image Een groeiende groep consumenten in westerse landen beschouwt koolzuurhoudende frisdranken als ongezond en kiest liever voor watertjes, ijsthee of fruitsappen. Mede daardoor heeft Coca-Cola, 's werelds grootste frisdrankproducent, in het laatste kwartaal van 2006 zijn winst met 22% zien teruglopen. De strategie van Coca-Cola om meer producten met een gezonder imago op de markt te brengen, begint echter zijn vruchten af te werpen.

Coca-Cola boekte in het vierde kwartaal een nettowinst 520 miljoen euro tegen 648 miljoen euro in de laatste drie maanden van 2005. Het bedrijfsresultaat zakte met 4% tot 0,9 miljard euro, terwijl de omzet met 7% steeg tot 4,5 miljard euro. Coca-Cola Enterprises kondigde op 14 februari een reorganisatie aan, waarbij 3500 mensen hun baan verliezen. Coca-Cola's belangrijkste concurrent, PepsiCo, kampt met dezelfde problemen bij zijn frisdrankenpoot, maar het bedrijf weet die op te vangen door meer zakken chips te verkopen bij zijn Lays-divisie. PepsiCo zag zijn winst buiten eenmalige posten mede daardoor in het vierde kwartaal met ruim 10% oplopen.

Coca-Cola daarentegen moet de westerse klant terugveroveren door zich meer te richten op water, sportdranken en frisdranken zonder koolzuur. Ook probeert het bedrijf meer klanten voor zijn suikervrije frisdranken te trekken.
De inspanningen van het frisdrankconcern werpen hun vruchten inmiddels af. De marges op 'gezonde' drankjes zijn hoger, waardoor de winsten in de Europese Unie en Noord-Amerika in het vierde kwartaal optrokken ten opzichte van de eerste negen maanden van 2006. In Europa versnelde de volumegroei van het bedrijf ook.

bron: FD
Dit artikel afdrukken