Nog voordat er sprake was van een opvolger, gaf Felix Cohen aan dat zijn klus bij het Voedingscentrum erop zat. Hij bracht het websitebezoek van 3,4 naar 7,8 miljoen bezoekers.
Felix Cohen heeft bij het Voedingscentrum de afgelopen jaren de nodige kritiek over zich heen gekregen. Het instituut zou star zijn, te langzaam reageren op nieuwe inzichten, achterhaalde of zelfs verkeerde adviezen geven en aan de leiband van de voedingsindustrie lopen. Felix Cohen geeft in zijn afscheidsinterview met Annemieke van Dongen voor de Persdienst rustig weerwoord.
Wetenschappelijk bewezen
Het Voedingscentrum hanteert een eenvoudig uitgangspunt: er moet wetenschappelijk bewijs zijn voor ieder advies, aanbeveling of dieet. In tegenstelling tot een aantal (succes)auteurs houdt het Voedingscentrum vast aan de huidige stand van zaken van de wetenschap. Cohen stelt dat auteurs als Kris Verburgh 'rondshoppen in onderzoeken: ze pakken hier wat, daar wat en praten het samen tot een theorie'. Naar een heleboel van de modediëten is maar weinig overtuigend onderzoek gedaan. 'De enige manier om de rest van je leven op gewicht te blijven, is jezelf goede gewoonten bij te brengen. Eet niet teveel eten, volg de Schijf van Vijf en beweeg', zegt Cohen die ooit dankzij Montignac 35 kilo afviel - en weer aankwam.
7,8 miljoen bezoekers
Felix Cohen is klaar met zijn klus: het reorganiseren van het Voedingscentrum zodat het met minder kosten toch meer mensen bereikt. Daarvoor heeft hij stevig ingezet op internet: de site van het Voedingscentrum trekt 7,8 miljoen bezoekers per jaar, van 3,4 miljoen bij zijn aantreden. Ook is inmiddels zijn opvolger bekend: dat wordt Gerda Feunekes. Zij werkte hiervoor bij Unilever en moet de 'nieuwe Mrs. Voeding worden', 'zich nadrukkelijker mengen in het publieke debat'.
Belangenverstrengeling
Dat brengt Cohen op het onderwerp 'belangenverstrengeling'. "Dat je hebt gewerkt bij een groot bedrijf, betekent niet dat je een strafblad hebt. Integendeel: die ervaring maakt je tot een betere professional. [..] Er zullen ongetwijfeld mensen roepen dat het Voedingscentrum corrupt is, omdat de directeur bij Unilever heeft gewerkt. Zoals er ook altijd mensen zullen roepen: dit besje is gezond want dat vind ik nou eenmaal, en iedereen die dat niet gelooft is gek. Het Voedingscentrum moet daar boven staan en zijn werk gewoon goed blijven doen. Open, eerlijk en onafhankelijk."
Kritiek
Toch krijgt het Voedingscentrum regelmatig kritiek over zich uitgestort. Bijvoorbeeld bij de samenwerking eerder dit jaar met Albert Heijn aan het Eetmaatje. En veroordeelde het ineens - out of the blue - de zogeheten 'superfoods'. Ook zou het Voedingscentrum dansen naar de pijpen van de machtige voedingsconcerns.
Daar reageert Cohen fel op: "Wij veranderen onze adviezen alleen op basis van gedegen onderzoek en overleg met wetenschappers". Het uitgangspunt is - en blijft - de Schijf van Vijf. Daaraan liggen de adviezen van de Gezondheidsraad ten grondslag. De vorige versie dateert uit 2006, de volgende wordt in 2015 verwacht. Een mooie gelegenheid om ongezonde producten harder aan te pakken? Cohen is stellig: "Daar zouden we consumenten geen dienst mee bewijzen. Ongezonde producten bestaan niet." Bovendien is het volgens Cohen niet de taak van het Voedingscentrum producten of bedrijven te bekritiseren, of mensen voor te schrijven wat ze wel of niet mogen. "Het is onze taak om consumenten de informatie te geven die ze nodig hebben om zelf de juiste keuze te maken."
Felix Cohen legt de verantwoordelijkheid dus aan de aanbodzijde: "Als je zorgt dat het leeuwendeel van het aanbod gezond is, gaan mensen vanzelf gezonder eten."
Fotocredits: 'Persfoto Eetmaatje', met Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken, Felix Cohen, en Adriaan Thierry (Albert Heijn). Voedingscentrum
Dit artikel afdrukken
Wetenschappelijk bewezen
Het Voedingscentrum hanteert een eenvoudig uitgangspunt: er moet wetenschappelijk bewijs zijn voor ieder advies, aanbeveling of dieet. In tegenstelling tot een aantal (succes)auteurs houdt het Voedingscentrum vast aan de huidige stand van zaken van de wetenschap. Cohen stelt dat auteurs als Kris Verburgh 'rondshoppen in onderzoeken: ze pakken hier wat, daar wat en praten het samen tot een theorie'. Naar een heleboel van de modediëten is maar weinig overtuigend onderzoek gedaan. 'De enige manier om de rest van je leven op gewicht te blijven, is jezelf goede gewoonten bij te brengen. Eet niet teveel eten, volg de Schijf van Vijf en beweeg', zegt Cohen die ooit dankzij Montignac 35 kilo afviel - en weer aankwam.
