De Consumentenbond laat fabrikanten betalen voor het gebruik van de predicaten 'Beste uit de Test' of 'Beste Koop'. Dat schiet de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) in het verkeerde keelgat. Philip den Ouden, directeur van de fabrikantenkoepel, heeft de Consumentenbond een brief gestuurd waarbij hij de Bond vraagt de maatregel terug te draaien, meldt De Levensmiddelenkrant. 'Door geld te vragen voor gebruik van de keurmerken zou de onafhankelijkheid van de bond daarbij in gevaar kunnen komen', meent de FNLI.

Misbruik
Tot voor kort was het gebruiken van de keurmerken, bijvoorbeeld in reclame-uitingen, gratis. Maar daar werd regelmatig misbruik van gemaakt, merkte de Consumentenbond. Met de licentie-regeling hoopt de Bond dat misbruik beter tegen te gaan. De Bond vermeldt daarom keurig alle bedrijven en producten waarvoor een licentie is afgegeven. Een TV-Totaallicentie (3 maanden geldig) kost 10.000 euro, een Online pakket 3.000. 'Fikse bedragen', schrijft De Levensmiddelenkrant.

Fotocredits: site Consumentenbond
Dit artikel afdrukken