Wat Action on Sugar betreft, is dat heel absurd. In hun recente 7-stappenplan tegen kinderobesitas pleit de Britse organisatie zelfs expliciet voor een verbod:

• De link tussen bewegen en obesitas verbreken door het laten sponsoren van sportevenementen door 'junk food' fabrikanten te verbieden

In het begeleidende artikel in The Guardian wordt uitgelegd waarom: "Physical activity has a multitude of benefits but a child doing an hour of PE every day would be putting all to waste if they ended up gorging on a burger and chips and a packet of crisps washed down with a sugary drink. One has to run half a marathon to burn off those calories. It's time to bust the myth of physical activity and obesity and dissociate junk food and sport." Samengevat: de sponsor maakt het goede van sport meer dan ongedaan.

Sponsors van oudsher
Toch zijn sport en 'junkfood' innig en als sinds lang met elkaar verbonden. Coca-Cola sponsort het Wereldkampioenschap voetbal - al sinds 1978 en ook dit jaar weer. De Olympische Spelen sponsort de frisdrankgigant zelfs al sinds 1932. Maar ook andere 'ongezonde' sponsors zijn verbonden aan grote sportevenementen. Denk alleen al aan dat grootste mondiale sportevenementen van dit moment . Het WK voetbal in Brazilië wordt gesponsord door onder meer Coca-Cola, Budweiser en McDonald's.

Sportevenementen stuwen omzetten...
Medical News Today zocht het eens uit. Waar komt die link tussen sportevenement en sponsoring door foodfabrikanten vandaan? Uiteraard gaat het de grote foodbedrijven om de reclame- en marketingexposure. Die leidt onherroepelijk tot meer eten en drinken onder de kijkers. De voorspelling is dat in Groot-Brittannië mensen in het kader van het WK £271 miljoen uit gaan geven aan eten en drinken. Voor Nederland leverde WK tot nu toe 29 miljoen euro 'oranje-omzet' op. Dat is inclusief juichpakken en oranjetompoucen.

... van ongezond eten en drinken
Volgens Medical News Today gaat dat extra geld niet uitgegeven worden aan gezond eten en drinken. Bij het vorige WK steeg de verkoop van friet met 10% en die van chocola met 37%, vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. Ook tijdens de Olympische Spelen gingen de verkopen van suikerhoudende dranken met 10% omhoog. Alles bij elkaar biedt dat weinig hoop op een gezond WK.

Aanval op obesitasaanpak
Waarom is dat erg? Omdat volgens Thiago Hérick de Sá, van het Department of Nutrition aan de Universiteit van São Paulo, junkfoodsponsors een 'directe aanval doen' op wereldwijde inspanningen om ongezond eten en drinken te minderen teneinde de groeiende obesitascijfers een halt toe te roepen. Sinds 1980 is het aantal mensen met overgewicht zo goed als verdubbeld, zegt hij. Recent werd in The Lancet een rapport gepubliceerd met het verbijsterende getal van 2,1 miljard mensen met overgewicht. Met name kinderen worden snel te zwaar. Mede daarom heeft de Wereldgezondheidsorganisatie zich ten doel gesteld de obesitasgroei per 2025 te stoppen.

Schoolvoorbeeld van de tegenstrijdige boodschap
Hoe zitten die fastfood en frisdranksponsoren de volksgezondheidsinspanningen dan in de weg? De foodbedrijven gaat het er natuurlijk om hun producten te verkopen en zoveel mogelijk winst te maken. Door een groot sportevent te sponsoren, kopen ze gewoon veel 'zendtijd', waarin mensen - en ook kinderen - aangemoedigd worden hun producten te nuttigen. Samen op de bank voetbal kijken, met een biertje en chips erbij. Of, nog leuker: eerst gezellig samen sporten of aan een wedstrijdje meedoen, en dan een lekker blikje fris en een hamburger erachteraan. Dat is, volgens gezondheidsexperts, het schoolvoorbeeld van een 'tegenstrijdige boodschap'. De Sá: "De tegenstrijdigheid is gelegen in het feit dat suikerhoudende frisdranken door praktisch alle onafhankelijke organisaties en onderzoekers die er toe doen gezien worden als een van de belangrijkste oorzaken van de huidige onbeheersbare obesitaspandemie. Ze zijn dus slecht voor de volksgezondheid." Al organiseren Coca-Cola en McDonalds nog zoveel beweegcampagnes of sportieve activiteiten.

Experts zijn dus cynisch over het sponsorschap door junkfood-fabrikanten, ondanks de mooie boodschappen en leuke campagnes om meer te bewegen die ze op touw zetten. Het gaat het ze gewoon helemaal niet om het promoten van een gezonde leefstijl. "Het is een mooi PR-gebaar, maar het uiteindelijke doel is meer frisdrank te verkopen", zegt Susan Swithers, hoogleraar Health and Sciences (Purdue University).

Met sigaretten is het ook gelukt
De conclusie: internationale sportfederaties, zoals de FIFA, moeten zich gewoon ver houden van iedere 'ongezonde' sponsor. Met sigaretten is het immers ook gelukt, die zie je vrijwel niet meer als sportsponsors. Sportevenementen zouden juist de kans moeten grijpen om gezonde voeding te promoten. Dat sluit tenminste aan bij de beleving van al die fitte atleten. Want wie gelooft er nou dat er in die superfitte strakke lijven van Arjan Robben, en ja, ook Wesley Sneijders, de laatste tijd nog veel junkfood is omgegaan?

Fotocredits: 'USA vs. Guatemala', uitsnede, brent flanders

--- POLL ---


Ik vind dat sportsponsoring door junkfoodmerken

Dit artikel afdrukken