Er moet meer groenten worden gegeten, meer saus worden verkocht en boeren moeten kunnen leven van hun business. Drie campagnes, drie cases.
Eten is in de mode. Zó erg dat het zelfs hip is om broccoli weer lekker te maken. Maak een campagne 'met sex' en het loopt wel. Of blijft het alleen maar leuk en laat het zien hoe cynisch reclamecampagnes omgaan met echte gevoelens van mensen?
Broccoli
"I hate that stuff", zei George Bush I. Velen zeiden het hem na. Nu moet uitgerekend broccoli echt lekker worden gecampaigned. In Nederland pakte Food Guerilla de campagne op.
Nieuwe saus
Remia maakt weer eens wat anders en wil dat natuurlijk wel verkopen. Hoe maak je van niets nieuws maar alleen iets anders, tóch iets wat mensen willen kopen? Wees eens een eerlijk: moest je glimlachen of niet?
"Wanna act like a man, eat like a man." Nieuwe sauzen van Remia. Het motief achter de video is duidelijk (gewoon verkopen) en helemaal zelf betaald en zelf naar de markt gebracht via onder meer deze viraal:
BD boerderij
De Zonnehoeve zoekt geld voor een biodynamisch kringloopboerderij. De jonge Ethiopische-Nederlandse boer Tekà Kappers zette met zijn collega's het initiatief op doorgaan.nl om dat ze hun eigen melk willen gaan verkopen. Nu wordt die vermengd met melk van allemaal andere biologische boeren. Via doorgaan.nl wordt De Zonnehoeve geholpen om via crowdfunding geld bij elkaar te halen voor een eigen melkfabriekje. Daar helpt het professionele communicatie en PR-bureau Coebergh bij. Maar wat moet zo'n lief, leuk en aardig bedrijf bij zo'n bureau. Kan dat wel? Gaat dat straks niet helemaal fout als ze de smaak van het professioneel geld bij elkaar halen eenmaal te pakken hebben?
Tekà kun je liken én crowdfunden door naar doorgaan.nl te gaan.
Gewoon écht
Echt en fake. Hoe hou je het nog uit elkaar. Gaat het echt ergens over of is het gewoon mode waar mensen handig geld aan verdienen? Uiteraard moeten al die campagnes ergens van betaald worden.
Vandaar de vraag: welke campagne vind je écht gewoon 'no shit'? En waarom?
Fotocredits: still, viral Remia
Dit artikel afdrukken
Broccoli
"I hate that stuff", zei George Bush I. Velen zeiden het hem na. Nu moet uitgerekend broccoli echt lekker worden gecampaigned. In Nederland pakte Food Guerilla de campagne op.
CAMPAIGN COMMERCIAL from Boomerang Motion on Vimeo.
Nieuwe saus
Remia maakt weer eens wat anders en wil dat natuurlijk wel verkopen. Hoe maak je van niets nieuws maar alleen iets anders, tóch iets wat mensen willen kopen? Wees eens een eerlijk: moest je glimlachen of niet?
"Wanna act like a man, eat like a man." Nieuwe sauzen van Remia. Het motief achter de video is duidelijk (gewoon verkopen) en helemaal zelf betaald en zelf naar de markt gebracht via onder meer deze viraal:
BD boerderij
De Zonnehoeve zoekt geld voor een biodynamisch kringloopboerderij. De jonge Ethiopische-Nederlandse boer Tekà Kappers zette met zijn collega's het initiatief op doorgaan.nl om dat ze hun eigen melk willen gaan verkopen. Nu wordt die vermengd met melk van allemaal andere biologische boeren. Via doorgaan.nl wordt De Zonnehoeve geholpen om via crowdfunding geld bij elkaar te halen voor een eigen melkfabriekje. Daar helpt het professionele communicatie en PR-bureau Coebergh bij. Maar wat moet zo'n lief, leuk en aardig bedrijf bij zo'n bureau. Kan dat wel? Gaat dat straks niet helemaal fout als ze de smaak van het professioneel geld bij elkaar halen eenmaal te pakken hebben?
Tekà kun je liken én crowdfunden door naar doorgaan.nl te gaan.
Gewoon écht
Echt en fake. Hoe hou je het nog uit elkaar. Gaat het echt ergens over of is het gewoon mode waar mensen handig geld aan verdienen? Uiteraard moeten al die campagnes ergens van betaald worden.
Vandaar de vraag: welke campagne vind je écht gewoon 'no shit'? En waarom?
Fotocredits: still, viral Remia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
1: Ik begrijp er werkelijk niets van.
2: Te leuk voor de makers en hun familie. Wat zullen ze glimmen van trots.
3: Als 2, en bevat geen enkel argument dat de mensen die bereid zijn het filmpje aan te klikken niet al kenden.
Hoe kun je 1. nou niet begrijpen? Daar zitten de knapste reclamemakers ter wereld achter!
1. Irritatie omdat bij 0.24 sec.nog niet te zien is waar het over gaat #gettothepoint. Wegzappen bij 0.47 sec bij "the best a man can get". Ik ben geen man en dit duid op Gilette reclame. Was het wat anders? Jammer, ik voel me niet aangesproken.
2. Het zal wel, ook hier #gettothepoint.
3. Als ik meebetaal, hoeveel geld is er al aan commercial uit gegeven? Iets met zaterdagmiddag, camera's en blije koeien.
Het eerste filmpje is gemaakt door echte reclamemakers met alle "pakkende teksten" die doorgaans goed verkopen, en het product verrassend; Broccoli! Denk dat het werkt. Voor mij is dit duidelijk marketing op hoog nivo.
Het tweede filmpje is Americaanse Bullshit. De marketing druipt er vanaf en ik snap niet dat mensen hierdoor dit product gaan kopen. Wie denkt dat dit echt waar is? Ik mag hopen helemaal niemand!
Het derde filmpje is voor mij toch typische Nederlands en ik zou er heel graag in willen geloven. Geloven dat er echt nog mensen hard willen werken op het land en in de boerderij. De "doodgewone eerlijke mensen" die moeten buffelen om hun boterham op een eerlijke manier te verdienen, ze geloven in hun eigen product. De startende ondernemer. Herken mezelf ook een beetje in dit filmpje. Het derde fimpje wint voor mij dan ook. Echt gewoon en no shit.
Alle drie niks aan. Heb niks met TV-reclame, behalve als het echt geestig is, maar ik ga er niet door kopen (al beweren de reclamemakers en sommige onderzoekers dat wij allen op onbewust niveau beïnvloed worden). Mij verleid je tot kopen door gratis monsters of proefverpakkingen aan te bieden, zodat ik zelf kan uitproberen of een product iets voor mij is of niet.