Hoe dat moet en of het waar is, weten wij niet. Maar marketeers zien er een gat in. Volgens marktonderzoeksbureau Canadean wordt 'cognitieve gezondheid' een key area for functional food and drinks. Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen met dementie de komende 40 jaar gaat verdriedubbelen. Dementie is weliswaar (nog) niet te genezen, maar een groeiend aantal onderzoeken lijkt er wel op te wijzen dat het risico in grote mate kan worden teruggebracht.

Fabrikanten springen daar vooralsnog op in met producten die op korte termijn het functioneren een boost geven. Maar het gat in de markt is uiteraard de preventie: het ontwikkelen van producten die mentale aftakeling kunnen voorkomen of in ieder geval vertragen. Canadean ziet daar een fantastische kans weggelegd voor producenten, al erkent het bureau meteen dat consumenten zich nog maar weinig bewust zijn van de mogelijkheden preventief iets aan hun mentale gezondheid te doen. Voor fabrikanten wordt het dus lastig om mensen te overtuigen regelmatig iets te eten of te drinken dat preventief cognitieve aftakeling tegengaat. Dat gaat gemakkelijker met producten die preventief werken voor obesitas en de gezondheid van hart en bloedvaten, schrijft AFN.

“Een verouderende bevolking betekent dat de markt voor preventieve producten voor cognitieve gezondheid gaat groeien. Maar marketeers moeten eerst een manier vinden om de 'noodzaak' te adresseren van iets waar de meeste consumenten het liever niet over hebben", zegt Ronan Stafford, Senior Analyst bij Canadean.
Dit artikel afdrukken