De inwoners van Ontario, Canada, kregen door The Ontario Table, een lokale krant, een ongebruikelijke uitdaging voorgezet. 'Geef 10 dollar van je wekelijkse boodschappenbudget uit aan 'lokaal eten'. Die 10 dollars kunnen een enorme impact hebben op de lokale economie, rekende de krant voor: als ieder huishouden dat zou doen zou dat dit jaar 2,4 miljard dollar in onze lokale economie pompen. Door ons geld hier te laten circuleren kunnen we het zelfs laten renderen tot een waarde van 3,6 miljard dollar en 10.000 nieuwe banen creëeren', citeert Treehugger.

Lokaal doen
Treehugger is groot voorstander van 'lokaal eten', dat steeds populairder wordt in de Engelssprekende wereld en Europa. Daarom presenteert de site 8 simpele manieren om bij te dragen aan lokaal eten. Omdat we niet allemaal in Ontario wonen:

1. Sluit je aan bij een Community-Supported Agriculture programma - zeg een stadstuinbouwinitiatief of een groententas. Je koopt vooraf een seizoensaandeel en krijgt iedere week een hoeveelheid (biologische) groenten en fruit.
2. Doe je inkopen op de lokale (boeren) markt
3. Koop een heel dier (en een grote diepvriezer)
4. Plan wat je gaat eten (de hele week vooruit, en houdt rekening met restjes)
5. Gebruik alles van de groente (afsnijdsels en lelijke stukken kunnen prima in de soep)
6. Eet bij lokale restaurants, die lokaal inkopen
7. Vraag naar B-keus (net zo lekker, minder mooi) én kook twee keer zoveel zodat je over hebt voor een volgende keer
8. Leer je kinderen alles te eten.

Economische waarde
Natuurlijk, dat klinkt zoals het al klonk toen biologische winkels nog alleen voor geitenwollensokken waren. Maar kijk eens naar de bedragen. The Ontario Table berekende met z'n 13,5 miljoen inwoners dat het de eigen economie voor een best interessant bedrag zou kunnen laten groeien. Stel dat je het budget uitbreidt tot een derde van je inkopen en reken het dan eens uit voor Nederland. Want dat is de grote vraag om een lokaal systeem rond te krijgen: levert het economische waarde op? Als het dat niet doet, blijft het een niche voor mensen met een levenshouding.

Fotocredits: Ontario, boerenmarkt, Jamie McCaffrey
Dit artikel afdrukken