In juni van dit jaar werd de originele Hellmann's mayonaise in Nederland geïntroduceerd. Door Unilever, die eindelijk zelf de distributitie op zich nam. Maar... hoe origineel is origineel?
De echte liefhebbers wisten hun Hellmann's al jaren op tafel te krijgen. Hoewel Unilever al vele jaren de eigenaar is van de Amerikaanse mayo voor culi's, voerde de multinational het merk niet zelf in Nederland. Via groothandels en speciaal-importeurs was het toch in Nederland te vinden, zelfs bij supermarkt Jumbo. Tijd dus voor Unilever om er zelf mee te komen.
Bij de introductie viel de genodigden - een gezelschap van culi's en pers - meteen iets op. De Amerikaanse 'echte' Hellmann's is een mousse- achtige emulsie. Behoorlijk wit van kleur en luchtig/stevig, zelfs een beetje gelei-achtig van structuur. De Hellmann's zoals de liefhebbers die via importeurs hebben leren kennen, blijft een beetje 'staan'.
Hellmann's historie
Maar deze nieuwe potjes waren nog niet open, of de vraag rees al: "Is dit de originele Hellmanns wel?" Want onder de deksels zat een glanzende, lichtgele... gewone mayonaise. De aanwezige Unilever-vertegenwoordigers vertelden vol smaak over het ontstaan van Hellmann's: hoe het van oorsprong Duitse echtpaar bijna op de Titanic had gereisd. Hoe het recept van de vrouw van Hellmann's afkomstig is. Dat de mayonaise oorspronkelijk uit houten 'bootjes' verkocht werd en nog meer van die kleine weetje die het echt maken.
De uitgenodigde chefs presenteerden hun hamburgercreaties met Hellmann's en lichtten die uitgebreid toe. Iedereen had het over de onvergelijkelijke smaak. Maar, hoe zat het dan met die consistentie? Nou, dat kwam doordat uit consumentenonderzoek was gebleken dat de Nederlandse consument liever een wat smeuïgere mayo heeft. Zeg maar, Calvé-consistentie. En daar weet Unilever natuurlijk alles van.
Unilever dient lokale smaakvoorkeuren
En zo gebeurde het dus. Omdat het volume een beetje omhoog moet, woog de Nederlandse consumentenvoorkeur zwaarder dan 'the original'. Hoe torenhoog de smaak daarvan ook geprezen wordt.
Voor de Nederlandse 'echte Hellmann's' werd uitgeweken naar de Britse receptuur. Dat weet inmiddels de rest van het Hellmann's publiek ook. In Out-of-Home Shops werd het dit weekend uit de doeken gedaan: Volgens de website Snacknieuws is dit gebeurd tot grote schrik van veel trouwe fans. ‘Omdat Unilever haar consumenten overal ter wereld optimaal wil bedienen is er een klein verschil tussen recepturen, gedreven door lokale smaakvoorkeur’, reageert Unilever. Volgens de was- en voedingsmiddelenreus is uit testen gebleken dat de receptuur uit Engeland de Nederlandse consument het meeste aanspreekt. ‘Dat is waarom we deze receptuur in Nederland lanceren’, aldus Unilever volgens wie de smaakverschillen 'minimaal' zijn.
De smaakverschillen zijn minimaal, maar het mondgevoel is heel anders. Dat maakt de Nederlandse 'Real Hellmann's' zo anders dan de 'original' waar de liefhebbers zo dol op waren omdat hij afweek van alles wat hier door alles uitvlakkend marktonderzoek al te koop was.
Zeg smaakliefhebbers, wat vinden we daar nou van?
Fotocredits: www.hellmanns.nl
-- POLL --
Dit artikel afdrukken
Bij de introductie viel de genodigden - een gezelschap van culi's en pers - meteen iets op. De Amerikaanse 'echte' Hellmann's is een mousse- achtige emulsie. Behoorlijk wit van kleur en luchtig/stevig, zelfs een beetje gelei-achtig van structuur. De Hellmann's zoals de liefhebbers die via importeurs hebben leren kennen, blijft een beetje 'staan'.
