In de VS vindt op dit moment een hoorzitting plaats over 'Protecting Consumers from False and Deceptive Advertising of Weight-Loss Products'. The Atlantic geeft een uitgebreid verslag van het verhoor van TV-dokter Dr. Oz, die bereid was te komen getuigen, in tegenstelling tot andere media of reclamemakers. Hem werd voorgelegd dat hij diverse malen 'wondermiddelen' om af te slanken in zijn show ten tonele heeft gevoerd. Wondermiddelen, zoals groene koffiebonen-extract, waar nauwelijks wetenschappelijke onderbouwing voor is, maar die door de afslankindustrie voor veel geld aan dikke Amerikanen verkocht worden in hun voortdurende strijd tegen obesitas. Een welles-nietes discussie over onderzoeken en studies blijft onbeslist.

Wel scoorde de commissie een duidelijk punt bij de mediamacht en het taalgebruik van Dr. Oz, die erkent dat hij een 'cheerleader'-functie en ook macht heeft door zijn zichtbaarheid en professionele geloofwaardigheid. Hij realiseert zich ook dat het zijn collega's bij de Federal Trade Committee (belast met onderzoek naar fraudeleuze reclameclaims) moeilijk gemaakt heeft door bepaalde producten aan te prijzen - zijn uitspraken werden immers graag gebruikt voor reclamedoeleinden. Maar zonder 'passie' kan niemand preken, stelt Dr. Oz. Hij let naar eigen zeggen dan ook al twee jaar minutieus op zijn uitspraken - hetgeen door de commissie met een tegenvoorbeeld meteen weerlegd wordt. Senator Claire McCaskill: "Niemand zegt je dat je geen passie mag gebruiken. Maar passie in verband met de woorden 'wonderpil' is een recept voor ellende".
Dit artikel afdrukken