Via internet bestellen en thuis laten bezorgen van maaltijden is niet alleen in de Westerse wereld 'hot', maar juist ook in de nieuwe welvaartseconomieën van Azië en Zuid-Amerika blijkt het booming business. Grote spelers weten miljoenen aan investeringen op te halen om in deze aantrekkelijke markten, met hun snelgroeidende middenklassen, stevige voet aan de grond te krijgen of te houden.

Foodpanda en hellofood
Foodpanda is zo'n online platform dat schakelt tussen restaurants en klanten thuis. Het bedrijf bestaat sinds 2012 en meldde deze week - in z'n derde investeringsronde alweer - $60 miljoen opgehaald te hebben. Het bedrijf is onder de naam Foodpanda met name in Azië en Oost-Europa actief, en onder de naam hellofood in Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten, schrijft Reuters. Het legt de link tussen zo'n 30.000 restaurants in 501 steden in 40 landen en hun via internet bestellende klanten.

Just-Eat, Delivery Hero, Grubhub
In Europa zijn wij vertrouwder met Just-Eat, dat al sinds 2001 op deze markt actief is en sinds kort aan de Londense Beurs genoteerd is, en het Duitse Delivery Hero. Dat bedrijf wist in 3 jaar 60.000 restaurants aan zich te verbinden in 20 landen en haalde inmiddels in diverse investeringsrondes al $285 mijoen op. Amerikanen kennen sinds 2004 GrubHub - dat in 500 Amerikaanse steden de interbestellingen van 250.000 restaurants beheert.

Gemaksfood: van lokale retail naar internationale
Retail is geen lokale handel meer en gemaksretail in food al helemaal niet, zoals blijkt. Foodpanda en Just-Eat zijn internationale technologie- en marketingplatformen. Vandaag deed Salomon Querido een voorstel om de Nederlandse (en Europese) overschotten via de Voedselbanken en verduurzaming te verwerken en elders en later te verkopen. Wat zouden Food Panda en Just-Eat een versnellende rol kunnen spelen bij de uitvoering van zo'n plan!
Dit artikel afdrukken