Hellmann's historie
Maar deze nieuwe potjes waren nog niet open, of de vraag rees al: "Is dit de originele Hellmanns wel?" Want onder de deksels zat een glanzende, lichtgele... gewone mayonaise. De aanwezige Unilever-vertegenwoordigers vertelden vol smaak over het ontstaan van Hellmann's: hoe het van oorsprong Duitse echtpaar bijna op de Titanic had gereisd. Hoe het recept van de vrouw van Hellmann's afkomstig is. Dat de mayonaise oorspronkelijk uit houten 'bootjes' verkocht werd en nog meer van die kleine weetje die het echt maken.
De uitgenodigde chefs presenteerden hun hamburgercreaties met Hellmann's en lichtten die uitgebreid toe. Iedereen had het over de onvergelijkelijke smaak. Maar, hoe zat het dan met die consistentie? Nou, dat kwam doordat uit consumentenonderzoek was gebleken dat de Nederlandse consument liever een wat smeuïgere mayo heeft. Zeg maar, Calvé-consistentie. En daar weet Unilever natuurlijk alles van.
Unilever dient lokale smaakvoorkeuren
En zo gebeurde het dus. Omdat het volume een beetje omhoog moet, woog de Nederlandse consumentenvoorkeur zwaarder dan 'the original'. Hoe torenhoog de smaak daarvan ook geprezen wordt.
Voor de Nederlandse 'echte Hellmann's' werd uitgeweken naar de Britse receptuur. Dat weet inmiddels de rest van het Hellmann's publiek ook. In Out-of-Home Shops werd het dit weekend uit de doeken gedaan: Volgens de website Snacknieuws is dit gebeurd tot grote schrik van veel trouwe fans. ‘Omdat Unilever haar consumenten overal ter wereld optimaal wil bedienen is er een klein verschil tussen recepturen, gedreven door lokale smaakvoorkeur’, reageert Unilever. Volgens de was- en voedingsmiddelenreus is uit testen gebleken dat de receptuur uit Engeland de Nederlandse consument het meeste aanspreekt. ‘Dat is waarom we deze receptuur in Nederland lanceren’, aldus Unilever volgens wie de smaakverschillen 'minimaal' zijn.
De smaakverschillen zijn minimaal, maar het mondgevoel is heel anders. Dat maakt de Nederlandse 'Real Hellmann's' zo anders dan de 'original' waar de liefhebbers zo dol op waren omdat hij afweek van alles wat hier door alles uitvlakkend marktonderzoek al te koop was.
Zeg smaakliefhebbers, wat vinden we daar nou van?
Fotocredits: www.hellmanns.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goh... Waarom ben ik niet verbaasd over zo'n actie van een 'Wereldmerk'....
Gebeurt dat niet met zo'n beetje alle producten die internationaal geleverd worden?
Wat heb je gestemd, Paul?
In wezen knoeien ze gewoon met 'Original'.
Maarja... Dat deden ze al op het moment dat ze een Engelse versie uitbrachten.
Ik heb het niet zo op die 'consumentenvoorkeur'. Maar dat komt waarschijnlijk omdat dat vaak mijn voorkeur niet is.
Ik heb liever een meer complexe smaak in mn mond dat iets wat smakeloos naar binnen glijdt.
Mondgevoel en textuur zijn daar net zo goed een belangrijk onderdeel van.
Frappant daarbij is dat dat soort dingen volgens mij ook meespelen in het verzadigd voelen na het eten. Wellicht dat meespeelt dat als je smaakpapillen wat meer tedoen hebben je hoofd eerder 'voldaan' is.
Ik vraag me bij veel langlopende producten af of de smaak van nu gelijk is aan de smaak van vroeger. Mijn eigen smaakbeleving zal vast ook veranderd zijn over tijd, maar ik vertrouw de fabrikanten niet, juist niet als ze sier maken met "oude" recepten.
Is er ergens iemand of een instantie, te vinden, die ingrediënten en/of voedingswaardetabellen van producten vastlegt en bewaard heeft over tijd?
In Mexico bleken trouwens veel smaken aardappelchips neer te komen op: smaak zoals vermeld op de zak, plus chilipeper en citroenzuur. Ook bij de smaken waar je het niet verwacht.
Vroeger ging je op vakantie op zoek naar de specialiteiten van de regio, maar aangezien we die nu thuis kunnen krijgen, kunnen we dan misschien beter op avontuur met de lokale variaties van vertrouwde producten?