en op het bordje wordt gelegd van de veehouder.
Veel voor heel weinig. Het is erg jammer dat de basis van dit probleem verder niet benoemd wordt. De meeste veehouders houden van hun dieren, en doen er alles aan om hun dieren zo goed mogelijk te verzorgen en ze zo gezond mogelijk te houden. Een beest afmaken is alleen een optie wanneer een dier onnodig lijdt. Het is voor een veehouder nooit een optie om een dier af te maken omdat hij een te laag geboortegewicht heeft. Maar gemangeld tussen regelgeving, liefde voor zijn vak en de verwrongen Nederlandse moraal, worden dit soort oplossingen ons, de Nederlandse Veehouderij, opgedrongen vanuit de consument.
Er wordt heel snel een oordeel geveld omdat men alleen maar met de vinger naar een ander wijst, en deze wijst dan al heel snel naar de veehouder, terwijl de echte veroorzaker van dit probleem toch echt de consument zelf is, en in het verlengde hiervan de supermarktketens. Ze willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang, het moet goed en veel zijn, maar het mag niks kosten. Hoe naïef ben je als consument als je denkt dat een dier als ‘Euroknaller’ een goed leven heeft gehad? Maar de moraal wordt heel snel aangepast, wanneer het eigen ego, en vooral de eigen portemonnee, in het geding komt, en dan is ‘struisvogelpolitiek’ telkens weer de beste oplossing.
Wanneer u allen wilt oordelen, dan willen wij u van harte uitnodigen om eens in onze stal te komen kijken. Daar willen wij u graag laten zien hoe wij als veehouder met onze dieren omgaan, en hoe ver die liefde strekt. We kunnen dan onder het genot van een kopje koffie discussiëren over de andere kant van het verhaal, zodat alle kanten van het verhaal op een eerlijke en open manier belicht kunnen worden.
Het wordt de hoogste tijd dat de Nederlandse consument z’n eigen verantwoordelijkheid gaat dragen voor de voeding die hij/zij gebruikt. De rol van de consument is namelijk veel groter en sterker dan de rol van de veehouder, die als een soort kaatsenbal heen en weer geslingerd wordt door de maatschappij als het gaat om de moraal ten aanzien van dierwelzijn. Als er één groep is die zich niets, maar dan ook werkelijk niets aantrekt van dierwelzijn, dan is het wel de gemiddelde Nederlandse consument, die elke week z’n boodschappenkarretje weer vult bij de grote supermarktketens in dit land. Supermarktketens die alleen maar producten willen aanbieden voor de allerlaagste prijs. De laatste JUMBO-reclame is hier een sprekend voorbeeld van. De moestuin van de ‘tuinkabouter’ wordt belachelijk gemaakt, omdat Jumbo altijd alles vers verkoopt voor de allerlaagste prijs. Dit soort reclames zouden per direct verboden moeten worden.
Steek allemaal je hand eens in eigen boezem, voordat je oordeelt over een ander. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!!!!!
M.vr.gr.
Joep & José van Drie
Fotocredits: Joep en José van Drie
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Joep & José hebben groot gelijk met hun mail. De enigen die echt invloed hebben, zijn 'wij' (de consument) zelf met ons aankoopgedrag. Waar het tot een paar jaar geleden best ingewikkeld was om alternatieven buiten de supermarkt en winkelcentrum te vinden, is dat in de laatste jaren een stuk eenvoudiger geworden.
Alternatieven zitten immers maar een muisklik verwijderd van de online bestellingen. (om het ff bot te stellen)
Ik snap de hartekreet van Joep & José van Drie over de dubbele moraal van de consument, maar ik vind hem toch wat te gemakkelijk:
1. De melkprijs is de laatste jaren op recordhoogte. Waarom je dan toch beroepen op de consument die te weinig betaalt?
2. De burger betaalt bovendien via de belasting flink mee aan hectaretoeslagen voor melkveehouders. Daar mogen best wat voorwaarden aan worden gesteld, ook op het gebied van dierenwelzijn. In dit geval: netjes omgaan met kalveren.
En naar de redactie: je legt een verband tussen het doden van kalveren en het verdwijnen van de diertoeslagen voor kalveren. Maar die toeslagen verdwijnen pas de komende jaren en je meldt dat het doden van kalveren al jaren gebeurt. Dat verband bestaat dus niet. Wel kan deze praktijk gaan toenemen als de toeslagen de komende jaren worden afgebouwd.
Laat de melkvee - en de kalversector om de tafel gaan om een oplossing te zoeken en de kosten eerlijk te verdelen. Misschien moeten de supers en de consument ook meepraten en meebetalen, maar daar zou ik het niet van laten afhangen, want er dreigt forse imagoschade.
Wat vindt dhr. v/d Weijden een recordprijs voor de melk ? De melkprijs is de laatste 1 1/2 jaar goed, van recordprijs zou ik nog niet willen spreken daar dat de indruk zou wekken dat boeren heel goed verdienen ! Niets is echter minder waar, de laatste 1 1/2 jaar waren hard nodig om alle financiële achterstanden weg te werken die waren ontstaan door een absurd lage melkprijs, met een absoluut dieptepunt in 2009, waarin er tussen de 19 en 23 cent per liter werd betaald !! Bovendien leven de meeste boeren op, of zelfs onder bijstandsniveau, daar alle financiële middelen nodig zijn om het bedrijf financieel in stand te houden !
Wat wij duidelijk hebben willen maken is geen finaciële kweste, maar een morele kwestie ! De belastingbetaler geniet door het werk van alle boeren in Nederland van een keurig onderhouden landschap, waarbij de voorwaarden worden gesteld door onze overheid ! Zouden de boeren het landschap niet meer onderhouden, zou ons 'keurig gestylde' landje er heel anders uitzien ! Bovendien zegt dit allemaal niets over de manier waarop wij met ons vee om dienen te gaan !
Ik begrijp je niet helemaal, José. Je zegt moreel verontwaardigd te zijn.
"Het is voor een veehouder nooit een optie om een dier af te maken omdat hij een te laag geboortegewicht heeft."
Maar zegt vervolgens door de consument gedwongen te zijn tot dit soort "oplossingen".
De parallel met de plofkip dringt zich op. Race to the bottom. Geleidelijk zijn er buiten het blikveld van de consument achter gesloten staldeuren houderijsystemen ontstaan waar de geïnformeerde consument toenemend vragen bij gaat stellen. Mij was dit "afspuiten" in elk geval niet bekend. AH vertelt er met zijn mini-campagne ook niets over.
Is het dan niet wat al te gemakkelijk om met vingertjes te gaan wijzen?
Het lijkt me beter een oplossing te zoeken. Hoeveel honderdste cent per liter melk en/of kilo kalfsvlees zou een nette oplossing nu helemaal kosten? En ziet de sector het belang van een nette oplossing in, of zijn er weer eerst WD-campagnes met alle nodige imagoschade en verwijdering van dien nodig? Leert zo'n Romijn het dan nooit?
Ik kan uit de reacties op beide artikelen niet opmaken wat er met die gedode kalfjes gebeurt. Gaan ze naar de destructie? Zo ja, waarom dan niet 'normaal' slachten en verkopen voor consumptie? Dat is in elk geval een 'nettere' oplossing. Of is dat soms ook 'te duur'?