Publieks- en beurslieveling Whole Foods, de Amerikaanse biologische supermarktketen, presenteerde tegenvallende kwartaalcijfers. International Business Times analyseert de daaraan ten grondslag liggende oorzaken: het gemiddelde prijsniveau van Whole Foods ligt te hoog en de keten ondervindt directe concurrentie van de grote supermarkten zoals Wal-mart en Target, die recent aankondigden biologische producten voor 'normale prijzen' te gaan verkopen.

Whole Foods heeft decennialang de biologische markt kunnen domineren omdat er gewoonweg geen concurrenten waren. Ze verkochten biologisch met een fikse premium. Niet voor niets heeft Whole Foods de bijnaam Whole Paycheck gekregen. Maar nu dat de prijsvechtende concurrenten aan de deur staan te rammelen - en consumenten al jaren moeten beknibbelen op hun uitgaven - moeten ze ineens nadenken over hun prijsbeleid, en dat 'zit niet in hun DNA'.

Je zou kunnen zeggen dat Wal-Mart met Whole Foods doet wat Lidl met Albert Heijn heeft gedaan: de marktleider wakkerschudden uit z'n zelfgenoegzaamheid. Lidl zelf heeft overigens zijn expansie naar de VS even in de ijskast gezet. Logisch, want aan de overkant hebben ze Wal-Mart.
Dit artikel afdrukken