Voor de meeste mensen in de VS was boodschappen doen simpel: één keer per week met de auto naar de supermarkt, je wagentje volladen, naar huis rijden en de koelkast vullen. Maar met de opkomst van meer bewustzijn voor gezond en lokaal eten, speciale markten met niche-producten en de vragen die de intensieve landbouw en massaproductie oproepen is die wekelijkse trip naar de supermarkt niet meer zo vanzelfsprekend. Meer en meer bedrijven spelen daar op in en bieden internetbestellen en thuisbezorging aan - lokale bedrijven, maar ook de grote internetspelers Google, Amazon en eBay. Bij die grote spelers meldde zich afgelopen week ook biologische super Whole Foods, dat per 1 september a.s. thuis gaat bezorgen en daarvoor zijn mobiele en internetaanbod aanpast.
Modellen voor thuisbezorgen
International Business Time zet de verschillende modellen voor bestellen en thuisbezorgen op een rijtje:
1. De kleinere maar lokaal goed gewortelde bedrijven zoals FreshDirect Inc, die vanuit hun eigen distributiecentra een volledig aanbod aan zowel verse als kruidenierswaren bij de klant thuis afleveren
2. AmazonFresh, de verse levensmiddelenleverancier van Amazon die inmiddels grote delen van de Amerikaanse Westkust belevert vanuit eigen voorraden aan verse goederen
3. Dienstverleners zoals Google Shopping Express en eBay Now, die 'vandaag besteld, vandaag geleverd' bieden, maar alleen van niet-bederfelijke waren. Zij gaan uit van een ander model, waarbij ze klanten in hun (beperkte) bezorgingsgebieden goederen leveren die ze niet zelf in voorraad hebben maar halen bij een aantal andere bestaande retailers. Daarmee sparen ze zelf de kostbare inkoop en opslag uit.
4. Sommige retailers hebben zelf de stap gemaakt naar zelf thuisbezorgen, zoals Safeway en naar verluidt Wal-Mart. Al in 2000 investeerde onze eigen Ahold in een distributeur, Peapod Inc., die ingezet wordt voor het bezorgen van de boodschappen die bij Ahold’s Stop & Shop Supermarket Company en Giant Food of Maryland besteld worden.
5. Nog een ander model is dat van de start-up Instacart Inc. Die zet in op de 'sharing economy': mensen kunnen bij Instacart 'personal shoppers' inhuren die voor hen de boodschappen oppikken en ze - per fiets - thuis afleveren. Daarmee houdt Instacart zijn overhead en arbeidskosten laag en kan het toch dezelfde dag bezorgen in de (beperkte) bezorgingsgebieden.
Whole Foods heeft nog niet bekend gemaakt welk model het gaat implementeren, maar topman Walter Robb zei bij de aankondiging dat het bedrijf voor zijn bezorgservice samen gaat werken met Instacart.
'Uber maar dan voor boodschappen'
De twee grootste spelers in het zo langzamerhand overvol rakende veld zijn Google en Amazon. Google maakte onlangs bekend $500 miljoen te investeren in zijn thuisbezorgservices en kiest voor het model van samenwerken met andere retailers. Amazon zet juist sterk in de eigen voorraden en distributiecentra. Instacart is naast die twee giganten te vergelijken met “Uber [de nieuwe taxiservice, red.] maar dan voor je boodschappen", zegt analyst Susan Lee van strategisch consultant Brand Union. "Instacart heeft geen eigen brick and mortar lokaties en houdt ook niet zelf de levensmiddelen op voorraad. Wat zij doen is personal shoppers in contact brengen met mensen die wel boodschappen willen doen maar geen tijd hebben om naar de winkel te gaan, de boodschappen te doen, die zelf af te rekenen en mee naar huis te nemen".
Consolidatie
Lee verwacht dat de Amerikaanse markt voor thuisbezorgde boodschappen de komende jaren een consolidatieslag zal doormaken, waarbij de grotere spelers de kleinere overnemen om hun dienstverlening te verfijnen of marktaandeel te veroveren in markten waar een lokale speler de markt al domineert.
Dit artikel afdrukken
Modellen voor thuisbezorgen
International Business Time zet de verschillende modellen voor bestellen en thuisbezorgen op een rijtje:
1. De kleinere maar lokaal goed gewortelde bedrijven zoals FreshDirect Inc, die vanuit hun eigen distributiecentra een volledig aanbod aan zowel verse als kruidenierswaren bij de klant thuis afleveren
2. AmazonFresh, de verse levensmiddelenleverancier van Amazon die inmiddels grote delen van de Amerikaanse Westkust belevert vanuit eigen voorraden aan verse goederen
3. Dienstverleners zoals Google Shopping Express en eBay Now, die 'vandaag besteld, vandaag geleverd' bieden, maar alleen van niet-bederfelijke waren. Zij gaan uit van een ander model, waarbij ze klanten in hun (beperkte) bezorgingsgebieden goederen leveren die ze niet zelf in voorraad hebben maar halen bij een aantal andere bestaande retailers. Daarmee sparen ze zelf de kostbare inkoop en opslag uit.
4. Sommige retailers hebben zelf de stap gemaakt naar zelf thuisbezorgen, zoals Safeway en naar verluidt Wal-Mart. Al in 2000 investeerde onze eigen Ahold in een distributeur, Peapod Inc., die ingezet wordt voor het bezorgen van de boodschappen die bij Ahold’s Stop & Shop Supermarket Company en Giant Food of Maryland besteld worden.
