Voor de meeste mensen in de VS was boodschappen doen simpel: één keer per week met de auto naar de supermarkt, je wagentje volladen, naar huis rijden en de koelkast vullen. Maar met de opkomst van meer bewustzijn voor gezond en lokaal eten, speciale markten met niche-producten en de vragen die de intensieve landbouw en massaproductie oproepen is die wekelijkse trip naar de supermarkt niet meer zo vanzelfsprekend. Meer en meer bedrijven spelen daar op in en bieden internetbestellen en thuisbezorging aan - lokale bedrijven, maar ook de grote internetspelers Google, Amazon en eBay. Bij die grote spelers meldde zich afgelopen week ook biologische super Whole Foods, dat per 1 september a.s. thuis gaat bezorgen en daarvoor zijn mobiele en internetaanbod aanpast.

Modellen voor thuisbezorgen
International Business Time zet de verschillende modellen voor bestellen en thuisbezorgen op een rijtje:
1. De kleinere maar lokaal goed gewortelde bedrijven zoals FreshDirect Inc, die vanuit hun eigen distributiecentra een volledig aanbod aan zowel verse als kruidenierswaren bij de klant thuis afleveren
2. AmazonFresh, de verse levensmiddelenleverancier van Amazon die inmiddels grote delen van de Amerikaanse Westkust belevert vanuit eigen voorraden aan verse goederen
3. Dienstverleners zoals Google Shopping Express en eBay Now, die 'vandaag besteld, vandaag geleverd' bieden, maar alleen van niet-bederfelijke waren. Zij gaan uit van een ander model, waarbij ze klanten in hun (beperkte) bezorgingsgebieden goederen leveren die ze niet zelf in voorraad hebben maar halen bij een aantal andere bestaande retailers. Daarmee sparen ze zelf de kostbare inkoop en opslag uit.
4. Sommige retailers hebben zelf de stap gemaakt naar zelf thuisbezorgen, zoals Safeway en naar verluidt Wal-Mart. Al in 2000 investeerde onze eigen Ahold in een distributeur, Peapod Inc., die ingezet wordt voor het bezorgen van de boodschappen die bij Ahold’s Stop & Shop Supermarket Company en Giant Food of Maryland besteld worden.
5. Nog een ander model is dat van de start-up Instacart Inc. Die zet in op de 'sharing economy': mensen kunnen bij Instacart 'personal shoppers' inhuren die voor hen de boodschappen oppikken en ze - per fiets - thuis afleveren. Daarmee houdt Instacart zijn overhead en arbeidskosten laag en kan het toch dezelfde dag bezorgen in de (beperkte) bezorgingsgebieden.
Whole Foods heeft nog niet bekend gemaakt welk model het gaat implementeren, maar topman Walter Robb zei bij de aankondiging dat het bedrijf voor zijn bezorgservice samen gaat werken met Instacart.

'Uber maar dan voor boodschappen'
De twee grootste spelers in het zo langzamerhand overvol rakende veld zijn Google en Amazon. Google maakte onlangs bekend $500 miljoen te investeren in zijn thuisbezorgservices en kiest voor het model van samenwerken met andere retailers. Amazon zet juist sterk in de eigen voorraden en distributiecentra. Instacart is naast die twee giganten te vergelijken met “Uber [de nieuwe taxiservice, red.] maar dan voor je boodschappen", zegt analyst Susan Lee van strategisch consultant Brand Union. "Instacart heeft geen eigen brick and mortar lokaties en houdt ook niet zelf de levensmiddelen op voorraad. Wat zij doen is personal shoppers in contact brengen met mensen die wel boodschappen willen doen maar geen tijd hebben om naar de winkel te gaan, de boodschappen te doen, die zelf af te rekenen en mee naar huis te nemen".

Consolidatie
Lee verwacht dat de Amerikaanse markt voor thuisbezorgde boodschappen de komende jaren een consolidatieslag zal doormaken, waarbij de grotere spelers de kleinere overnemen om hun dienstverlening te verfijnen of marktaandeel te veroveren in markten waar een lokale speler de markt al domineert.
Dit artikel afdrukken