In Duitsland komt binnenkort bij twee biosupermarkten en een bakkersketen een nieuwe app beschikbaar. Foodloop, zoals de App heet, is ontwikkeld met steun van de Europese Unie en zou in 2025 wereldwijd bij alle supermarkten beschikbaar moeten zijn, stelt oprichter Christoph Müller-Dechent op RetailDetail.
App laat weten waar welke producten goedkoper te krijgen zijn
Door producten die bijna aan hun houdbaarheidsdatum zitten goedkoper aan klanten aan te bieden, zou de voedselverspilling teruggedrongen moeten kunnen worden. Consumenten zien via de app in welke winkels welke producten met hoeveel korting te vinden zijn. Zo weten ze of het de moeite waard is er even een ommetje voor te maken. De app vertelt hen namelijk ook of er nog voldoende exemplaren beschikbaar zijn.
"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen. [..] Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Zo zegt Müller-Deschent het tegen RetailDetail.
DataBar: een nieuwe streepjescode
De technologische vernieuwing achter de nieuwe app is een nieuw type streepjescode: de DataBar. Die bevat ook de vervaldatum van het product.
Dit artikel afdrukken
App laat weten waar welke producten goedkoper te krijgen zijn
Door producten die bijna aan hun houdbaarheidsdatum zitten goedkoper aan klanten aan te bieden, zou de voedselverspilling teruggedrongen moeten kunnen worden. Consumenten zien via de app in welke winkels welke producten met hoeveel korting te vinden zijn. Zo weten ze of het de moeite waard is er even een ommetje voor te maken. De app vertelt hen namelijk ook of er nog voldoende exemplaren beschikbaar zijn.
"FoodLoop heeft een systeem ontwikkeld dat retailers de kans geeft producten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna bereikt is, automatisch in hun ERP-systeem (enterprise resource planning) te herkennen en de prijs ervan aan te passen. [..] Consumenten die interesse hebben, krijgen dan via de app op hun smartphone in realtime informatie over welke producten in welke supermarkt in de buurt in prijs verlaagd zijn." Zo zegt Müller-Deschent het tegen RetailDetail.
DataBar: een nieuwe streepjescode
De technologische vernieuwing achter de nieuwe app is een nieuw type streepjescode: de DataBar. Die bevat ook de vervaldatum van het product.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Das een mooi initiatief, ik zal er zelf geen gebruik van maken. Ik zie wel wat er in de winkels is en vantevoren bekijk ik reclames waarmee ik vantevoren bepaal of ik naar de AH of Dirk ga. Ik heb zelfs geen smartphone, alleen een huistelefoon.
Kijk da's nou innovatie