De Consumentenbond onderzocht bij welke supermarkt de consument die bewust en duurzaam boodschappen wil doen, het beste terecht kan. Tijdens het onderzoek bij 119 supermarkten van 7 ketens bekeek de Consumentenbond meer dan 15.000 artikelen op duurzaamheidskeurmerken. Het ging daarbij om (betrouwbare) duurzaamheidskeurmerken 'op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu', meldt De Consumentenbond. Het onderzoek spitste zich toe op veelverkochte producten als halfvolle melk, kipfilet en vleesvervangers, eieren, aardappelen, courgette, bananen en koffie.
De eindoordelen: van 'goed' (AH) tot 'slecht' (Aldi)
De Bond beoordeelde het duurzame productassortiment van Albert Heijn als 'goed'. Jumbo en Plus scoorden 'ruim voldoende', Dirk 'voldoende', Coop en Lidl 'onvoldoende' en Aldi bleef steken bij het oordeel 'slecht'. Om tot de oordelen te komen werden de absolute aantallen producten en het percentage duurzame producten op het totale assortiment in ogenschouw genomen.
Aanbiedingen en aandacht
De Consumentenbond keek gedurende drie maanden ook naar de frequentie van aanbiedingen met de duurzame producten. Ook op dat terrein scoorden Albert Heijn en Plus goed: zij hadden regelmatig duurzame producten in de aanbieding of ze besteedden er aandacht aan in hun folders en magazines, 'bijvoorbeeld door het geven van recepten met biologische of fairtrade producten'.
Het onderzoek en de resultaten zijn hier en in de Consumentengids van oktober na te lezen. Het rapport is beschikbaar via deze link.
Fotocredits: cover rapport Consumentenbond
Dit artikel afdrukken
De eindoordelen: van 'goed' (AH) tot 'slecht' (Aldi)
De Bond beoordeelde het duurzame productassortiment van Albert Heijn als 'goed'. Jumbo en Plus scoorden 'ruim voldoende', Dirk 'voldoende', Coop en Lidl 'onvoldoende' en Aldi bleef steken bij het oordeel 'slecht'. Om tot de oordelen te komen werden de absolute aantallen producten en het percentage duurzame producten op het totale assortiment in ogenschouw genomen.
Aanbiedingen en aandacht
De Consumentenbond keek gedurende drie maanden ook naar de frequentie van aanbiedingen met de duurzame producten. Ook op dat terrein scoorden Albert Heijn en Plus goed: zij hadden regelmatig duurzame producten in de aanbieding of ze besteedden er aandacht aan in hun folders en magazines, 'bijvoorbeeld door het geven van recepten met biologische of fairtrade producten'.
Het onderzoek en de resultaten zijn hier en in de Consumentengids van oktober na te lezen. Het rapport is beschikbaar via deze link.
Fotocredits: cover rapport Consumentenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tja, als je zoekt naar keurmerken, in dit geval die voor de duurzaamheid, dan moet je echt niet bij de Aldi zijn, die heeft ook geen vinkjes en ook geen folder vol met 3 halen is 2 betalen, ze zijn gewoon al goedkoop met voornamelijk Duits spul wat gewoon goed en lekker is, wel hebben ze steeds meer biologisch in huis voor redelijke prijzen. Lidl kan ik niks over zeggen, daar kom ik nooit.
Goed dat de consumentenbond duurzaamheid beoordeelt! Ik herken ook vanuit mijn werk dat de top drie beoordeelde supermarkten inderdaad veel aandacht besteden aan dit aspect van hun assortiment. Complimenten voor Albert Heijn, Jumbo en Plus!
Als kanttekening: een keurmerk gelijkstellen aan duurzaamheid is niet altijd terecht. Een product met een biologisch keurmerk is vaak inderdaad beter voor het milieu, maar door lagere opbrengsten is het niet altijd economisch duurzaam en wordt soms land minder efficient gebruikt. Sommige producenten kiezen ervoor om geen keurmerk te voeren, terwijl ze hun grondstoffen vaak wel op een duurzame manier inkopen.
Ik begreep onlangs dat met geld van de Postcodeloterij een actie wordt gedaan om mensen 'duurzame producten' te laten kopen met korting. Kritische NGO's vroegen zich af waarom die producten duurzaam zouden zijn. En uiteraard is het antwoord: het is onzin. Nieuwe producten moeten beter zijn dan de oude en mensen moeten ze daarom graag willen kopen. Innovatie. Punt aan de lijn.
Want één ding voorspel ik: het zaniken over wat duurzaam is, wordt de nieuwe 'schandaal, er zit geen ossenstaart in de ossenstaartsoep' van zgn. kritische journalisten, maar vooral van bloggers, twitteraars en Facebookers die dat vermaak nu eenmaal nodig hebben om iets te kunnen schrijven.
Als er iets niet duurzaam is dan zijn het wel biologische artikelen! Beter voor het milieu? Toon dat dan maar eens aan!
Zoals zo vaak wordt milieuvriendelijk, duurzaam, biologisch en biologisch dynamisch gemakshalve door elkaar gehusseld. Dit is prettig voor AH, met het succesvolle 'idealistische' sterrensysteem en de daarbij behorende betere marges. Wat betreft marketing is het idealistische sausje een slimme vorm van toegevoegde waarde, al dan niet met Fairtrade, Max Havelaar, diervriendelijk, ongefilterd, hand geplukt, dolfijn vriendelijk gevangen, hout gerijpt, vegetarisch, veganistisch en verzin nog eens wat. Maar een onderzoeker van een serieuze consumentenbond beoordeelt deze claims los van elkaar op waarheid en/of nut. En dus niet alles bij elkaar schuiven en dan één winnaar aanwijzen. Bovendien wordt AH op het gebied van certificaten ongetwijfeld duidelijk ingehaald door een groot aantal biologische supermarkten in met name de grote steden, of je er fan van bent of niet.