McDonald’s heeft het moeilijk. Niet alleen spelen er voedselveiligheids- dan wel politieke perikelen in het verre Oosten en Rusland, ook in thuisbasis VS loopt niet alles op rolletjes De fastfoodketen ziet al kwartalen achter elkaar zijn omzetten teruglopen. Dat schrijft Fortune.

Klanten kiezen voor 'fast-casual'
Uit een analyse van de klantenbestanden blijkt dat de McDonald's aanhang vooral slinkt in de categorie twintigers. De groep 19-21 jarigen die iedere maand wel een keer bij McDonald’s eet nam sinds begin 2011 met 12,9% af, de 22-37-jarigen bleven stabiel. De 'fast-casuals' zagen hun gasten uit de eerste leeftijdscategorie juist toenemen met 2,3% en uit de iets oudere groep met maar liefst 5,7%. 'Fast-casuals' zijn eetgelegenheden zoals hippe Chipotle Mexican Grill, Panera Bread, Five Guys en Corner Bakery Cafe. De 'millenials' blijken de voorkeur te geven aan de mix van versere ingrediënten en 'op maat' gemaakte gerechten met het gemak van fastfood. De afgelopen 10 jaar is het aantal 'fast-casual' eetgelegenheden in de VS van 9.000 tot meer dan 21.000 gegroeid. McDonald's had en heeft in de VS zo'n 14.000 restaurants.
Dit artikel afdrukken