Naar aanleiding van een artikel in De Telegraaf, waarin Rosenmöller zegt het probleem niet te herkennen, schrijft Eetschrijver:
Waarom niet? Hij komt dat probleem zo zelden tegen. Daarentegen werkt hij wel ontzettend fijn samen met bedrijven als Friesland Campina, Unilever, Coca-Cola en McDonald's. De laatste twee zijn ook sponsor van JOGG. Dat vindt Rosenmöller naar eigen zeggen geen probleem. Dat zijn namelijk lokale afspraken.
Je krijgt onderhand sterk de indruk dat Paul Rosenmöller helemaal nergens problemen ziet. Hij vindt waarschijnlijk ook dat het allemaal prima gaat met de gezondheid van de Nederlandse jeugd. Dat hij op geen stukken na in de buurt lijkt te gaan komen van de doelstellingen van JOGG is vermoedelijk ook geen probleem. Het wachten is vermoedelijk op een persbericht waarin Rosenmöller verklaart dat "doelstellingen er zijn om bijgesteld te worden".
Intussen gaat Unilever op lagere scholen lesmateriaal aanleveren: kuipjes Blue Band en oefenboterhammen. Daarmee kunnen de kindertjes dan een heus smeerdiploma halen. Ongetwijfeld heeft Unilever daar allemaal een flinke smak geld voor uitgetrokken--weer eens een heel andere betekenis van het begrip smeergeld.
Eetschrijver krijgt bijval van culi's, activisten en voedingsdeskundigen. Natuurvoedingsdeskundige Liesbeth Oerlemans zegt op twitter:
Verplichte kost! RT @eetschrijver: @prosenmoller vindt dat het allemaal gesmeerd loopt. http://t.co/HRP9rhbpKG
— Liesbeth Oerlemans (@LOerlemans) June 30, 2014
Terwijl foodwatch Unilever's smeerdiploma uit de schoolklassen probeerde te bannen, vroeg Foodlog of lezers en commentatoren een verbod op sportsponsoring zouden zien zitten (en waarom natuurlijk). foodwatch twitte:
@foodlog_nl trekt de discussie breder: 'Hoe absurd is het dat junkfoodfabrikanten sportevenementen sponsoren?': http://t.co/1KtOZaYI06
— foodwatch NL (@foodwatch_nl) June 26, 2014
Vraag aan Foodlog: hoe fout zit het tussen JOGG en 'junk' en wat doen Rosenmöller en Unilever fout?
Andere vraag: hoe hadden ze het goed kunnen doen?
Fotocredits: Paul Rosenmöller, Wikipedia
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit stukje verzamelde 171 Likes, maar niemand geeft antwoord op de vragen. Toch denkt de redactie dat het relevante vragen zijn, want ze komen iedere keer terug en steeds opnieuw is het aanvallen en vanuit een onmogelijke verdediging terugslaan.
Rosenmöller ken ik als een serieuze en kritische kerel, van wie ik mij moeilijk kan voorstellen dat hij zich voor het karretje van fabrikanten laat spannen.
Overigens valt mij wel op dat die fabrikanten erg creatief zijn om te proberen de jeugd bij hun producten te betrekken. Zo kreeg ik vorige week een persbericht van FrieslandCampina over een nieuwe samenwerking met het kinderkledingmerk Supertrash Girls. Onder het motto 'die komt er wel' is een kledinglijn ontworpen voor kinderen. Zo is er een "My Milky Way" longsleeve voor meisjes en een "Fresh like Milk" hoodie voor de jongens.
Frenkel Denie, marketingdirecteur bij FrieslandCampina, zegt er dit over: "Campina richt zich op gezinnen met kinderen van 7 tot 12 jaar. Deze kinderen zijn doorzetters, kunnen tegen een stootje en hebben een gezonde levensstijl die ze fysiek en mentaal sterk maakt. Met deze collectie dragen we deze visie op een eigentijdse manier uit. Het is fantastisch om te zien hoe ST. Girls zich heeft laten inspireren door de samenwerking. Zo kunnen de kinderen dit najaar in een compleet nieuwe outfit weer 'Cool to school'."
Dick, je hebt het al zo vaak genoemd: vertrouwen....
En Nee ik vrees dat Unilever niets goed kan doen want ik vertrouw ze niet.
Ik vertrouw ze vooral niet op de bij bedoeling om enorm veel geld te cashen; liefst op korte termijn...
Hoe dat komt..; ik kan het je niet zomaar zeggen.
Wel weet ik nu met m'n 31 lentes jong/oud dat Geld € rare dingen doet met mensen.
verkopen ze me opeens zomaar bijna gif onder het mom van lekker hé en zelf hun zakken vullen... rare wezens die tweebenige met een portemonnee op zak...
Groothedde speelt op de man en stelt de integriteit van Paul Rosenmöller ter discussie. Moet je niet doen.
Wat de verwarring wellicht veroorzaakt is dat JOGG pretendeert gezonde voeding te promoten, terwijl het voedsel-geïnteresseerde deel van ons volkje het hartgrondig oneens is wat wij als "gezond voedsel" zien.
Het argument "ik kom het probleem zo zelden tegen" is geen argument. De vraag is of je deze vorm van sluikreclame acceptabel vindt. Antwoord: "Nee". Dan moet je het ook afwijzen, ook al komt het nu weinig voor. Mocht deze benadering effectief zijn, dan zal ook Rosenmöller over enige tijd constateren dat het probleem toeneemt. Moet je niet willen.
Tussen JOGG en junk zit niets fout. De fout zit in de verleiding.
Wat Rosenmöller en Unilever fout deden?
Ze vergaten naast de margarine en de boterham een gezond plakje worst als broodbeleg. Logisch toch.