TV-hygiënespecialist Rob Geus biedt zijn eigen keurmerk ('De Keus van Rob Geus') aan voor bedrijven waar hij de hygiëne komt toetsen. Bij goedkeuring mag het bedrijf een jaar lang het 'keurmerk' voeren, dat middels nacontroles in de gaten gehouden wordt - maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Volgens het AD maar liefst 3000 euro. Dat gaat sommige restaurants te ver: "Wij werken hygiënisch en worden gecontroleerd door de Voedsel en Waren Autoriteit. Rob Geus hebben we niet nodig. Bovendien wekt dit de indruk dat ondernemers het keurmerk kunnen kopen", zegt Melanie van Opzeeland van restaurant Rodin.

Geus noemt zijn keuringsdienst een 'exclusieve samenwerking tussen ondernemers en zijn organisatie', en weerspreekt dat het keurmerk gekocht kan worden. Bedrijven die met Geus in zee zijn gegaan zijn tevreden: "Wij hebben er flink wat aandacht mee gekregen", citeert het AD.
Dit artikel afdrukken