Begin 2014 kondigde de Amerikaanse voedingsfabrikant General Mills vol trots aan dat het topproduct Cheerios (in de originele versie) voortaan helemaal zonder genetisch gemanipuleerde ingrediënten gemaakt werd. Dat deed het bedrijf niet onder druk van GMO-tegenstanders. Het bedrijf wilde uitzoeken of consumenten gevoelig waren voor dit 'verkoop-argument'. Verkoop je meer Cheerios als die GMO-vrij zijn? Willen consumenten er meer voor betalen? Wat staat het beste op het etiket? Om te beginnen zetten de marketeers van General Mills de ggo-informatie onderaan het voedingswaardenoverzicht op de doos.

Een andere voedselproducent, Post Foods, introduceerde kort na het Cheerios-voorbeeld de GMO-versie van zijn Grape Nuts (ook een populair ontbijtgraan in de VS). Zij deden het zonder mediaspektakel, maar met een opvallende sticker op de voorkant van het pak. Zou dat de consumenten opvallen en zou dat tot hogere verkopen leiden?

Geen extra verkopen
Nathanael Johnson van Grist volgde beide experimenten met aandacht.Na een paar maanden meldde General Mills dat de GMO-vrije Cheerios het bedrijf wel een heleboel positieve publiciteit had opgeleverd, maar geen extra verkopen. Die situatie geldt nog steeds, schrijft hij nu. Van Grape Nuts zijn nog geen data bekend, behalve dat het merk al jaren (achteruit) sukkelt. Of de GMO-vrije Grape Nuts die trend gaan keren is nog maar de vraag.

GMO-vrij laat cereal-kopers onverschillig
Johnson verwacht daar echter weinig van. Volgens hem kopen mensen die er naar streven GMO-vrij te eten, sowieso geen cereals (ontbijtgranen). Die zitten immers in de 'ongezonde hoek' van de grote fabrikanten, die grif met suiker en andere ongezonde ingrediënten strooien. En de mensen die wel cereals eten, maken zich er niet druk om of het nu wel of niet GMO-vrij is. Niet voor niets stemde 98% van de aandeelhouders van General Mills tegen het voorstel om ook de andere producten voortaan vrij van GMO's te maken.

Fotocredits: 'Cheerios', Yaybiscuits123
Dit artikel afdrukken