Quinoa-hype
Vorig jaar was het nog Quinoa-jaar. Dit jaar is quinoa zo populair dat er al sprake is van tekorten - niet alleen bij ons in de winkel, maar ook bij de quinoaboeren in de Zuid-Amerikaanse Andes. Quinoa is een doorslaande hype. Letterlijk: the Huffington Post noemt quinoa-pannenkoeken, quinoa-ontbijtgranen, en zelfs: quinoa-whiskey.

Grensoverschrijdend?
De Corsair Distillery, een Amerikaanse destilleerderij, maakt een whiskey op basis van quinoa. Een smakelijke, prijzenwinnende, whiskey. Maar daarmee wordt toch een grens overschreden, vindt the Huffington Post. 'Juist omdat iets een trend is, betekent dat niet dat het maar overal ingestopt moet worden, vooral wanneer de hype serieuze economische consequenties heeft'.

'Nederquinoa'
Nederland heeft een andere oplossing voor de quinoa-hype: wij gaan het gewoon lekker zelf verbouwen. Met in Wageningen ontwikkelde aangepaste rassen, dat wel. Wij hebben hier immers geen Andes-klimaat.
Dit artikel afdrukken