In de Trouw van vrijdag zet fractieleider Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren (PvdD) uiteen waarom het vergassen van ganzen rond Schiphol een vorm van dweilen met de kraan open is; de methoden vergassen en nek omdraaien acht de PvdD kwalijk omdat de dieren - volgens gedragsregistraties - in een minutenlange doodstrijd verkeren. De dieren worden aangetrokken door aantrekkelijke voedingsgewassen en weidegronden. Verbied die dan, is haar stelling. Thieme bepleit het aanleggen van velden met zonnepanelen rond Schiphol als maatregel die effectiever is dan het vergassen van ganzen. Die blijven immers komen en planten zich voort zolang voor hen gunstige leefomstandigheden blijven bestaan.
Thieme schrijft: De werkelijkheid is dat Schiphol alleen veiliger kan worden door in een ruime zone rond de luchthaven geen voedingsgewassen te telen. Het installeren van zonne-akkers rond Schiphol, zoals op veel buitenlandse vliegvelden (Duitsland en de VS) al met groot succes wordt toegepast, zou het gebied gansvrij maken zonder vergassing.
Zelfs de start- en landingsbanen van Schiphol zouden met innovatieve systemen als Solaroads kunnen worden omgevormd tot immense zonnepanelen. Het schadeloos stellen van boeren blijkt volgens onderzoek goedkoper dan het ontwikkelen van dweilprogramma's-met-de-kraan-open. Polderoverleggen zoals het ganzenakkoord lijken mooi, maar als de uitkomsten niet deugen, moeten staatssecretaris Dijksma en de Tweede Kamer het lef hebben die naast zich neer te leggen.
De algehele opheffing van het landelijk verbod op het vergassen van dieren in het wild maakt het voor provincies een stuk makkelijker om alle wilde dieren als overlastgevers en schadeveroorzakers te bestempelen en te veroordelen tot een verstikkingsdood. Boerenbelangenbehartiger LTO klaagde al over meesjes die de perenteelt zouden bedreigen. Gaan we straks koolmezen vergassen omdat ze weleens een hapje nemen van een peer?
Als we natuur willen in ons land, moeten we ruimte geven aan natuurlijke processen, niet aan het gedogen van de inzet van grootschalige dodingsacties tegen dieren.
Dit artikel afdrukken
Thieme schrijft: De werkelijkheid is dat Schiphol alleen veiliger kan worden door in een ruime zone rond de luchthaven geen voedingsgewassen te telen. Het installeren van zonne-akkers rond Schiphol, zoals op veel buitenlandse vliegvelden (Duitsland en de VS) al met groot succes wordt toegepast, zou het gebied gansvrij maken zonder vergassing.
Zelfs de start- en landingsbanen van Schiphol zouden met innovatieve systemen als Solaroads kunnen worden omgevormd tot immense zonnepanelen. Het schadeloos stellen van boeren blijkt volgens onderzoek goedkoper dan het ontwikkelen van dweilprogramma's-met-de-kraan-open. Polderoverleggen zoals het ganzenakkoord lijken mooi, maar als de uitkomsten niet deugen, moeten staatssecretaris Dijksma en de Tweede Kamer het lef hebben die naast zich neer te leggen.
De algehele opheffing van het landelijk verbod op het vergassen van dieren in het wild maakt het voor provincies een stuk makkelijker om alle wilde dieren als overlastgevers en schadeveroorzakers te bestempelen en te veroordelen tot een verstikkingsdood. Boerenbelangenbehartiger LTO klaagde al over meesjes die de perenteelt zouden bedreigen. Gaan we straks koolmezen vergassen omdat ze weleens een hapje nemen van een peer?
Als we natuur willen in ons land, moeten we ruimte geven aan natuurlijke processen, niet aan het gedogen van de inzet van grootschalige dodingsacties tegen dieren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In het geval dit plan doorgaat, waar gaan de ganzen dan naartoe migreren? (andere akkers?) zijn er planologen /biologen die dat weten?
Uitstekende vraag! Als het luie dieren zijn, zou het antwoord kunnen luiden dat ze steeds in een cirkel om het met panelen belegde gebied hun heil zoeken en daar elkaar concurrentie gaan aandoen.
Zonde van de goede landbouwgrond, maar dierenbelangen gaat bij thieme voor elk menselijk belang.
Boerengrond. Het woord zegt genoeg. Men vergeet gewoon dat boerengrond een eigenaar heeft die van die veelal te dure grond moet leven. Het gaat in dit geval niet alleen over de veiligheid van de vliegtuigen maar zeker ook over de schade aan de gewassen waar dan ook in NL. Ook ivm met voedselveiligheid voor mens en dier zijn er veel teveel ganzen. Niemand wil tenslotte poep op zijn eten. Er wordt hier veel teveel beslist door derden wat een eigenaar nou wel en niet mag op zijn eigen grond en of die dan ook nog iets mag verdienen.
Uitstekend idee van M. Thieme. En het geeft niks dat landbouwgrond een tijdje niet gebruikt wordt. Schiphol houdt toch op te bestaan binnen een halve eeuw. Dan is de grond die rust had, rijk geworden.
Maar uitstekend ook de vraag van Rietman. Kom kijken bij mij achter.