De Russische boycot maakt nog eens duidelijk hoe makkelijk groenten, fruit en bloemen van Nederlandse bodem inwisselbaar zijn. Leggen we goed genoeg uit hoe het zit met lange houdbaarheid, gezonde kwaliteit, smaak en voedselveiligheid? Kennelijk niet, want mensen die met hard en ziel investeren in productvernieuwing en –verbetering zijn in één klap gereduceerd tot dozenschuivers. Te bescheiden of vergeten te vertellen hoe goed ze zijn.

Tuinderscommunicatie is: laten proeven
Tuinders hebben altijd de neiging om alleen het resultaat van hun arbeid onder je neus te steken. Proef maar, dat zegt meer dan duizend woorden. Dat is tuinderscommunicatie. Zelf blijven ze vaak op de achtergrond. Vraag je even door, dan merk je welke passie er schuil gaat achter die stugge gezichten. Juist die verhalen zijn uniek.

Na de EHEC-crisis in 2011 besloten we –een groep enthousiaste tuinbouwvrouwen- een kalender met blote mannen tussen de bloemkolen te maken. Een hilarisch en succesvol project, met een serieuze ondertoon: “Laat jezelf zien. Wij willen de mensen achter al die producten leren kennen.” Na twee kalenders was het tijd voor een bredere insteek.

Voor consumenten, door tuinders
Het jongste plan is de productie van een echt Trotse Tuinders Magazine. Een magazine voor consumenten, door tuinders. De eerste editie verschijnt tijdens Kom in de Kas, de eerste week van april 2015, want daar vinden we onze eerste doelgroep.

In het magazine komen verhalen over de tuinbouw en de mensen die voor ieders dagelijkse portie gezond en geluk zorgen. Het is een echt crowdfundingsproject geworden, waarmee we een statement maken. Niet wij alleen, maar met z’n allen zijn we trots op onze tuinbouw. Samen maken we dit project.

Papier én online
Is een papieren magazine nog van deze tijd? Die vraag kregen we regelmatig. Wij denken van wel. Het moet zo mooi worden dat mensen het willen bewaren. Papier en online gaan samen. We zullen ook online aanwezig zijn en verwijzen naar websites, facebookpagina’s, evenementen en initiatieven waar burgers tuinders kunnen ontmoeten. Of het nu om genieten van mooie sierteeltproducten gaat of bereiden van gezonde groenten. In het magazine willen we ook ruim aandacht besteden aan mensen die de producten verwerken en distribueren.

Doe mee
Dus als jij bezig bent met een bijzonder (lokaal) initiatief, of echte waarde weet toe te voegen, meld het ons. Op de website staat het allemaal uitgelegd.

Zou de boycot dan toch nog iets goeds tot stand brengen? Wellicht het besef dat er momenten zijn om de koppen bij elkaar te steken en samen je gezicht te laten zien. Trotse Tuinders volgen het Holland meisje op.

Fotocredits: Pieternel van Velden
Dit artikel afdrukken