De Britse gezondheidsactiegroep Action on Sugar heeft onderzocht hoeveel suiker er nu precies in al die vertrouwde en ook nieuwe hippe frisdranken zit. Ze namen 232 suikerhoudende frisdranken onder de loep en schrokken zich een hoedje: op 9 van de 10 frisdranken hoort een een 'rood stoplicht' volgens de huidige richtlijnen. Opvallend was verder dat er grote variaties waren in het suikergehalte van min of meer gelijk smakende dranken, hetgeen volgens Action on Sugar aangeeft dat er mogelijkheden genoeg zijn om het suikergehalte omlaag te brengen.
Tim Lang, hoogleraar Food Policy, noemt de bevindingen 'dubbel verontrustend' omdat ze samenvallen met het WK voetbal. Dit wereldwijde sportevenement wordt mede gesponsord door frisdrankfabrikanten. "We moeten echt iets doen aan de verbanden die door fabrikanten en verkopers van ongezond en te zoet eten en drinken gelegd worden met superfitte jonge mannen die over voetbalvelden dartelen en fit blijven, terwijl Groot-Brittannië en de rest van de wereld zit, kijkt, frisdrank drinkt en dik wordt", citeert Food Navigator.
Dit artikel afdrukken
Tim Lang, hoogleraar Food Policy, noemt de bevindingen 'dubbel verontrustend' omdat ze samenvallen met het WK voetbal. Dit wereldwijde sportevenement wordt mede gesponsord door frisdrankfabrikanten. "We moeten echt iets doen aan de verbanden die door fabrikanten en verkopers van ongezond en te zoet eten en drinken gelegd worden met superfitte jonge mannen die over voetbalvelden dartelen en fit blijven, terwijl Groot-Brittannië en de rest van de wereld zit, kijkt, frisdrank drinkt en dik wordt", citeert Food Navigator.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Sinds ik 'Suiker Vet Zout' (ISBN 9789048818921) van NYT-journalist Michael Moss heb gelezen, zijn de schellen mij van de ogen gevallen wat betreft de promotie van ongezonde producten door de voedingsindustrie. Zeker ook als het gaat om frisdrank.
Wat mij betreft wordt er een heldere suikerclassificatie van frisdrank ingevoerd, met op bepaalde producten (boven een zekere waarde) een verplichte duidelijke gezondsheidswaarschuwing op de verpakking.
Toen ik een jaar of 6 was wisten we al dat er enorm veel suiker in bijv cola zat, daar is in al die jaren(36 jaar) niks aan veranderd, er is alleen maar meer bijgekomen, omdat je steeds meer keus en smaakjes kreeg.
Frans, dat geciteer van die meneer Moss hangt mij eerlijk gezegd zwaar de keel uit. Op podia geef ik daar regelematig uiting aan. We hebben het allemaal zelf gedaan en kunnen de ontstane infrastructuren niet zomaar veranderen. 'Verwende en verwaande krengen', noem ik degenen dan ook, die denken dat dat wel kan zonder forse maatschappelijke verstoringen. Weet je wat Big Food verdient en voor hoeveel banen het zorgt? Dat betekent niet dat het zo moet blijven, maar wel dat mensen even naar hun eigen koopgedrag van de afgelopen 50 jaar moeten kijken.
@Dick en @Frank, de waarheid ligt in het midden. Ik denk dat er sprake is van een soort evolutie, niet van een bewust complot van de industrie.
Suiker verzadigt niet, dus van suikerhoudende producten blijf je eten en drinken: Consumenten blijven consumeren, en blijven dus suikerhoudende producten kopen. Dit itt producten zonder suiker, en met eiwit, die wel verzadigen. Fabrikanten van suikerhoudende producten verkopen meer, verdienen dus meer, en drukken dus vanzelf de producten die wel verzadigen uit de markt -want van producten die verzadigen wrodt nu eenmaal minder verkocht.
Ik ben er zlef van overtuigd, dat dat mechanisme door ingrijpen van buitenaf verbroken moet worden. dat begeitn met benoemen dat suikerhoudende producten 'onverzadigend' zijn, en dat het dus onverstandig is om zulke producten te kopen. Ook al kost dat banen -wat dat betreft is de sluiting van Philp Morrid Bergen op Zoom, hoe klote voor de betrokken werknemeers, een logsiche consequentie van het antirookbeleid.
Hoeveel belasting betaalt dat "Big Food", Dick?
En hebben zij juist ook niet veel werkgelegenheid bij kleinere bedrijven kapotgemaakt? En nóg? Zie wat er nu in het vroegere Oostblok gebeurt..
Alleen in Nederland stoppen elke dag al 7 Hollandse boeren...
En zorgen juist die grote jongens niet voor grote maatschappelijke verstoringen?
Hoe weerbaar zijn wij consumenten nog tegen hun neuromarketing en foodplacement?
Krijgen onze kinderen met de eerste hapjes babyvoeding al niet de door hen gewenste smaakbeleving voorgeprogrammeerd?
Is de balans niet zoekgeraakt?
Wat stelt democratische controle nog voor als Microsoft kredietwaardiger is dan de VS-dollar, wat doet een land als Argentinië nog tegen Monsanto? Of wij tegen Shell?
Zijn de grote jongens met 70% contractresearch op onze universiteiten niet te machtig geworden?
Net zoals de banken, die zichzelf weer miljarden aan bonussen ronddelen, en zoals bijvoorbeeld ook de zorgverzekeraars het heft in handen genomen hebben?