7,8 miljoen bezoekers
Felix Cohen is klaar met zijn klus: het reorganiseren van het Voedingscentrum zodat het met minder kosten toch meer mensen bereikt. Daarvoor heeft hij stevig ingezet op internet: de site van het Voedingscentrum trekt 7,8 miljoen bezoekers per jaar, van 3,4 miljoen bij zijn aantreden. Ook is inmiddels zijn opvolger bekend: dat wordt Gerda Feunekes. Zij werkte hiervoor bij Unilever en moet de 'nieuwe Mrs. Voeding worden', 'zich nadrukkelijker mengen in het publieke debat'.
Belangenverstrengeling
Dat brengt Cohen op het onderwerp 'belangenverstrengeling'. "Dat je hebt gewerkt bij een groot bedrijf, betekent niet dat je een strafblad hebt. Integendeel: die ervaring maakt je tot een betere professional. [..] Er zullen ongetwijfeld mensen roepen dat het Voedingscentrum corrupt is, omdat de directeur bij Unilever heeft gewerkt. Zoals er ook altijd mensen zullen roepen: dit besje is gezond want dat vind ik nou eenmaal, en iedereen die dat niet gelooft is gek. Het Voedingscentrum moet daar boven staan en zijn werk gewoon goed blijven doen. Open, eerlijk en onafhankelijk."
Kritiek
Toch krijgt het Voedingscentrum regelmatig kritiek over zich uitgestort. Bijvoorbeeld bij de samenwerking eerder dit jaar met Albert Heijn aan het Eetmaatje. En veroordeelde het ineens - out of the blue - de zogeheten 'superfoods'. Ook zou het Voedingscentrum dansen naar de pijpen van de machtige voedingsconcerns.
Daar reageert Cohen fel op: "Wij veranderen onze adviezen alleen op basis van gedegen onderzoek en overleg met wetenschappers". Het uitgangspunt is - en blijft - de Schijf van Vijf. Daaraan liggen de adviezen van de Gezondheidsraad ten grondslag. De vorige versie dateert uit 2006, de volgende wordt in 2015 verwacht. Een mooie gelegenheid om ongezonde producten harder aan te pakken? Cohen is stellig: "Daar zouden we consumenten geen dienst mee bewijzen. Ongezonde producten bestaan niet." Bovendien is het volgens Cohen niet de taak van het Voedingscentrum producten of bedrijven te bekritiseren, of mensen voor te schrijven wat ze wel of niet mogen. "Het is onze taak om consumenten de informatie te geven die ze nodig hebben om zelf de juiste keuze te maken."
Felix Cohen legt de verantwoordelijkheid dus aan de aanbodzijde: "Als je zorgt dat het leeuwendeel van het aanbod gezond is, gaan mensen vanzelf gezonder eten."
Fotocredits: 'Persfoto Eetmaatje', met Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken, Felix Cohen, en Adriaan Thierry (Albert Heijn). Voedingscentrum
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er hoort een echte diëtist aan het hoofd van dit soort instanties te staan, geen medewerkers van fabrikanten van op voedsel lijkende substanties, dat is draaideur politiek en hoort gewoon niet. Iemand die werkt met volledig van voedingsstoffen ontdane voedingsmiddelen die later weer volgestopt worden met kunstmatisge smaakstoffen, kleurstoffen enz en het dan als stamppot boerenkool verkopen kan mij niet gaan vertellen wat ik moet eten, zo iemand geloof ik gewoon niet. Diëtisten overigens ook vaak niet, want die hanteren 9 van de 10 keer de schijf van 5 die heel erg verouderd en achterhaald is zoals tegenwoordig blijkt, maar ze zijn vaak slimmer, omdat zij de voedingsleer beter in de gaten houden, ga je tenminste van uit.
Gerda is voedingskundige, geen diëtist, maar wel iemand die de verschillende theoriën en ideeën goed kan beoordelen.
Dat mag je hopen bij een instantie als het voedingscentrum die wij, de gewone mens, moeten geloven als het gaat om wat we zouden moeten eten. De tijd zal het leren zeggen we dan maar he?
#2 Oh jee, voedingskundige? Daar zal prof. Brouns maar weinig verdusie in hebben dan.. ;)
"Het is onze taak om consumenten de informatie te geven die ze nodig hebben om zelf de juiste keuze te maken." (...)
ik citeer van de VC-site:
"Verzadigd vet is verkeerd omdat het de kans op hart- en vaatziekten vergroot. (...) Kies vooral producten met weinig verzadigd vet. (..) Ezelsbrugetje: Onverzadigd vet = Oké en Verzadigd vet = Verkeerd (..) De regel is: hoe harder, hoe slechter. Hoe zachter, hoe beter."
Valt er dan nog wat te KIEZEN voor de consument, Felix?
@Gerda Feunekes: laat alsjeblieft die ongenuanceerde hard-vet-slogan van het Voedingscentrum nuanceren tot een nieuwe ezelsbruggetje. Je stoot er niet alleen eerlijke boterboeren geld mee uit de mond, maar het maakt mensen daadwerkelijk ongezond omdat ze vet helemaal gaan mijden.
Geef nou eens toe dat piramides en zandlopers betere metaforen zijn dan schijven!