5. Nog een ander model is dat van de start-up Instacart Inc. Die zet in op de 'sharing economy': mensen kunnen bij Instacart 'personal shoppers' inhuren die voor hen de boodschappen oppikken en ze - per fiets - thuis afleveren. Daarmee houdt Instacart zijn overhead en arbeidskosten laag en kan het toch dezelfde dag bezorgen in de (beperkte) bezorgingsgebieden.
Whole Foods heeft nog niet bekend gemaakt welk model het gaat implementeren, maar topman Walter Robb zei bij de aankondiging dat het bedrijf voor zijn bezorgservice samen gaat werken met Instacart.
'Uber maar dan voor boodschappen'
De twee grootste spelers in het zo langzamerhand overvol rakende veld zijn Google en Amazon. Google maakte onlangs bekend $500 miljoen te investeren in zijn thuisbezorgservices en kiest voor het model van samenwerken met andere retailers. Amazon zet juist sterk in de eigen voorraden en distributiecentra. Instacart is naast die twee giganten te vergelijken met “Uber [de nieuwe taxiservice, red.] maar dan voor je boodschappen", zegt analyst Susan Lee van strategisch consultant Brand Union. "Instacart heeft geen eigen brick and mortar lokaties en houdt ook niet zelf de levensmiddelen op voorraad. Wat zij doen is personal shoppers in contact brengen met mensen die wel boodschappen willen doen maar geen tijd hebben om naar de winkel te gaan, de boodschappen te doen, die zelf af te rekenen en mee naar huis te nemen".
Consolidatie
Lee verwacht dat de Amerikaanse markt voor thuisbezorgde boodschappen de komende jaren een consolidatieslag zal doormaken, waarbij de grotere spelers de kleinere overnemen om hun dienstverlening te verfijnen of marktaandeel te veroveren in markten waar een lokale speler de markt al domineert.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dat gaat over groot geworden internetinstituten. Het mooie van het wereldwijde web is dat ik er ook in mijn dorp mee kan communiceren met buurvrouw. Wil je soep of heb je al wat te eten?
In Distrifood, vakblad voor kruideniers, vertelt hoofdredacteur Peter Garstenveld zonder schroom over een fantastische ontwikkeling waar niet iedereen blij mee is.
Volgens een ander vakblad van dezelfde uitgeverij als van Distrifood is sprake van valse concurrentie.
Het gaat als volgt. Op de website Thuisafgehaald.nl, tik je je postcode in en krijg je te zien wie bij je in de buurt maaltijden kookt waar je wat van kunt ophalen.
De afhaal Chinees, maar dan particuliere dames en heren die maaltjes bereiden na bestelling via de site.
Garstenveld: 'Zeer gebruiksvriendelijk, maaltijd laag geprijsd, kwaliteit restaurantniveau, onovertroffen gemak; geen boodschappen doen en niet koken.'
Voorspelling (van mij, niet van hunnie): binnen een paar jaar is dit soort locale en regionale internetkokerijen al gewoon. De Googles kunnen dit kleine initiatief niet aan of overnemen.
Ik zie er niks in. Wat nu als ze iets leveren wat er niet uit ziet? Moet je alsnog naar de winkel om te ruilen. Of als je je zinnen gezet hebt op snijbonen, die zitten er niet bij want die waren er niet, maar je hebt ook geen vervangende groente. Als je naar de winkel gaat zie en ruik je wat je koopt, bij sommige winkels(turkse bijv) kun je van bijv fruit zelfs proeven of het lekker is voor je koopt. Hebben ze iets niets, dan kun je meteen besluiten voor iets anders. EN het heeft nog eens een sociaal aspect, je ziet eens andere mensen dan je collega's of familie, je bent er eens uit ipv steeds maar op je kont zitten. Contacten, ook al is het met vreemden, is goed voor je innerlijke welzijn. Dus hup, gewoon naar die winkel toe, geen gezeik over geen tijd, dan MAAK je maar tijd, werk wacht wel op je, je gezondheid niet.
Wouter #1, de NRC interviewde afgelopen weekend de bedenker van Bol.com - de Nederlandse amazon.com - die het bedrijf later overnam van Bertelsmann. Hij vertelt dat ze al doen wat je zegt: samenwerken met anderen.
En ... het artikel jokt over Amazon: dat doet het ook al. Als ik een heel speciaal product wil en weet hoe het heet, kan ik het in de webshop vaak vinden. Het wordt dan geleverd vanuit een gespecialiseerde winkel die levert via Amazon. Google en Amazon gaan in ieder geval voor het bijzondere product samenwerken met sndere leveranciers op basis van hun webpresence en logistiek. Ze zouden wel gek zijn om zelf heel bijzonder te willen zijn in alles. Dat red je nooit. Maar die specialen redden zo'n presence en logistiek weer niet. Prima deal dus.
Als ik het een paar keer doorlees kom ik maar eigenlijk tot een paar simpele conclusies.
De mensen willen nog meer gemak.
Men wil zogenaamde niche producten.
Of te wel, er is meer marge te maken dan in de supermarkt, dus richten de grote jongens zich er meteen op.