Het wantrouwen in alles wat groot is, biedt als keerzijde kansen voor alles wat klein, direct en zoveel mogelijk van, voor en door onszelf is. De kleine slager wint het vertrouwen van de kritische journalist Teun van de Keuken. In België wint de zogenaamde crowdbutchering aan populariteit. Het concept combineert het gevoel van de kleine slager, het tegen-zijn en anders-doen met een nieuwe manier van distribueren. David De Keyser van deeleenkoe.be lijkt een succesvol pad te zijn ingeslagen.

In een persbericht zet Deeleenkoe.be helder zijn waarden uiteen:

Crowdbutchering
Het concept ‘crowbutchering’, of online met anderen je vlees kopen, wint steeds meer aan populariteit. Zo melden de oprichters van deeleenkoe.be, het allereerste crowdbutchering platform in België dat dit jaar werd gelanceerd.
Samen met anderen een dier kopen en het vlees verdelen is iets wat al honderden jaren bestaat. Vaak wordt dit georganiseerd door een groepje vrienden of kennissen en deel je de opbrengst. Het systeem van crowdbutchering biedt consumenten een makkelijkere variant aan namelijk thuis via het internet waarna jouw deel gratis wordt thuis geleverd. Je deelt jouw koe of varken met mensen die je niet kent of je kan enkele vrienden mobiliseren om samen een deel te kopen. Bijkomend voordeel van dit concept is dat het dier pas geslacht wordt als het volledig verkocht is dus dat er geen verspilling is van vlees. Echt alle vlees wordt gebruikt en verdeeld onder de deelnemers. Omdat het vlees rechtstreeks vanop het veld aan je deur wordt geleverd (korte keten) is het bovendien nog eens goedkoper dan in de supermarkt.

Een beetje fair trade, maar dichter bij huis
Volgens David De Keyser, de oprichter van deeleenkoe.be, is dit de manier waarop consumenten in de toekomst vers vlees zullen aankopen. “Belgen zijn over het algemeen nogal terughoudend als het aankomt op het aankopen van zaken via het internet. Echter éénmaal ze merken dat je een eerlijk product met de nodige service aanbiedt blijven ze trouw. Zo hebben we na 5 maanden bij deeleenkoe.be een bestand van ongeveer 2000 klanten en merken we dat ongeveer 90% van de klanten binnen de 3 maanden een nieuwe bestelling plaatst. We zijn dan ook steeds op zoek naar nieuwe manieren om onze klanten die extra service en kwaliteit te bieden en ons concept verder uit te werken. Zo starten we op 21 september met onze allereerste variant op deeleenkoe.be namelijk deeleenvarken.be waar mensen samen een biologisch geteeld varken kunnen aankopen en het vlees verdelen. De bedoeling is om op termijn op deze manier, via één centrale website, verschillende soorten eerlijk vlees (rund, varken, kip, etc.) aan te bieden op basis van het concept ‘crowbutchering’ en zo de kwaliteit van ons vlees weer omhoog te halen. Het systeem van crowbutchering heeft enkel voordelen. Zo worden de dieren goed behandeld en pas geslacht als alle vlees verkocht is, worden de landbouwers niet onder constante prijsdruk geplaatst en heeft de consument toegang tot eerlijk en kwaliteitsvol vlees aan een fractie van de prijs die men in de supermarkt betaald. Ons moto is ‘niet meer, maar beter’ waarmee we de mensen niet willen aanzetten tot het eten van meer vlees maar wel van vlees met een betere kwaliteit en van lokale oorsprong, zonder E-nummer of andere toevoegingen die niet in vlees thuis horen. Het voortdurend onder prijsdruk zetten van onze leveranciers is iets waar we ons met deeleenkoe.be ver willen vandaan houden. Het is zo dat onze leveranciers zelf hun prijs mogen bepalen want wij zijn ervan overtuigd dat de manier waarop je hen behandeld ook de manier is waarop ze uiteindelijk met hun product omspringen.” Een beetje zoals fair-trade maar dan dichter bij huis want het is hier ook nodig.

Nog volgens de mensen van deeleenkoe.be zullen er in de toekomst steeds minder en minder traditionele slagerijen overblijven en zullen supermarkten steeds meer aandeel winnen ten koste van de traditionele slager. “Deze trend is nu reeds volop bezig en dat vinden we jammer want dit gaat ten koste van de kwaliteit van ons vlees.

David De Keyser
De oprichter en zaakvoerder van deeleenkoe.be, David De Keyser (37), is geboren in een familie van vleesverwerkers en handelaars. Zijn grootvader had verschillende slagerijen in het Gentse en zijn vader was gedurende vele jaren zaakvoerder van een vleesbedrijf gespecialiseerd in de productie van verse vleeswaren. Na vele jaren te hebben gewerkt als lijnpiloot en mede door de groeiende vraag van consumenten naar duurzaam en eerlijk vlees heeft hij het concept ‘crowdbutchering’ in België uitgewerkt.

Fotocredits: Real Curious, James Loesch
Dit artikel afdrukken