image

Agripress.be meldt hoe moeilijk biologische winkels het hebben. M.n. in Duitsland, maar ook in België.

De supermarkten nemen hun markt over en palmen de consument voor zich in nu 'biologisch' wat meer 'pakt'. Het zal betekenen dat het aanbod standaardiseert en verarmt. Waar de betere bio-winkel nu nog 'andere spullen' biedt, verdwijnt dat aanbod dus binnenkort uit onze winkels en wordt het onvindbaar. Als logische consequentie zullen de kleinschaligere toeleveranciers van de biologische winkels oneconomisch worden en dus hun bedrijven staken.

Het gaat snel in eigentijdse markten. Nog maar 2 jaar geleden wou biologisch niet en was het voor de 'geitenwollensokken'. Nu pakt het - hoewel, het aankoopaandeel bedraagt nog geen 3% in food - maar worden zelfs de geitenwollensokkenwinkels én de vernieuwers die koud een jaar oud zijn alweer van de markt gejaagd met het prijswapen. Niks mis mee, behalve dat een groot deel van toeleverende sector moet saneren en 'opschalen'. Let maar op: biologisch wordt gewoon bio-intensieve teelt. Waarschijnlijk is dat wel zo duurzaam, maar niet zo spannend.

In Nederland is AH deze week begonnen met zijn grote '-15%' biotassen-actie. Kijk even goed: het is allemaal huismerk. Zelfs producentenmerken krijgen geen kans meer, laat staan kleinere producenten.

Het beleid is evenwel gericht op groei van biologisch, niche landbouw, in stand houding van een voldoende ruime stand van het familiebedrijf (om te grote afhankelijkheid van het buitenland te voorkomen) en voedseldiversiteit.

Inderdaad, over beleidskloven, unieke belangenoverschreidende allianties en samenwerken aan iets goeds gesproken.
Dit artikel afdrukken